Forumsvar skapade

Sida 2 av 56
  • stefanlindmark

    Medlem
    4 september, 2013 vid 13:06 som svar på: För ovig för vattenstart?

    @Planing 715548 wrote:

    Vad är det för fördel med att ha båda fötterna på brädan?

    Hela kroppen kan luta bakåt = lättare att få upp fötterna till brädan (trådstartarens problem).

    Om du tittar på benvinkeln på filmen från G_L_ blir benet som sätts upp först rätt mycket böjt (se vid 2:50) (vid knät men även höftböjaren). Med brädan tvärs, båda fötterna upp och bommen högt tycker inte jag att benen behöver böja sig lika mycket.

    Vad jag förstår så var det den här rörelsen som upplevdes jobbig (typ strandstart djupt vatten eller vattenstart med eftersläpande ben):
    7678e119-6126-4f29-b82a-f8b794653654.gif

    …medan den här kanske upplevs som lite mindre jobbig (båda benen upp samtidigt):
    7xwAk.jpg

    När tekniken sitter och säkerheten jobbats upp så kommer säkert båda sätten helt plötsligt gå bra. Och som vanligt i den här sporten begriper man då inte hur det kunde vara ett problem tidigare. :laugh:

  • stefanlindmark

    Medlem
    3 september, 2013 vid 08:45 som svar på: För ovig för vattenstart?

    Kan du knyta dina egna skor och ta två steg i taget i trappor ligger du bra till i rörlighet.

    Beachstart ser alltid jättelätt ut i de ljusblåvattnade instruktionsfilmerna från Tahiti-sandstrand med 15 cm fena, litet smidigt segel och på något magiskt sätt aldrig mer än 5 cm chop även när det blåser 10 m/s. I svensk sumpig bottendy på midjedjupt vatten är det inte alltid lika lätt att sparka ifrån och få upp en fot på samma sätt.

    Känn efter att du kan kontrollera seglet att jobba för dig och inte mot dig. Gäller redan när du positionerar brädan innan det är dags för foten. Kolla att brädan rör sig dit du vill utan att du behöver vrida runt den med handen och att du kan lova/falla av brädan när du fortfarande står på botten med båda fötterna.

    En flytväst som inte glider upp över huvudet är en klar fördel vid vattenstart för att spara kraft när seglet ska flippas och bomliket fås att flyga över vattnet. Du finns krafterna kvar senare när det är dags att komma upp på brädan.

    Smidighet blir en tydligare fördel vid vattenstart vid lättvind när framhanden behöver greppa runt masten mellan bom och mastfot.

    Prova också att lägga upp båda fötterna samtidigt med brädan tvärs vinden. Styr sedan ned brädan bort från vinden (därav stycket om segelkontroll ovan). Du bör kunna flyta runt kontrollerat ett tag på rygg med seglet över dig på cirka halvvind utan att brädan lovar upp i vind. Vänta tills en tillräckligt stark vindby kommer. Då faller du av och reser dig upp på brädan med båda benen samtidigt. Du behöver aldrig få upp ena benet som om du skulle försöka sätta upp en fot på ditt eget köksbord. Träna gärna under förhållanden där du kan glida iväg 100 meter utan att det får dig att känna dig stressad och försöka forcera starten.

    Den här videon visar i sin enkelhet principen med tålamod och lugn, i mer realistiska förhållanden där det inte är stabil och fin vind hela tiden:
    http://www.youtube.com/watch?v=yPijAHdbx4M

    Eftersom du är så lång, se även till att du har bommen högt = bättre avstånd mellan bom och bräda. Förmodligen så högt upp det går för bomöppningen i seglet.

    Källa: Har också 195 cm ned till golvet

    Har ett par bildsekvenser på beachstart som jag kan lägga upp om du vill, men då är det midjedjupt vatten och ena benet läggs upp först. Säg till så kan jag lägga upp efter jobbet.

  • stefanlindmark

    Medlem
    2 september, 2013 vid 06:31 som svar på: Stockholm

    En bild till från Österskär igår. (beskuren, inte fotograferad med en potatis)

  • stefanlindmark

    Medlem
    1 september, 2013 vid 20:23 som svar på: Stockholm

    Österskär/Trälhavet var finfint idag. Massor med trevligt folk ute på vattnet med allt från årets prylar till en vintage Mistral. Vinden var lite byig (som vanligt på väst) och toppade någonstans runt 13-14 m/s.

    På bilden ser vi Ulrika njuta av en kanondag på sin Lorch + MauiSails TR-7.

  • stefanlindmark

    Medlem
    13 augusti, 2013 vid 16:26 som svar på: Gjorde en liten film…

    Nice!
    Lyxigt med följebåt också 🙂

  • stefanlindmark

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 22:44 som svar på: Mastfot vs chop

    Kasta inte bort en sommar till utan bakfot!
    Prova det här receptet fullt ut så blir jag förvånad om du inte står i stropparna före midsommar.

    Förberedelse hemma (skippa inte):

    • Ställ dig vid ett bord
    • Placera höger fot till vänster om ett bordsben så att lilltåns spets ligger mot bordsbenet
    • Håll ned hälen hela tiden
    • Lyft framfoten förbi bordsbenet och sätt ned på höger sida om bordsbenet så att stortån ligger mot bordsbenet
    • Notera nu hur mycket enklare det blir om du kraftigt böjer vänster ben samtidigt och kom ihåg den erfarenheten
    • Repetera ett gäng gånger med varje fot så rörelsen sitter
    • Kom åter ihåg att det var lättare när du böjde det andra benet och sänkte kroppen
    • Flytta bakstroppen närmare mitten så den inte sitter toklångt ut. Strunta för tillfället i hur du sett formulaseglare flytta ut stropparna tills det knappt finns kant kvar att skruva dem i (sedan ska du givetvis flytta ut stropparna dit de ska sitta)

    Vid/på vattnet:

    • Rigga så du har bra tryck i seglet
    • Kroka inte i (*)
    • Få upp brädan i planing
    • Sätt i framfoten i stroppen, bakfoten långt in mot/över brädans mitt
    • Kroka inte i
    • Accelerera lite till när framfoten är i, men inte mycket. Du ska inte hinna få upp fart av typen ”hjälp vad fort det går”.
    • Kroka inte i
    • Placera bakfoten precis framför bakstroppen, så du känner stroppen mot främsta 1/3 av foten närmast lilltån eller längre fram
    • Tryck samtidigt framfotens tår nedåt så att hälen vill lätta
    • Häng ned i bommen ordentligt (armarna över huvudet och framåt). Ett vagt minne bör nu påminna dig att något blev lättare hemma vid köksbordet när du böjde det andra benet.
    • Kroka inte i
    • Skota eventuellt ut och fall av lite om det behövs för att lätta trycket på armarna
    • Utför nu samma rörelse du gjorde hemma med foten, dvs vrid in foten i stroppen utan att lyfta hälen. Efter att stortån kommit i rätt läge, tryck bestämt in foten hela vägen i stroppen.
    • Föregående 6 steg ska utföras med lite tempo
    • NU kan du dra seglet till dig och kroka i
    • Skjut brädan framför dig, gasa nedåt med båda fötternas tår (för att få fart och inte kanta brädan och lova upp) och känn hur nästa fas i ditt liv just börjar!
    • Det är inte osannolikt att du kommer behöva flytta hängseltamparna bakåt 1-2 knytnävsbredder för att de ska fungera när bakfoten väl sitter i stroppen
    • När du väl får in i muskelminnet var bakstroppen sitter kan du sparka in den utan att vrida, eller fortsätta vrida in den om det känns bättre (men det är svårt om stroppen sitter ute vid kanten)

    (*) Och varför inte kroka i? Jo, det bygger på några inte helt ogrundade gissningar.
    Ett problem är förmodligen att du nu provat metoden att köra ikrokad ganska länge redan och inte kommer vidare. Spelar ingen roll om det är möjligt att kroka i först (vilket det är). Du kan vara mentalt låst och utstraffad med några kastfall. Då spelar det ingen roll vad som ska gå bra och inte.
    Kanske får du så bra tryck efter ikrokningen att det blir läskigt att hålla på med bakfoten. Klart det går bra att skota hem med hängsele, men nu var det bakfoten som ska i.
    Kanske lovar du upp i vind efter ikrokning. Eftersom du inte kan plana ut brädan med tårna trycker du med ganska stor sannolikhet ned lovartskanten på brädan när du seglar. Så när du väl försöker få i bakfoten riskerar brädan svänga tvärt upp i vind och då blir det game over.
    Och det går alldeles utmärkt att hålla t om ett segel på 12 m2 utan sele tills båda fötterna sitter tryggt i stropparna.

  • stefanlindmark

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 21:41 som svar på: Renovera skrovet:dingar och spindelnätssprickor

    @svennebanan 710685 wrote:

    Frågan är om det är värt att använda avrivningsväv även för snabblagning av smådingar? Helst vill jag inte behöva slipa alls efteråt och struntar i om det är helt lent.

    Här kommer ett ruggigt bra tips för att få förvånansvärt bra finish på en fullagning utan att behöva slipa efteråt. Skulle nog säga att det kanske skulle räknas som lent efteråt, minus lite lätta skarvar.

    Lägg på vanlig eltejp utanpå.

    Om du fixat till stadigt underlag under glasfibern kan du spänna tejpen hårt och därmed komprimera lagningen (= Kurt Arnes fulvakuum). Har du lyckats möla ihop en tjock sörja till lagning som du ändå hoppas ska kunna bli bra, applicera istället tejpen lätt för att sedan kunna forma till någon form av vettig kontur.

    Använd flera tejpbitar efter varandra som överlappar längs långsidorna. Jobba konsekvent i en riktning när du sätter på dem. Ta mycket längre tejpbitar än du tänkt dig (3.14 gånger längre) för limmet fäster riktigt illa. Använd handskar.

    När allt är härdat, dra bort tejpen i motsatt ordning du satte på dem eller som ett stort sjok.

    Ytan bör nu vara slät och fin. Kanterna på glasfibern brukar kunna vara hyggligt utplattade också (om du inte använt någon form av fiber med tjock ”stadkant” på ena sidan).

  • stefanlindmark

    Medlem
    3 maj, 2013 vid 22:58 som svar på: Kristi Himmelsfärd på Haga Park

    Kolla med SelStor som har släputhyrning gratis (30 kr dygnet självrisk vill jag minnas). Täckta låsbara skåp, dock utan inredning.

  • stefanlindmark

    Medlem
    3 maj, 2013 vid 22:52 som svar på: Premiärsurf för många i Österskär idag söndag

    Spelar inte så stor roll egentligen. På rak syd går det gå rätt snabbt att åka längs norrsidan av Trälhavet och hitta föredragen vindstyrka. Det brukar generellt blåsa lite mer öster om Trälhavsgrunden men samtidigt är det på syd oftast lite grövre chop där. Hår man ut från Österskär så är det jäms med Lindholmsviken öppet en lång sträcka både söderut och norrut så där är accelerationssträckan och sedan är ju Brevik bara någon minut bort.

    På mer västlig riktning har Brevik däremot en fördel att inte ha blandade vindbysystem från Kanalen och Svinningeviken samtidigt.

  • stefanlindmark

    Medlem
    30 april, 2013 vid 01:12 som svar på: Premiärsurf för många i Österskär idag söndag

    Kände mig både ovan och påbylsad så jag höll mig i närheten av Österskär den här gången för säkerhets skull. Men hoppas vi ses snart!

  • stefanlindmark

    Medlem
    20 april, 2013 vid 14:02 som svar på: i år skedde det ! igen.

    Tusen likes för den!

  • stefanlindmark

    Medlem
    3 april, 2013 vid 18:19 som svar på: Söker formulaprylar, vad ska man ha?

    Förra året hade vi i Österskär helger med upp till 15 formulaseglare ute på Trälhavet så visst finns det folk som seglar. Inte alla tävlar, men alla har vi roligt och får mycket tid på vattnet.

  • stefanlindmark

    Medlem
    20 mars, 2013 vid 18:17 som svar på: Söker formulaprylar, vad ska man ha?

    @freed 707841 wrote:

    Hej, på väg tillbaks till denna cirkus 🙂
    … blåser rätt ofta 4-7ms …. Vad ska man ha?

    Välkommen till nöjet med formula! Helt rätt val!

    Jag tänker inte peka ut några speciella märken eller modeller, men istället ge lite allmänna råd inför köp.

    Eftersom du tänker segla i lättvind, bekymra dig inte för att formula skulle vara stort och läskigt så att du gör misstaget att börja med ett för litet segel. Mindre formulasegel (under 11 kvm) är som regel designade för hårdare vind och ger inte det drag du behöver i de lätta vindar du har ambition för.

    Börja sedan med att beställa en Easy Uphaul. En liten investering som armar och rygg kommer vara tacksamma över typ resten av livet.
    http://www.onwater.se/webshop/vindsurfing/tillbehor-vind/ovrigt/chinook-easy-uphaul.html
    Formulasegel är som mest svårhanterliga när det envisas med att vattenfyllt retsamt klistra sig fast på vattenytan med 40 liter vatten i mastfickan.

    Köp en riktigt bra förlängare (rek. starkt Neil Pryde MXT som levereras med formuline-tamp från fabrik) så att du orkar dra så mycket nedhal som det ska vara. Det är mycket större skillnad än man tror mellan olika modeller och typ av tamp när seglen kräver massor av nedhal. Förutom att de klenare dammsugarrören inte håller lika bra är det inte alls roligt att försöka fintrimma om tinningsådrorna håller på att brista och man är övertygad om att rullhjulen måste rostat fast.

    Rätt riggat är A och O. Oavsett vad du köper, se till att du köper ett segel som du säkert vet redan före köpet att du kommer att kunna rigga korrekt. Antingen om förra ägaren med trovärdighet kan visa hur det riggas. Mät och anteckna då eller rita markeringar rakt på utrustningen för du kommer *inte* att komma ihåg det nästa gång du ska rigga själv. Eller om du hittar anvisningar att läsa på nätet innan du köper. Eller om du redan nu känner någon med samma segel som kommer att kunna hjälpa dig fysiskt på plats.

    Ett lite äldre/sämre/fulare segel som du kan rigga rätt så det fungerar bra är alltid bättre än ett segel som trilskas (dåligt drag, bängligt, cambers som inte roterar, …) och du inte vet vad du ska göra åt det (mer nedhal, mindre nedhal, spänn latta 2, knä på cambern, släpp latta 4, fila ned camber, shimsa camber, använd mer våld, …).

    Bor du nära Norge eller Danmark kan det vara värt en omväg för att köpa t.ex. en bom av bortskämda rika grannar som dumpar bättre beg utrustning på fattiga svenska kusiner. Bommar som fungerar bra är dyra.

  • stefanlindmark

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 23:45 som svar på: Förstärka segel

    Märkduken/segeltejpen är mycket bättre än silvertejp.
    1. Limmet geggar inte till sig i solstrålning
    2. Limmet ”suger fast” närmare seglet
    3. Skjuvar sig inte
    4. Skiktar sig inte
    5. Går lättare att klippa runda hörn så det inte krullar sig i kanterna
    6. När seglet sedan behöver lagas på riktigt (sys) sitter det inte en kletig klistergegga på seglet

    Minus:
    1. Ser inte lika brutalmacho ut
    2. Finns inte hos Jula
    3. Diskvalificerar din lagning från world fame på http://whitetrashrepairs.com/

  • stefanlindmark

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 19:43 som svar på: Skruvmeslar för fotstroppar

    För att få rätt fäste för skruvarna till fotstropparna kan jag även varmt rekommendera den här videon.

    Många brukar skruva i en fotstroppsskruv genom att sätta den i hålet och börja skruva den åt höger. Den här videon visar varför den metoden förstör fästet för skruvarna och hur man istället får maximalt fäste. Speciellt viktigt om man provar runt med lite olika positioner på stropparna.

    Part 1 -PATRIK Formula V2 ProductVideo Netsurfingsportcom – YouTube

Sida 2 av 56
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums stefanlindmark

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.