staffomania
Forumsvar skapade
-
Det är väl bäst att hitta ett ställe där det är långgrunt. Då är ju Gålö bäst i stockholmstrakten, men då måste det blåsa Nordostligt.
-
Körde vid årsta havsbad. Guppade först runt i två timmar men precis när jag skulle lägga(vid 16) av kom vinden. Mitt 8,5 kändes då aningen stort i byarna så orkade inte köra så länge.
-
Kommer dra ut efter 12 någon gång. Kollar man på windguru så ser det ju ut att bli fituna.
-
Idag blåste det rätt bra på fituna när jag drog vid 17.
-
staffomania
Medlem9 maj, 2011 vid 11:39 som svar på: rek allround rigg sthlm freeride nybörjare nivå2-3En centerbordsbräda är ju bra mycket mer stabil när det knappt blåser något. Men så fort du börjar få lite tryck i riggen så är det ingen större skillnad.
-
staffomania
Medlem8 maj, 2011 vid 15:54 som svar på: rek allround rigg sthlm freeride nybörjare nivå2-3Köp ett 8,5kvm lättvindsegel. Väger som du, har en 145l freeridebräda och harvade runt en massa utan att plana på ett 7,5kvm freeridesegel. Sen köpte jag ett sailloft traction 8,5 och planingstiderna ökade rejält. Det är rätt stabilt och man kan faktiskt köra det när det blåser lite mer. En stor nackdel är ju såklart att det blir jäkligt svårt att gippa och slå med (iallfall när man har så usel teknik som mig).
-
staffomania
Medlem5 maj, 2011 vid 11:11 som svar på: Android appen som minimerar antalet bomkörningar :Appen drar sjukt mycket batteri. När jag kollade batterianvändningen låg den på 25% av telefonens användning.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
-
Håller också på att välja mellan en Futura 133, en Tabou Rocket 135 eller kanske eventuellt en Hawk 135. Vari ligger skillnaden? Är också lite orolig att Futuran ska var lite svårkörd när det blåser lite mer eftersom det iallfall i början kommer vara min enda bräda. Går det som 100kg klump att dra rigg på en 135L? Just nu kör jag en 145 liters och det går ju bra.
-
FräddanR;641525 wrote:Tycker det är intressant att det dör fler i krokodilattacker på ett år än vad det dött folk i hajattacker de senaste hundra åren (dokumentären sharkwater, kan jag rekommendera). Men det är klart, det kanske inte är så många vita, tyska damer som blir uppätna av krokodiler och då är det nog tyvärr inget större nyhetsvärde.
Klart det har ett större nyhetsvärde om det dör en turist på en ort dit många svenskar reser. Egypten är ju dessutom ett resmål där majoriteten av turisterna gillar att snorkla och bada. Nu har ju Egyptiska myndigheterna infört badförbud och jag själv skulle inte våga hoppa i efter att flera personer blivit attackerade på ungefär samma plats.
-
Fan vad härligt (men dyrt) med en surfbutik på gångavstånd!
-
Quote:Vad ska det bli av dig sen? Stå längst ut på kanten av en bred bräda och plana fram och tillbaka med 8.5 och några cambers och sen satsa på speed eller slalom/formula? Då är ju en stor freeride bra.
Jag väger 95kg och har själv funderat en hel del fram och tillbaka i de banorna men jag är mer sugen på att lära mig mer manövrar även om det antagligen? betyder mindre planingstid. Jag råkade ramla över ett klipp med en snubbe på 100+kg med en 140 liters Quatro Custom Freestyle, som försökte lära sig Vulcans vilket fick mig att fundera på en stor custom freestyle.
Det blåser inte mycket på de där klippen (det finns fler, Mark Plunkett heter han) och han seglar med 6.3 eller 6.9 och planar på bra. Jag har väl hyfsat seriösa planer på att på nått sätt få tag i en större freestyle shape och helst få den byggd av Svenne på Boardcorner. Är det något du (eller någon annan för den delen) är sugen på kanske man kan göra något slags joint venture iaf på shape?
Vad det gäller volym hade jag tänkt runt 125 liter men när JohnRambo på 65kg kör med 100 liters freestyle och trivs bra kanske jag ska kliva upp 10 liter till. Jag kan inte hitta tråden där jag fick tag i klippet, men snubben skrev att om han skulle göra en ny bräda så skulle den ligga runt 125liter istället.
Jag har ingen pejl på vad något sådant skulle kosta, men passar iaf på att slänga upp idén här när du väl är i brädfunderartagen.
Vill nog mest bränna fram och tillbaka i bra fart och kanske lära mig hoppa lite så småningom. Måste nog köra lite mer innan jag kan böra tänka på att tricka och just nu är jag inne i en period då jag har jäkligt svårt att komma iväg (pappaledig).
Ska nog följa PGVirtuals tips och titta på en bräda i 130-135L klassen.
Vilken bräda skulle ni välja mellan
– RRD X-Ride 135
– Starboard Futura 133
– Starboard Carve 133 -
Kanske ska satsa på en 130-135L som lättvindsbräda och ha kvar furyn en tag till.
-
Oscar;627424 wrote:Skulle skippa Goyan om jag var du. Bygga vågbrädor kan dom men har inte sett ett test där inte Goyas stora freeridebrädor varit sämst i test…
Tabou rocket har jag några kompisar som kör och de är supernöjda.
Goyan fick ju jäkligt bra betyg på control i boardseekermags test. Egentligen är jag ju ute efter en bräda som funkar när det blåser lite mer och är choppigt och i den bemärkelsen verkar ju Goyan bra. Behållar jag AHDn så kan jag ju iofs ta den de lite blåsigare dagarna när jag blivit lite bättre och köpa en annan lättvindsbräda.
Ingen som har något att säga om Futuran eller Carve? Snackade lite med en polack i haga park som körde med en Futura och han var riktigt nöjd. När man såg honom sen på vattnet hade en jäkla fart och planade tidigare än de flesta.
-
Det ska tilläggas att Stoken är inne på sista versen och att mitt mest använda segel är 8,5.
-
Paketet med Stingrayen känns ju jäkligt prisvärt. Står iofs inte vilken årsmodell det är på grejerna.