

storner
Forumsvar skapade
-
The_Novice;474975 wrote:Masfoten längre bak är mitt tips… 🙂
Riggen kommer upp (slipper få bommen i vattnet), nosen blir lättare och man kan då ha tryck på framfoten.
Är du lättviktare?
I så fall hjälper det också att flytta framstroppen ännu längre bakåt mha adaptrar (verkar som att stopplaceringen är gjorda för fullvuxna med eller utan skägg…)Ja, jag är lättviktare.
Ditt råd skiljer sig ju radikalt från det ”allmäna” rådet för att öka framfotstrycket (dvs mer mastfotstryck genom mastfot längre fram eller lägre bom) och därför har jag aldrig testat just det. Jag skulle ju också kunna testa att flytta fram bakfotsstoppen ett snäpp för att få ihop stancen ytterligare.Tack för tipset! Jag skall absolut testa det här nästa surftillfälle
-
Jester;474768 wrote:Vart har du fotstropparna placerade på brädan? Bör vara ganska långt bak på den brädan.
Och trimmet är ju bara o hugga oss locals i TT nästa gång. Daniel har ju blivit lite smått känd för just sina fina tips.
Hej Jester,
Fotstropparna sitter redan längst bak. Det var en skäggig ”fullvuxen” gubbe i TT som tipsade mig om det.Jag har hört talas om Surfans fantastiska tips. Jag får väl hugga tag i honom snarast innan han börjar ta betalt för sina speed clinics.
Jag är lite rädd bara att han kommer att tipsa mig om att jag skall sänka mina Challenger Aero ,som vindoffergåva i TT bukten, och köpa nya NP prylar.Just när det gäller Challenger Aero trimmet så kanske du har några bra tips. Jag tror faktiskt att mina -06 och dina -08or kan vara ganska lika. (Eeh, vi kan väl jämföra våra mastkurvor någon gång Jester?) Seglen har i princip samma mått. Har du t ex testat 6,6an me både 460 och 430? Jag misstänker att en 430 mast och något mindre nedhal kan vara ett lyft för det seglet. Jag tycker att min 7,6a med 460 mast känns betydligt mer harmoniskt än 6,6an med 460
-
Jester;463525 wrote:Vad händer vid ett kastfall? Har samma problem med mina armar/armveck, det är där ajg tar slut först, och det på tok för fort…
Lite intressant är det, om det fungerar…
Jag skulle gissa att det inte är fråga om några krokar i massivt stål. Manicken är nog mest till för att avlasta, inte kroka fast sig. Krokarna är nog så mjuka att man relativt enkelt kan räta ut kroken med fingerkraft. Isåfall inga problem med kastfall.
Köp ett par och testa. Sen kan du recensera för oss andra. Du använder ju nedhalsvev så varför skulle du inte ha en ”palm harness”?:wink:
-
Fråga på Lofts forum så kan du säkert få bra trimtips direkt av segeldesignern (Monty Spindler).
För något år sedan frågade jag Monty just det som du undrar dvs hur Powerex passar i Loft segel. Han menade att Powerex masterna fungerar OK men att de är mjukare i toppen än Lofts egna master. Mjukare topp=lösare akterlik. Om du följer rigginstruktionerna med lattan över bommen som trim indikator, med din toppmjuka mast, så kommer du antagligen att få ett lite kraftlöst segel.
-
storner
Medlem25 mars, 2008 vid 13:07 som svar på: Byte av "glidblock" till "rullblock" vid nedhalet?Jag har det där streamlined nedhalsblocket som dr Masse refererar till.
Fungerar superbra men är tyvärr ganska dyrt. Kostar typ 350 spänn på SP.
Mitt tips är att du byter ut glidblocket mot öljett och skaffar ett löst Streamlinedblock. Då kan du ju använda blocket även till andra ”öljett segel”.
-
Fattar inte riktigt. Har du köpt en boogie c3 assy fena men vet inte hur den skall användas?
Som jag förstått det så är det bättre lyft på ena bogen med assy jämfört med motsvarande storlek på en symmetrisk (ungefär som en flygplansvinge). Man kan därmed segla med en mindre fenastorlek (mindre motstånd) på den optimala bogen. Antar att fenans ”bukiga” sida skall vara åt lovart på den optimala bogen.
-
appel;449080 wrote:Tjena ubåten. Har en sån bräda som jag kör 8.0 simmer med. Till den kör jag 42 fena. Det är en fin o snabb bräda. Kör dock aldrig mindre segel än så. Tror nog att den tar 9.0 också.
Här en bild från Haga park i våras på speedchallenge, 3:a i Heatet på AHD:n (heatet räknades bort dock då ingen passerade 50 kmh)
Tror det där är Sveriges snyggaste speedbild! Hälsa fotografen.
-
Knatte;449071 wrote:Var inte Benke över 40 knop redan förra året, men pga felinställd GPS (autoläget) så blev inte denns session godkänd??
Så han är väl inte en helt okänd stjärna på speedhimlen väl :smirk:Och så kom han 6:a vid inoffiella SM i TT i höstas.
-
storner
Medlem23 februari, 2008 vid 13:47 som svar på: Var finns det riktigt bra tångfenor att köpa?tobhed;446514 wrote:Tror att Jesper är ute efter att det är betydligt bättre finish på Chameleon tekknosport än på andra fenor från lessacherJag har en Tekknosport Chameleon som jag tycker fungerar mycket bra och visst är finishen bra. Men, den fina ytfinishen består endast av ett tjockt lager svart oarmerad plast som är väldigt ömtåligt. Jag upplever att tekknosportvarianten är en riktig lågpriskonstruktion och jag gissar att det inte finns en gnutta kol i den.
Lessachers egen Chameleon är nog ett betydligt mer påkostat bygge även fast finishen är halvtaskig.
Om det är någon skillnad i prestanda mellan Lessacher och Tekknosport har jag ingen uppfattning om.
-
Några fasta bojar i TT skulle va kul. Skulle säkert bli lite spontanslalom. Några tydliga referenspunkter ute på vattnet skulle ju inte heller va helt fel med tanke på all sten.
Nån som vet om man behöver tillstånd för att lägga ut fasta bojar av lite större modell (typ, plasttunna som segelklubbarna brukar använda)?
Jag har båt parkerad ett par kilometer från TT så den saken är inget problem.
Någon som är intresserad?
-
Det finns inte någon hamnförening. Både hamn och väg är privat.
Jag tror det här handlar lika mycket om att båtägare/hamnägare inte vill ha en massa löst folk ”drällande” som eventuella skador på vägen.
Att erbjuda sig att hjälpa till med vägen kan dock vara ett utmärkt sätt att skapa en relation till ägarinnan. Hon bestämmer allt och det viktiga är alltså att på något sätt vinna hennes gillande. Vad jag har hört så kan hon vara en aning svårflirtad. Hon är i 60års åldern och är en mycket engagerad moderat kummunpolitiker med bestämda åsikter. Slapp skön surfattityd funkar nog inget bra i kampen om hennes sympatier.
-
Bjornen;412537 wrote:OK 2 st segel, blir detta för stort steg ?
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14804
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14798Jag vill ju även kunna segla det dagar när det brallar på bra utan att ha som ambition att slå några speed rekord. Dvs hellre segla och med mindre segel med hyffsad kontroll än att slita med för stort. Jag är rätt van med för stor bräda…:crazy: Faan, det är som vanligt svårt att betämma sig.
//Björn
OK, förstår att du behöver support i ditt beslut.
Skall du ”bara” ha två segel till den brädan med maximalt vindregister då tror jag, som andra redan skrivit ovan och som du själv redan verkar vara inne på, att 7,0 är ett helt perfekt komplement till din 8,5a. 7,0 eller 6,8 spelar nog ingen större roll. I och med att brädan är relativt stor så kommer du att kunna plana tidigt med en 6,8.
6,8 är också en perfekt storlek som största segel till en 85liters slalom, vilket är den perfekta brädstorleken om du senare skall komplettera med ytterligare en bräda. -
Klang;411701 wrote:Det är absolut inget fel på SX:n som sådan, bästa brädan jag kört på.
Men vad är receptet för mjukdelarna, och vad beror det på? Är det p.g.a. att skickten lossnar, eller är det något matrial som snabbt blir utmattat. Jag tränar gippar så ofta jag kan och det studsar ju rejält i choppigt vatten. Dock så tror jag inte att jag kör hälften så radikalt som proffsen…
Jag kan tänka mig att Hankloose prylar var garanti-sak eftersom det läckte vatten från airpipes. Själv vet jag inte vad mitt problem ska klassas som, men visst borde väl prylarna hållar mer än ett år även om man använder dem…
På den här sidan http://www.boardlady.com beskrivs varför det händer och hur man reparerar.
Bra om du har någon att hålla i handen om du skall titta på laga ”soft deck” sidan
-
40knots,
Bara lite nyfiken
Är det du som har det officiella finska speed rekordet?
-
Knatte;403761 wrote:Japp! Så måste det vara:smile: 🙂 För jag har definitivt stött på problem med GPS:ar och ingen verkar kunna ordna upp detta:frown:
Men isf funkade GPS:ar bra tills det fallerade totalt… (Det är programvaran som spökar och jag är inte ensam om dessa problem. Men jag verkar isf vara ensam om att inte kunna återställa allt i ursprungligt skick, trots upprepade ominstallationer av alla tänkbara och otänkbara felkällor..:tongue:
Testa GPSresults. Jag testade för ett tag sedan och om jag minns rätt så bestod programmet av endast en enda körbar fil. Ingen konfigurering överhuvudtaget. Tyckte dessutom att användargränssnittet var lite trevligare än GPSar.
Nackdelarna är att det inte är freeware och att man inte kan ladda upp sin session automatiskt till GPS-speedsurfing.