Stefan_Foil
Forumsvar skapade
-
SAB 799 vill jag höra med om! Är det Balz pro model?
Japp, just den.
Gillade den inte först då den känns ungefär som en race foil men långsammare och mindre stabil. Men efter jag upptäckte dess potential har jag ändrat mig helt och kör nu inget annat i alla förhållanden från 3-15m/s med 5,2 till 4,2. Lite trögare att komma igång på än glide m slim tex så kräver lite längre by för att hinna få upp farten. Men väl uppe så rullar det på även genom vindhål på 3m/s med 5,2an och wizard 114. Den ramlar inte ner som en racefoil utan har ganska bra lågfartsegenskaper och stallar inte så lätt. Otroligt bra pop så höga hopp är möjligt på plattvatten. Har ännu inte lärt mig tajma rätt i hoppen men ibland blir det rätt (vet inte exakt vad jag gör) och då blir det som en trampolin och jag flyger högre än väntat och vad som är möjligt med fena. Landningen blir också smoth då foilen slår i först och dämpar.
Vingspetsarna har en speciell form som gillar att bli luftade om man svänger tajt. Det känns även tryggt i vågor och när man ska vattenstarta att vingspetsarna är runda istället för som vassa knivar.
Nämnde jag även att det går att svänga tajt då den inte har så mycket stabilitet i sidled, kan va en nackdel om man kör tyngre segel och längre brädor. Detta beror mest på bakvingen så går lätt att byta till 450 staben om man vill ha en stabilare setup men har inte provat själv.
-
Någon som har koll på hur högt man kan flyga innan breach, hur mycket vatten behövs ovanför vingen? Har erfarenhet av np glide wind (70 mast), supercruiser (80 mast?) och har numera fwind med 70 mast. Sällan breach med supercruiser men bortvald pga dålig kvalité. Glide wind är långsam och förvarnar så man kunde parera. Har nog haft flest breach med fwind då den är betydligt snabbare och förvarnar inte. Ska skaffa 90 mast till nästa säsong.
Jag brukar tänka ca 1/3 av masten under vatten men beror lite på, är det stökigt och man kör kort mast kanske man snarare kör med bara halva över. Jag tror inte vingen behöver ha en viss mängd vatten över för att fungera utan så länge någon del av foilen inte bryter ytan så är det ok. Men beror också på vilken foil man har, vissa klarar att tex vingspetsen kommer upp i svängarna. Tex min nya freestyle foil SAB w799 klarar detta fint (Mer om denna foil eventuellt senare i separat inlägg men den ersätter nu min gamla NP glide). NP glide är egentligen inte känslig för ventilation av vingspetsen men eftersom vingarna är böjda nedåt så kommer hela foilen upp samtidigt och man glider sidledes vilket jag brukade kalla “foil slide”. Jag tror inte det är kavitation utan att vingen fysiskt faktiskt planar uppepå. Alla racefoils jag provat ramlar ner direkt därimot vilket brukar innebära en krasch om det händer mitt i gippen, med glide brukar krasherna bli lite mer förutsägbara). Det jag tror förvarnar med en foil som tex glide eller i76 är att de är dels långsamma och dels tjocka så de trycker upp vatten som hörs/känns när man närmar sig ytan. Medan race vingar skär som en kniv genom vattnet utan motstånd. Och det går så snabbt att man inte hinner reagera.
Något att tänka på med högre mast. En del gillar ju högre mast för man foilar sällan ur. Men jag tror man lurar sig själv då man kommer inte kunna köra lika fort eller lyfta lika tidigt med mycket mast i vattnet. Och foilen blir lite trögare på fotstyrning, inte lika direkt känsla och sen blir den tyngre och dyrare om man vill ha en styv mast som samtidigt är lång Jag tycker 95cm är max om man kör bred tex 91-100cm bräda och för runt 60-65 cm tycker jag 85cm är tillräckligt. Jag har kört 70cm med 59cm bräda och har funkat bra men på Wizard 114 som är 66cm i häcken så blir det lite kort. Ingen exakt vetenskap men ungefär vad jag kommit fram till. Bredden hänger ihop med hur snävt man kan svänga och det är oftast där skon klämmer med för kort mast så tex en bred bräda med kort mast kan bli problem om det är choppigt. Därför funkade NP glide med 70cm mast dåligt i Fituna, Björkvik, Dalarö men var helt ok på Mälaren.
Jag upplever också att low aspect vingarna följer med vågorna automatiskt medan race vingarna skär rakt igenom choppen men man följer med i dyningarna. Men i gippen ställer det till det med för kort mast oavsett typ av foil. I lite större chop/vågor kan man ibland göra en snävare sväng och då komma undan med kort mast. Kan t o m va en fördel.
Oj det här blev långt. Får se om nån orkar läsa hit
- Detta svar ändrades 3 år, 1 månad sedan av Stefan_Foil.
-
Torö idag😎
-
Old School rules. Jag skulle säga att brädorna inte blivit bättre sista 20-25 åren men däremot seglen och fenorna. Men sista 10 åren har det hänt väldigt lite inom vindsurfing (gäller inte foil), och hållbarheten är nog sämre nu.
Såg nån tävling då de körde super-x slalom, det va en märklig period i vindsurfingens historia då sporten nästan dog ut, alla stora namn la av förutom Antoine Albau. Intressant format med mix av freestyle och slalom. Brädorna var både lätta och hållbara på den tiden så bara att slå till tycker jag.
Mobbing på stranden pga gammal utrustning har jag aldrig märkt, tvärtom gamla grejer är bara coolt. Värre med senaste utrustningen och inte kunna segla.
2005 är dock för nytt för att platsa i gruppen old School windsurfers (pre -00).
-
Punka gäller inte foil😁
Blev en fin foil session med 5,2 innan det ökade och riggade om till 4,2, men han bara köra en repa innan det blev “punka” igen och sen ett par timmar konstant flygning med 5,2.
-
Rullar mot Torö nu.
Jag tänkte mig också dit, tidig em. Hyfsat rak syd vad det verkar så antar K-viken och hoppas på att det rullar in lite dyningar?
&K
Vågorna rullade in fint i viken. Episk 4,2 session!
-
28,7 knop är imponerande.
Körde igår på närmsta vatten (Kyrkfjärden Ekerö) och det var extremt byigt som väntat. Jag sloggade mest och svor att detta nog blir sista gången jag surfar hemma. Hade nog varit episkt på många andra ställen men hade inte möjlighet att åka. Men mot slutet kom en längre by och då satte jag min första 360 på foil. Filmade med Gopro på hjälmen.
Stoked
Ha, ha! Sista gången man surfar hemma! Det är ju min replik.😂
😂😂
-
28,7 knop är imponerande.
Körde igår på närmsta vatten (Kyrkfjärden Ekerö) och det var extremt byigt som väntat. Jag sloggade mest och svor att detta nog blir sista gången jag surfar hemma. Hade nog varit episkt på många andra ställen men hade inte möjlighet att åka. Men mot slutet kom en längre by och då satte jag min första 360 på foil. Filmade med Gopro på hjälmen.
Stoked
-
Håller med ovanstående men NP vingdesign är inte dålig. Gamla vingarna var kanske lite tjocka då de var anpassade för låga farter och SUP/surf. Men bra nybörjarvingar och väldigt skön “surfa på moln känsla”.
Nya HP vingarna är riktigt bra, bland det bästa som finns just nu tror jag och ser helt annorlunda ut än de gamla. Jag har HP 19 för wing och lyfter tidigare än det mesta. För windfoil är den för stor för mig men för 100 kg nybörjare så tror jag den är lagom.
Tänk på att det finns surf och windfoil version. HP19 är största som finns för windfoil. Större vinge kan du nog ha om den är lite mer low aspect men väljer du NP glide så är nog HP19 stor nog.
-
Någon som ska ut idag? Ser ut att va VNV vind så kanske Närlunda kan funka. Eller Rangsta kanske men vet inte om spotet funkar på den vindriktingen, har aldrig varit där
-
Kom lite senare till Gålö men kändes som att vinden började trycka på mer när jag gick i vattnet, körde 6.0 och foil och det blev kanon! Dock så körde jag på det där förbannade grundet igen! Vanskligt med foil på Gålö ibland.
Jag missade grundet men några gånger fick jag kastfall pga sjögräset så var ungefär samma sak som att köra på grund, tvärstopp. Annars riktigt bra session med 4,7, även en till som körde 4,7 och en annan körde 5,3 överriggad.
Hur gick det för dig, blev det några skador?
Blev en del repor, både på vingen och fuselaget. Körde dessutom på ett annat grund i somras på Gotland med en annan vinge så jag skulle behöva fixa med expoxi. Nån som har nåt tips förresten på vilken epoxi man ska ha på kolfiber och vilken metod man ska använda?
Annars så körde jag vidare och förutom grundstötningen och att man körde in i rejäla sjögrässjok ibland så var det en riktigt kul session.
Kolla YT, t ex Kitecrave.
Använd epoxy som är lite tjockare och går att slipa, tex blanda microballonger i lamineringsepoxi eller köp färdig epoxi filler eller liknande. Ett tips är att tejpa runt skadan så du inte behöver slipa så mycket. Egentligen samma sak som att laga brädor.
-
Kom lite senare till Gålö men kändes som att vinden började trycka på mer när jag gick i vattnet, körde 6.0 och foil och det blev kanon! Dock så körde jag på det där förbannade grundet igen! Vanskligt med foil på Gålö ibland.
Jag missade grundet men några gånger fick jag kastfall pga sjögräset så var ungefär samma sak som att köra på grund, tvärstopp. Annars riktigt bra session med 4,7, även en till som körde 4,7 och en annan körde 5,3 överriggad.
Hur gick det för dig, blev det några skador?
-
Är också på väg till Gålö. Cs på vattnet
Det blir nog 4,7 och foil som vanligt 8or runt kajtarna och 360 försök /krasch session