

storner
Forumsvar skapade
-
JP FreestyleWave, suverän bräda med både bra fart och manöver (Har själv seglat över 30 knop flera gånger med min 85 litare).
Om fart är viktigare skaffa en super X bräda. Hög fart men ändå bra manöver. Jag skulle personligen välja en JP SuperCross eller en Starbord S-type. Tror dock att Tabou, Exocet, Fanatic’s super X brädor är fullt likvärdiga.
-
Quote:Quote:Ursprungligen postat av Rasmus_W
För den delen, jag gissar att formula/lättvindsvanan hjälper till på speedbanan med, vilket visas av att Albeau gjort hyfsat ifrån sig där med. Att plana tidigt och att segla fort med tokmycket drag i seglet handlar trots allt om att utnyttja prylarna effektivt, dvs få ut maximal fart framåt av den tillgängliga kraften.Jag tror jag har sagt det förr, men jag är rätt säker på att en del av freestyleseglarna som planar med 4.7 i nästan ingen vind alls skulle kunna bli väldigt snabba om de fick för sig att satsa på speed och vande sig vid cambers och några cm extra fenlängd.
Och där har du djävligt fel rasmus, har precis fått det bekräftat efter ESM tävlingen i Holland att så inte är fallet. Krävs mångårig erfarenhet att speeda för att komma upp i nivå. Det är helt skilda saker att speeda och freestyla, och det känns beklämmande att du ens försöker jämföra att en freestyler med sin erfarenhet skulle bli en bra speeder. välkommen på nästa speedmöte och se vad det egentligen handlar om!
Grattis GetWet till ditt svenska rekord!
Beror nog på vilken nivå Rasmus syftar på och vad han menar med ”väldigt snabba”. Om man skall nå världsklass i speed krävs det säkert att man satsar hårt på just den diciplinen.
Jag har sett en del världsklass vågseglare ”in action”. Vad jag tycker är slående är vilken fart dom har. Om dessa seglare, med sin fantastiska rigg-/bräd kontroll, konverterade till speed är jag övertygad att dom skulle vara ”väldigt snabba” om än inte Ben-Van-Den-Steen-snabba.
-
storner
Medlem20 oktober, 2006 vid 21:54 som svar på: "Kors va de vimlar av segel i da. E de Löda. Nä de e Speeda"Surfan,
iSonic 87 såklart. Hänger du inte med? Man måste läsa alla trådar för att få ihop det.
Jag tänkte lämna tryggheten på Gårda Brygga och segla Näsbokrok på söndag. Kan bli OK förhållanden. Förstått att du också bor i Åsa. Ska du inte lämna speeden för en dag och hänga på? Vore trevligt om man slapp segla ensam på den där gudsförgätna platsen. Är övertygad om att dina Falcons vill flyga lite. Borde dessutom gå att plocka en grym 2 sek max på dyningarna i Åsa bukten.
-
Skit i mallar och kör på känsla. Blir mer spännande då:wink:
Allvarligt talat. Skall ni lägga ner en massa tid och pengar på ett hemmabygge så vill ni väl att brädan skall fungera i princip lika bra som en köpbräda. Självklart skall ni ha mallar. Dessa skall göras av masonit eller liknande material (inte papper). Scopp/rocker kurvan som ni gjorde med pappersmallar borde kontrolleras noga och eventuellt göras om med riktiga mallar. Är denna kurvan inte bra så kommer brädan att bli kass.
På den här linken finns en del bra shape tips.
http://www.ecboards.co.uk/Lycka till
-
Snygga och säkert jättebra brädor (Fanatic, Exocet, Tabou, Starboard, Naish och JPs 2007or är säkert också jätte-jättebra).
Lite lustigt citat klippt från RRDs site.
Just pure water proven fast boards that will give you the feeling of
”SPEED LIMIT IS NOT IN MY HEAD” -
Är också ute efter en billg slalom och har tittat lite på RRD.
Om du kollar på RRDs hemsida (2006) så står det att brädorna är baserade på deras gamla värlcup shapes. Dom har moderniserats genom att ges en mer kompakt form. RRD själva är chockade över hur bra resultatet blev.
Ser ut som att brädorna (x-fire 2006) har powerbox=svårt att få tag på bra fenor.
Inte en enda slalom/speed/race seglare i RRDs team.
Man får en känsla av att RRD inte direkt prioriterar ”åkafortgrejer”. Brädorna är säkert jättebra ändå, men jag tror inte att RRD ligger i utvecklinens framkant.
-
Sessionen OK enligt RTK.
Nästa mål för säsongen får bli att försöka toppa den där 2 sec max. Har därför uppgraderat brädan med en ny extra bakstropp som ser grymt snabb ut. Nu jäklar skall det bli åka av!:smile:
-
Tack Fredrik,
Nej, några ”spocks” blev det inte i den repan och aldrig annars heller för den delen.
Jag har lärt mig att man inte skall lägg så stor vikt vid 2sec max. Bl a Getwet har varit extremt tydlig på den punkten i min förra tråd ”Display och software maxspeed” (du vet den där tråden som numera handlar om hur man skall kompensera för dopplereffekten om man använder astronomiska pulsarer vid tidmätning:ooo: ?)
Men jäklar vad fort det gick. Seglade djup slör i full fart när jag träffades av en djävulsk vindby precis där vattnet var som plattast (utanför parkeringen). Vetskapen att Svenska speedeliten vid tillfället lunchade på parkeringen gav mig motivation att gasa istället för att fega. Kändes som farten ökade med minst 10 knop. 2sec max handlar väldigt mycket om tur med vindbyarna.
//Störner
-
Rabbit,
Vill du se mer av ”kondom-mannen” och hans mulliga kompisar så kolla.
http://www.mastersofspeed.com/full.php?what=media&lang=en -
De tre första gångerna jag seglade med GPS så justerades tiderna ned ganska rejält (över en knop).
I onsdags stämde displayen faktiskt riktigt bra och maxhastigheten justerades bara ner med 0,1 knop till 29,9!!!:-( (nej, jag har aldrig seglat i 30 tidigare)
Men va fan, nu vet jag att jag kan nå målet med mina dassiga prylar och jag tar till mig vad getwet och faster skriver. Skall inte börja jubla och skrika ute på havet i fortsättningen utan vänta tills jag sitter framför datorn.
Tack!
-
Seglade i samma tävling som honom några gånger runt 1985 i divII. Fick tyvärr aldrig se hans kapacitet i tuffa förhållanden. Däremot var han uberduktig i lättvind. Har det också med Görveln att göra eller;)?
-
Ja, du har rätt tbsurf. Ville mest bara poängtera statistiksuget. Det är ganska enkelt att kontrollera TB2 58 sessioner idag. Man får öppna fönstren för varje Exocet session och i sessions-fönstret kontrollera brädtyp. I ditt fall skulle du bara behöva öppna 26 sessioner minus de sessioner där du redan vet brädtyp. Det skulle dock vara lite lättare om man kunde söka på brädmodell.
Personligen går jag i brädköpartankar och tycker det skulle vara kanon om man kunde söka på brädmodell/volym/etc på ett enkelt sätt. Typ snabbaste sessionen på en Starboard st104. Det är inga problem att hitta men det tar lite tid eftersom jag måste bläddra igenom ett hundratal starboard sessioner.
Nog sagt om detta. Anser att GPS speedsurfing siten är mycket bra som den är men att det självklart finns vissa mindre detaljer som skulle kunna förbättras. I stort tycker hela upplägget är mycket bra och alla ni (holländare och RTKs och övriga som hjälper till att skriva manualer etc) som är engagerade i GPS speedsurfing gör ett fantastiskt jobb. Det finns idag 736 seglare på rankingen! (Jag skall skick min ”jungfrufil” till dig idag så snart är vi 737). Utan ert arbete skulle gps surfing/speedsurfing inte vara någonting annat än en liten nishad gren för ett litet antal extrema entusiaster. Tack!
-
Tycker personligen att det kan bli för mycket statistik, prylar, elektronik och software i speedsurfingen. Det blir lätt lite för Tyskt.
Men med handen på hjärtat. Finns det inte en liten tysk i oss alla. Om man, bara som ett exempel, råkar segla en TB2 58;-) Är det inte då så att man bläddrar igenom alla sessioner på GPS speedsurfing, seglade på Excocet snabbare än sin egen, för att kontrollera om det finns några TB2 58or där? Om man hittar någon kanske man är lite nyfiken på vilket segel, fena osv som användes?
Det där tysklands exemplet är kanske lite uttjatat. Men att tysken gillar att strukturerar/kategorisera tror jag faktiskt är en sanning. Exempel. För några år sedan skulle jag hyra bräda på Club Mistral på Barbados. Beställningen gjordes över telefon några veckor innan jag var på plats (hos club mistral i Tyskland). Det första dom frågade mig var vilken ”kunskapsstuffe” jag hade på en skala mellan 1-6. Jag drog väl till med en 4a och då säjer personen att jag skall hyra en mistral vision och segla i Oistins. När jag säjer att jag skall hyra en mistral naish 8.5 och segla i Silver Sands menar ordermottagaren att det inte kommer att fungera, om jag är en 4a. För att få klart beställning säjer jag därför att jag nog trots allt ändå är en 6a och att jag normalt seglar på en 75L vågbräda. Ordermottagaren undrar då om jag verkligen förstår skalan och hänvisar till en site på internet där skalan förklaras. Skalan var en extremt detaljerad skala som tydligen är/var vedertagen i Tyskland och för att komma upp i den högre delen av skalan krävs att man har goda kunskaper i ”balettsurfing” duck tacks och liknande. För att överhuvudtaget få hyra önskad utrustning vidhåller jag att ”piruett jippar” är exakt min ”cup of tea”. Beställningen går därmed igenom och jag önskas Herzlich willkommen till Barbados.
-
Faster,
Nej, det är inte dom sökfunktionerna som efterfrågas.
Verkar som du inte är tillräckligt ”statistiknördig” för att förstå detaljbehovet. Säkert ett sundhetstecken.
-
storner
Medlem19 september, 2006 vid 17:41 som svar på: Tips till ny speedare med chans att slå jankarna…Om det blåser bra och du lånar den där iSonicen med ett KA Concept så kommer du säkert att tjäna lite stålars.
iSonic 105 är betydligt mindre än din Falcon. Volymen är typ 95 liter (inte 105l. Skrivs om detta på starboards forum) och den är 9cm smalare =garanterat högre toppfart.
Om du absolut måste segla på dina egna prylar så kanske någon annan har några bra tips.
Huvudsaken är att VI vinner.
Lycka till