

stefanlindmark
Forumsvar skapade
-
Petter_F;666511 wrote:En fråga, är 186L för stor för folk som väger mellan 65 – 70 kg? Min fru och jag skulle skulle vilja ha en bräda till lättvinds segling på sommar stället.
De flesta formulabrädor som görs idag har volym runt 160 liter.
Skillnaden upp till 186 liter innebär kanske 5-10 mm högre bräda, förmodligen den högre siffran eftersom äldre formula inte har lika fyrkantig form sett uppifrån. -
Zurfman;666075 wrote:Ja med nosskydd blir ju även formula-brädan ganska robust…
Jag vet att t ex Stefan Lindmark fixat en bra lösning på det (som skrev tidigare i tråden)Ha ha, jodå jag har värsta DIY-lösningen. Gjorde ett komplett krokodilgap på halva brädan förra året så skulle det bli något döds-slörande i år var nosskydd det enda alternativet för att kunna släppa på utan hämningar.
Sandwich-kontruktion, opatenterad:
1. Topp = liggunderlag (högdensitet grå, från Jysk)
2. Mellanskikt = 2 mm plexi från K-rauta
3. Botten = liggunderlag igenKlipps till lagom snygg form som passar brädans nosrundning, ca 1 dm bred eller kanske lite mindre. Limmas ihop med kontaktlim till en halvcirkelformad halvstyv flärp, men limmas inte fast i brädan. Den blir mobil och kan tas fram vid behov, ungefär som en snuttefilt.
För att sedan det ska se riktigt hembyggt ut: Tag svart silvertejp från Jula (eller vad som matchar din bräda närmast) och tejpa horisontellt längs hela framböjen på brädans nos och upp på nosskyddets framkant så långt tejpens bredd räcker. Lägg på en till tejpremsa hela vägen omlott en bit upp. Försök att tejpa ned bakkanternas innerkant mot brädan. Eftersom halkskyddet är svår yta att fästa tejp på så kommer det att lossna ändå och fladdra lite. Men eftersom jag står över skönhetstävlingen i år så det gör inget.
-
blåbussen;666415 wrote:Om det blåser hårt så kan man vattenstarta med fötterna i stropparna, mm.
Nu låter det kanske inte som vattenstart är riktigt på agendan ännu för trådstartaren, men det kommer säkert någon gång det också. Men till fotstropparna igen då:
Fall av så du börjar med brädan halvvind eller något mer åt lä. Det blir svårare om du redan från början pekar brädan upp mot vinden.
Kör med tipset du fick tidigare att hänga ned som om du ska sätta dig på toa, men tänk att armarna ska sträckas framåt som om du försökte nå spegeln på toa (bygger på 70-talets toalettlayout, men jag tror du fattar). Då får du kanske ett lite bättre läge på riggen så att vinden lättare kan få lite tag i seglet. Försök hänga som en orangutang med armarna rakt upp. Det är ingen skönhetstävling. Sätt bakfoten på brädans läsida så att brädan blir platt eller lutar lite åt lä. När du planar och ska i fotstropparna använder du samma teknik att hänga som en apa i bommen för att avlasta tyngd från fötterna. Få så vis minskar du risken att tynga ned lovartsidan av brädan som annars riskerar att styra upp bräda upp mot vinden = game over.
Om du lovar upp i vind redan med framfoten i om du är ikrokad, prova att skippa hängselen, hänga ned som en apa, och sätta i även bakfoten utan hängsele. Spelar ingen roll om du inte orkar köra någon längre sträcka, tappar seglet eller känner att det ser ut som spektakel. Det viktigaste är att få in i huvudet att det går att sätta i foten och få någon form av muskelminne hur manövern känns för att foten ska kunna hitta in i fotstroppen hyfsat snabbt. Ju längre du behöver hålla på och fäppla med bakfoten när du är ikrokad, desto större är sannolikheten att du tynger ned brädan, lovar upp, tappar planing och stannar.
Om du har hängseltampar på bommen, kontrollera att de inte sitter för långt fram. Om du inte vet var de ska sitta, mät bommens yttermått genom att lägga ett måttband på bommen rakt framför masten. Mät sedan yttermåttet runt bommen, hela vägen bak till bommens nock. Sätt hängtamparna på en tredjedel av det avståndet från masten räknat, så att det måttet hamnar mellan hängtampens båda fästpunkter. Med tamparna på (ungefär) rätt ställe ökar sannolikheten att du också oikrokad greppar bommen tillräckligt långt bak när du ska plana. Ofta sitter tamparna för långt fram (noterat från riggar från hyrställen) men det omvända är betydligt ovanligare.
-
Angående brädsorter, ring Jonathan direkt och kolla — info finns på länken i hans signatur. Men saxat:
Quote:Två olika brädmodeller finns för att du ska kunna hitta din favorit. Båda är allroundbrädor som fungerar lika bra för den som aldrig stått på en bräda tidigare som för den erfarne vindsurfaren. Segel finns i storlekar från 3,5 kvm upp till 7,5.Österskärs havsbad vetter mot söder. Det innebär att nordliga vindar inte blir så roliga. Landutformningen vid stranden gör att det ofta blir turbulent närmast land. Det kan då vara trixigt att segla tillbaka ändå in till land vid NV-NO.
Väst, Syd, Ost fungerar bra där ost brukar bli mest stabil vind.
Vill du åka vid nordlig och inte är fastvuxen i Österskär (som jag då) är nog Näsa Äng i Täby närmast. Alternativen närmare på nord är annars de lite experimentella Svinninge Västerskär och Resarö/Morholmen. Men där handlar det mer om att det råkar finnas parkering när tomtfritt vatten och inte så mycket strand i ordets allmänna bemärkelse.
-
Banan var inte avlyst så ordinarie väjningsregler gällde vid möte med ”vanlig” båttrafik.
-
chrille4t;665566 wrote:Läste på windsurfingförbundets sida om formulaklassen. Låter ju som ett perfekt val för oss som harvar i en insjö mest. Har förstått att det roliga börjar när det planar och det lär en sån göra redan vid 4m/s. För bra för att vara sant?
Bra idé!
Formula är superkul just därför att man får plana väldigt mycket mer än med andra brädor. Det tar dock lite träning att lära sig att få ut det där extra ur utrustningen. Så samma formulakit som kändes som en kul bräda att freerida runt med i lättvind ”växer” under fötterna och kan från en säsong till nästa ge ännu roligare åkning när tekniken sitter bättre. Har kört formula ett par år drygt och har hur kul som helst, men samtidigt aldrig trist för det finns alltid mer kvar att träna upp för att bli bättre.
Ett godkänt formula-race har 5 m/s i startvind och 4 m/s runt hela banan. En freeride-bräda går att få igång betydligt tidigare med pumpning och med formula är det precis samma sak, fast betydligt mer uttalat. Det går givetvis att bli igångbogserad stillastående även på en formula, men då blir det tyvärr garanterat ingen planing vid 5 m/s.
Även med breda slalom/freeride med lättvindskaraktär (80-90 cm breda) är det väldigt stor skillnad att passivt vänta på att vinden ska sätta fart eller att aktivt och distinkt pumpa när en vindby kommer. Var en vecka i Vassiliki i somras. Vid lättvind före ”sjöbrisen” var jag oftast helt ensam att plana i hela viken med en JP Superlightwind, men det hade varit helt omöjligt att få igång den i den svaga förmiddagsvinden utan att pumpa. Brädan är inte magisk även om den har en utformning som passar bra för lättvind.
chrille4t;665566 wrote:Har idag en äldre Mistaral på 150l som jag lärt mig grunderna på,och 8m2 segel och väger 67kg. Ändå blir man inte direkt bortskämd med bra fart denna sommar. Är det ett bra val eller är en JP X-cite på 120l kanske ett bättre val?
Någon med erfarenhet av båda?Om du är ute efter att plana tidigt skulle jag titta mer på brädans bredd och hur stora fenor de verkar tillverkade för att hantera. Volymen behöver vara tillräcklig för att du ska kunna dra rigg utan att brädan sjunker. Efter att seglet är uppe är det bredden som avgör mer, speciellt måttet ”one foot off” dvs bredden en fot från aktern, eftersom det avgör hur lång fena som det är rimligt att använda.
Större och rakare fena ger tidigare planing, men det går inte att sätta hur stor fena som helst på valfri bräda. Jämför med formula där en 1 m bred bräda tar 70 cm fena.
Är jag på ett hyrställe med svag vind och vill plana brukar jag leta rätt på en bräda runt 140 liter / 80-85 cm bred och be dem ta fram den största och rakaste fenan de har. Starboard Futura 141, JP Supersport 136 och Fanatic Ray 145 är brädor som jag tyckt har fungerat bra — breda och vanligtvis utrustade med rejäla fenor. X-cite 122 är 68 cm bred och med 40 cm fena är det inte något jag primärt skulle välja för lättvind.
-
Stort tack för arrangemanget!
Långdistansracet känns som årets höjdpunkt.
Det var riktigt kul idag! Enkelt och lättsamt./Stefan
PS. Sedan tycker jag nog fortfarande att det tillhör failblog.org att segla runt med 1 st ankare och 1 st hantelvikt innanför våtdräkten. Argumentet att ”Ankaret var ju ihopfällt” kändes inte riktigt som det höll, Uffe. DS.
-
Ett alternativ vid svag vid är att försöka greppa tag långt ned på masten med framhanden istället för på bommen. Seglet kommer då lättare upp vertikalt där det får max kraft att dra.
-
mrcohen;663587 wrote:Kastfallen kommer i full fart. Använder simmer crossover och har förlängt mastfoten 10 cm mer än specificerad luff, så för lite nedhal tror jag inte på.
10 cm extra längd på förlängaren över specad luff låter väldigt mycket.
Har du verkligen lyckats dra nedhalet hela vägen ned till förlängarens rullar med så mycket extra längd? Om du har utrymme kvar mellan bottenrullarna och seglets rullar när du är klar betyder det att seglets tryckpunkt hamnar längre upp från brädan = större vridmoment som vill dra dig framåt. -
Kom precis hem från en vecka i Vassiliki (Lefkas/Grekland) där jag hade möjlighet att köra blandade JP-brädor (Supersport 109 liter upp till just Super Lightwind), plus också Starboard Futura 111 upp till 141 liter. Vinden växlar där under dagen med en väldigt uttalad termalvindseffekt på eftermiddagen så det blev rätt mycket olika prylar vi åkte på. Det kan gå ifrån att plana ensam i viken med SLW+8.7 ena stunden och bara 5 minuter senare pang är det fullt tryck i 109 med halva segelstorleken tillsammans med 200 andra vindsurfare (fast med 90 graders vindvrid).
Det är ingen tvekan om att SLW planar tidigare än de andra brädorna i viken. Gäller även med standardfenan (tror den var 54 cm, gjord i G10). Fenan gillar lite fart innan det går att pressa höjd. Tyckte brädan gick som högst om framfoten fick dra brädan uppåt lite i framstroppen. Och seglet helt inskotat som du hade koll på — obs med hängselen, inte med bakarmen.
Brädan ska vara platt och det underlättas av att däcket under fötterna har kilformigt upphöjda ”sulor” som underlättar att trycka ned brädan med tårna.
För tidigast möjlig planing vill jag komplettera Herr Pelegrin lite om tekniken. SLW går faktiskt väldigt bra att pumpa igång i svagare vindar än de som orkar bogsera dig upp i planing. Jobba på med benen och ryck inte bara med armarna så kan du få igång den någon m/s tidigare. Rak halvvind var bäst om jag minns rätt.
Samma sak vid vindhål: res upp dig som Pelegrin säger i punkt 7) men pumpa typ i diagonalled med fötterna så brädan får lite schvung och ”studssimmar” fram som en fisk så håller sig brädan planande en ganska lång stund. Selen fortfarande ikrokad men brädan platt och sväva lätt på tårna som en ballerina.
Ganska långa vindhål (upp till 15 sekunder) gick att komma igenom med SLW med liknande pumpteknik som för att plana igång, runt 2 pumptag i sekunden (kom ihåg benen).
Är det bara svag vind funkar Herr Pelegrin 7) men bakfoten kan behöva flyttas ur stoppen och framåt/mittåt för att hålla brädan platt. Beror kanske på din egna vikt också — jag vägde 92 kg vid utresan som jämförelse.
Intressant observation från Vassiliki:
Många där nere verkade tycka att SLW var en konstig bräda ”it’s a big board, heavy sails, a lot of hard word”. Helt absurt att hitta 2 lediga SLW i brädracket när många samtidigt tröstlöst plumsade runt i viken med freerideprylar innan termalkulingen bröt ut. Och så är det bara att rigga på en i princip kartongny NP H2 8.7 från segelracket och ut och solskensplana rätt av. Svårbegripligt… -
sunkan_;662450 wrote:Häftigt, men hur vänder man på en sådan där egentligen?
Ser ju ut som att masterna är så tätt ihop så att man inte kan gippa normalt, men det kanske är omöjligt att göra när man är två på brädan ändå..
Vid gippar och slag måste masterna vinklas isär ifrån varandra eftersom bommarna är så långa att de överlappar. Gippa är lättare än att slå, men det går med lite träning.
-
Hej Mac!
Nej då, den enda gången jag behövt räkna dubbel segelyta har varit med tandemformula.
Den här gången hade vi 10.5 + 9.5 = 20 kvadrat på brädan:
http://youtu.be/F8hGsPTkb3c -
Jo det gjorde det nog här då också :-0
Därav Fight Club… -
Och om det är mulet lirkar du in den i bastun ett par dagar på 45 graders värme (ej simhallens dock).
-
Vi tog en långweekend i maj i Alacati, Turkiet. 4 dagar på plats — 3.5 dagar surf.
Alacati är en plattvattenvik med en grund strandnära del där man bottnar hundratals meter ut. Det blåste lite mindre nära stranden och mer mitt ute i viken. 1.2 km halvvind över till andra sidan viken, där det går att kliva upp på en sandstrand om man vill. Flera olika hyrcenter.
Dit kommer vi gärna tillbaka, men kanske framför allt som vår-/höstställe och inte mitt i sydländsk högsemestersäsong.