

surferdude
Forumsvar skapade
-
Oop blev åt helvete fel som några påpekade. I mitt väl uttänkta men slarvigt ihoprafsade inlägg.
JP-freestylewave-04:
http://www.looping.de, 1390 euro= 12 790:-
http://www.roho.co.uk, 999 pund= 13 890:-
SP =11 999:-
Ska det vara. Så SP är faktiskt billigast av de stora europeiska kedjorna.Jag har kollat lite på amerikanska sajter. Då dollarn är låg verkar priserna låga men när man lägger till frakt och eventuell salestax och risk för eventuell svensk tull blir det lite väl risky. Så jag tror nog att det trots allt är en god affär att handla på SP. En eloge till dem att de håller sina priser just nu lägst i europa på brädor och segel.
Sen har vi såklrat Keppler-fenomenet. Men hans nyprylspriser brukar vara de samma som hos looping. Däremot är han helt klart stark på billiga fjolårsprylar för att inte tala om nya grejer som e två till tre år gamla. De skänker han nästan bort.
Ja ja nog om detta. Detta kännser väl de flesta till redan.
Mest intressant för mig är däremot när isen släpper på stora värtan och när brommaskidsport slänger ut skidhelvetet ur butiken och tar fram surfprylarna.Nu skall jag jobba…
-
Svar till:
EU-prisjämförelse JP-freestylewave-04:
http://www.looping.de, 999 euro= 13 890:-
http://www.roho.co.uk, 1390 pund= 12 790:-
SP =11 999:-
Så de är inte dyrare än andra. Men visst vore det roligare om vår sport blev billigare.[/ QUOTE ]
F-n glömde login. Skrev ovan inlägg.
-
Tjena O,
Tänkte skaffa mig en sverige-vågis iår. Väger 89kg. Sneglat lite på EVOn. Den stora 92an kan de vara nått en blåsig sommardag på utan för fiskebäck (skall ditt i sommar) eller blir den för stor? Jag är lite bekväm och vill kunna glida lite utan att slita livet för att inte sjunka. Undrar eftersom du verkar ha lite koll på denna modell. Kan man speeda med den eller blir det helt fel? -
surferdude
Medlem29 mars, 2004 vid 15:26 som svar på: Rapportera in nya spots (endast Stockholms län)Skitbra jobbat!
-
surferdude
Medlem17 december, 2003 vid 10:32 som svar på: Lagerutförsäljning hos Wallén Active SportsHörru basse! Angrip inte i detaljer utan i sakfrågan. Men vad tycker du? Tycker du det är bra eller dåligt att Wallén gör reklam i detta forum?
-
surferdude
Medlem17 december, 2003 vid 10:14 som svar på: Lagerutförsäljning hos Wallén Active SportsFinns eget forum för detta under >>Vindsurfing Säljes! Vill gärna slippa dessa typer av spam! Men de e klart de är ju steffo som bestämmer och wallén är ju annonsörer så då gör man väll som man vill. Risken finns ju att vi drar till någon komersiellt befriad konf istället så man får lite lugn och ro.
-
surferdude
Medlem21 november, 2003 vid 12:42 som svar på: Vilka är dagens och de kommande TRENDERNA????Heltäckningsmatta kommer tillbaka dock under annan benämning. Jag arbetar en hel del med svenska ”inne” arkitekter de säger inte ”heltäckningsmatta” utan ”textilgolv”. Lite finare, lite modernare.
När jag bodde och jobbade i Los Angeles hade jag heltäckningsmatta i hela lägenhetn. En tjock och soft. Den tvättades varje halvår av några underbetalda sydamerikaner. Så den var alltid ren och fräsh. Den arbetskraften finns inte i Svedala. Ergo den arbetskraften behövs nog för att ”textilgolven” skall bli monetärt intressanta alternativ i folkhemmet. Om folkhemmet inte vill ha denna arbetskraft så ingen folkhemsmatta.
Detta har för de flesta inget med windsurfing i Sverige att göra. Men minnet och känslan av heltäckningsmattan finns där bredvid känslan av surfing och bodyboarding från min sunny cal period.
Så va det sagt (hoppas man slipper höra att man e dum i huvudet som vanligt efter mina inlägg)
-
Har en tub lim jag köpte på Bromma Surfsport (finns även på Surfers Paradise) alltid i surfbagen. Blir alltid små hål och revor i dräkten. Brukar sitta och limma i väntan på vind eller vid vila på stranden. Härdar på några minuter.
Strecha ut hålet och lägg ett tunt lager limm på alla ytor som skall limmas ihop. Vänta en stund några minuter i det läget så att limmet torkar lite innan du trycker ihop delarna. Tryck ihop delarna och tryck som f-n i några minuter. Ut och surfa igen. Blir superbra
. Sniffa inte det blir du dum
av.
-
Havet ger och tar. Fel människor som vanligt. Sanna hjältar.
/per -
Replik: markram
Jag håller med dig. Man skall f-n inte kritisera några som försöker göra något nytt, speciellt inte personkritik. Jag vidhåller dock min åsikt i sakfrågan att paravanen är en tillkrånglad kite som inte kommer att ta något speedrekord.
Däremot kan paravanen utvecklas till en ny typ av båt. Lämplig för tex segling utomskärs. Att lära sig att utnyttja vinden på olika sätt är alltid bra.
Kritik bra. Se på mig. Önskar pravanens pionjärer givetvis lycka till.
Eder uppläxade surferdude,
-
Svar till:
surferdude måste helt klart vara en av dom större idioterna här i världen! Helt väck.
[/ QUOTE ]
Givetvis menar jag inget illa med att kritisera paravanen och är övertygad om att konstruktörerna har mycket gott självförtroende och tål mina ordval (=viss ironi). Om inte så ber jag om ursäkt för angreppet på person men inte i sakfrågan – speedrekordet. Är själv skrivbordsnerd och KTH civilingejör som tillämpar teorier i verkligheten och vet hur svårt det är. Synd att bli kallad idiot för det, men de e klart de var ju jag som började.
Sensmoral: kritisera sak inte person
Eder ödmjuka surferdude
(har nu censurerat mig själv i mina första inlägg)
-
Replik:
Paravanens idé fungerar teoretiskt.Grundfilosofin inom all produktdesign, konstruktion och ingenjörsverksamhet är förenkla, förenkla och förenkla. Natur ställer alltid till med små spratt man inte räknar med. Tillämpas det på paravanen konvergerar konstruktionen ganska snabbt mot en traditionell kite.
Att linorna fästs i ett drivankare liknande ett T är fiffigt. En konstruktion som på papperet ”balanserar” sig själv. Strömningsmekaniken kan te sig enkel i teorin men är mycket krånglig i praktiken. T konstruktionen måste kunna hantera flera fenomen som kan uppstå i höga farter. Förutom läget i planet måste även läget i höjd kontrolleras. Dvs så den inte dyker ned i spat eller flyger upp i luften. Vid höga farter bildas det lätt luftbubblor antingen av att luft ”kryper ner” från ytan utefter konstruktionen eller pga av stort undertryck på ngn sida så att vattnet börjar att ”koka”. Jmf spinnout. Detta är naturliga saker som uppstår när konstruktionen är onaturlig (ett inte helt konstigt påstående).
I paravanen har man valt att göra en massa kompensationer såsom motvikt, t-form, styrfenor etc för att envisas vid en krånglig lösning vars naturliga lösning helt enkelt är en kite.
Paravanen känns som ett förslag till att skapa en spektakulär farkost och bevisa en idé, snarare än ett rationellt försök att ta speedrekordet.
Så va det sagt.