sundheden
Forum Replies Created
-
Ja alltså Campello har varit i toppstriden i flera år och det kände som han skulle vinna 2023 men tyvärr en andraplats efter Marcilio Browne. I intervjun efter var han väldigt emotionell och uppgiven vilket man förstår! Hoppas det löser sig med ny sponser men just nu ser det ut som han kanske inte ens ställer upp 2024!
“Now, facing a potential end to my career, not because of age but due to the economic challenges of making a living out of the sport, is something I never expected. The professional windsurfing side of our sport is suffering, with budget cuts limiting opportunities for riders. Surviving as a pro windsurfer and living “the dream” requires either one big sponsor or a mix of multiple sponsors. Unfortunately, the industry seems to prioritize profit over supporting athletes, adversely affecting the upcoming generation and limiting the sport’s growth.
I will work hard to find a solution and potentially compete for the World Title in 2025. But for this year, I probably take a break from competition to focus on other projects I have in mind until I Find a sponsor!
I hope that this is not a goodbye but a “see you later.” To competitive Windsurfing
Stay Tuned“
@ricardo_campello
instagram.com
2,032 likes, 141 comments - ricardo_campello on November 12, 2023: "After I lost my heat @sarah_jackson from @pwaworldtour asked me to make an interview and this is ..."
-
Inte ny idé men ändock en nyhet att rapportera om! 🙂
Tidigare har det funnits allt från hinder, beachstarter och beachmålgång till slalom-bojar i brytande 2-metersvågor etc.
Men kul med förändring och att de vågar ta denna riktning igen då foil tog över slalom helt vilket jag själv inte tycker är lika kul att titta på som slalom på fena.
Jag är säker på att Ben Proffitt har varit med och pushat för detta då han nämnt det flera gånger under sin live-podcast med Paul van Bellen och andra tema-videos på Windsurfing.tv. 🙂 -
Vind på gång och isarna smälter allt mer!
Torö är helt öppen visar dagsfärska satellitbilder! -
Det blev lite is-segling igår söndag på Görväln då Surfspot tillsammans med Sharp4 hade prova-på-dag!
Det var första gången jag testade detta på riktigt, det var ett riktigt skönt sug i seglet och man accelererade fort, isen var helt fantastisk om än några cm vatten uppe på!facebook.com
Lite film från provdagen i Görveln. #surfspot #sharp4 #issegling #wiceboard
-
Jag har hittat en youtube-kanal med en person som är amatör-meteorolog som tolkar och tar fram prognoser för stora system som rör sig över en större tid vad gäller låg/hög-tryck, temperaturer, nederbörd och stormar världen över men mycket fokus på Europa!
Mycket intressant!Weather Watcher på Youtube.
-
Västkusten och Apelviken levererade imorse!
-
Idag hade det ju faktiskt funkat vid Torö! 😜
Plusgrader och vind… vad mer kan man begära?
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ -
Ja precis, det blir V3!
Jag tror inte känslan kommer skilja sig så mycket då man bara förbättrat den på några små punkter, mest intressanta är dock en bredare tail för tidigare planing samt ta sig genom vindhålen lite lättare, det kommer såklart även påverka glidet genom jipparna. Annars är det också komfortförändring med footpadsen.
Storlekarna med V1 och V2 var 95, 105, 120, 140 liter
V3 95, 105, 115, 125, 135 liter.Det fina med alla brädor i denna kategori är att dom är plug’n’play med fokus på enkelhet för att maximera tiden på vattnet och minimera trim eller eventuellt strul!!!
-
Ja Dyno är verkligen trevlig, de större storlekarna är något mer freeride medan de de mindre mer åt wave.
Förra sommaren när jag var vid El Medano i 3 veckor så var det väldigt svag vind så jag skulle gå ut och öva slag med en Dyno 115 och 4.8 Freek (freestyle). Det blev planing ändå.Dyno är som sagt en allt i allo-bräda som är mer vänlig för pump’n’jump så ville du leka lite mer så är det rätt val.
Dieters hemmaspot är just El Medano så det är salt vatten = planar tidigare. Han väger ca.75 kg och brutalt rutinerad så det är svårt att jämföra. Jag bad själv om råd när jag skulle köpa mina Pyro, han rek. 83 eller 79 liter men jag valde 87 vilket jag är nöjd med!Har för övrigt gått intro-wave clinic med Dieter under pandemin mars 2021! Rekommenderas, han är sånt sjukt öga för detaljer!
Hade lite flax, vi skulle varit 4 pers på kursen men de andra kunde inte komma pga. diverse pandemi-strul! Det var inte utan lite arbete, test, ansökningar etc. för att kunna resa dit då!
Dyno 95 + Blade 4.0 i brutalt stök utanför El Medano.
https://www.instagram.com/p/CNwwa0VHfUG/Fox 120 + NCX 7.0 (360-kamera i Dieters segel) Även Dieter på Fox 120 men med Turbo 7.0.
https://www.instagram.com/tv/CMxewmwHb67Fox 120 + NCX 7.5 – Bonaire februari 2019
Å andra sidan kör jag själv väldigt mycket med en Freewave för enkelhetens skull men saknar den tidigare planingen och toppfarten!
Kode 105 + Gator 4.7
https://www.instagram.com/reel/Co_5GE2IaZ4Men jag har en FOX 105 på gång till säsong 2024!
-
Isläget just nu! 😅
Vattentemp Frihamnen 0°C, Landsort 0°C 🥶
-
Jag hade nog sneglat mest på Fox och Blast för att få mest planing! Skulle nog säg att de är väldigt lika i tidig planing. Nu gissar jag bara men troligtvis är Blast något tidigare i planing men Fox tar choppen bättre! Fox är välkänd för att kunna ta stökiga förhållanden väl.
Jag är rätt partisk dock som älskar Severne och seglat Fox massvis!Jag ser ju en del Blast-seglare då och då så vi borde locka hit dom så de kan säga sitt!
Vet vad många heter irl men inte vad de heter här på forumet.
Göran Svalberg, Gustav Öhman mfl. Ska se om jag kan locka hit dom! -
Hallå där!
Jag har seglat samtliga brädor men främst Severne!
Dyno är en allt i allo-bräda! Montera stropparna inboard och med fenor som thruster-setup och du har en trevlig freewave som fungerar bra för Svenska onshore i mindre vågor samt stökig chop för hopp och lek.
Montera stropparna outboard med singelfena och du har en trevlig freeride som jippar lätt.
volym115 längd 229 bredd 64,5 vikt 7.3FOX är en freerace/freeride-bräda som är mycket förlåtande att köra snabbt i choppigt vatten, lättjippad och bra kontroll!
Version 3 volym 115 längd 241 bredd 69 vikt 7.2Blast denna freeride/freerace har jag seglat minst av alla, den har en unik design som är generellt smalare med tanke på sin volym men tack vare sina långa parallella rails planar tidigt, den är snabb och många tycker den är lättjippad.
volym 117 längd 234 bredd 67 vikt 8.5/7.2 LTDSamtliga brädor är förlåtande och trevlig brädor som går att påverka mycket genom att flytta stroppar, byta fenor och segel. Vill du köra snabbare, vill du leka mer, vill du har mer kontroll.
Dyno är den som är den som skiljer sig då den går under en annan kategori än de andra! Välj utrustning efter vilka förhållanden du seglar och inte vilka förhållanden du önskar att du seglade!