Stefan_Foil
Forumsvar skapade
-
Vad brukar ni ha för segelstorlek vid foil i typ 7 m/s? Självklart beroende av bräda, foil, vikt men orkar inte krångla till frågan. Har alltid valt stort segel för att hellre vara överriggad än underriggad. Kanske ska resonera tvärtom när man foilar? Är egentligen för lat för den här sporten, orkar inte rigga om ifall vinden ändras.
5,8 kvm är en bra allround storlek för freeride foil i de flesta vindar tycker jag. 6,8 är största jag använder för freeride foil (max 7m/s). Har skrivit ganska utförligt tidigare om segelstorlekar med olika vingstorlekar i någon av foiltrådarna tror jag.
-
Låg nivå på själva filmen (började foila en vecka innan inspelningen) men många slowmo-exempel på tekniken för jipp och duckjibe, speciellt om du vill foila ur med fart utan touchdown: https://youtu.be/D5Cj6984fdc
Kolla speciellt på fötterna i switchen, foilhöjd och vinkel på carven, när jag flippar seglet och hur länge jag kör clewfirst/switch.
Har kollat på din video som du länkade. Det är lite annan teknik om man kör när det är 3-5m/s Du gör ducken av seglet innan du svänger så du seglar clew first innan du svänger, jag tror det är lättare och kräver inte så mycket timing som en vanlig old-skool duckgybe (ej clew first segling). Kan va bra som ett första steg, men ser inte lika elegant ut IMHO. Mindre segel underlättar såklart flippen, med 6,8an blir det svårt att nå framför hängseletampar i ett svep.
- Detta svar ändrades 3 år, 6 månader sedan av Stefan_Foil.
-
Vad tror ni om Fituna idag? Någon som ska dit?
-
Dalarö blir nog perfekt med foil idag, åker dit sen em
-
Jag kan förstå logiken med att några rekommenderar hög bom i början men det gör samma sak som att flytta mastfoten bak, trycket fram på brädan minskar. Men har du problem med att foilen vill för högt finns ingen anledning att ha hög bom, tvärtom. Det är alltså inte en one size fits all rekomendation IMHO.
Ang. bakvingen, jag tror du ska undvika extremlägerna helt och hållet. Kör med den i mitten i hårdvind och i lättvind öka vinkeln 1/2 till 1 grad kanske i taget och prova. Bakvingen behöver en viss fart annars stallar den och har ingen effekt så är osäker på hur stor skillnad det gör för att komma upp i flygläge då farten ändå är låg. Kanske andra kan svara bättre men jag känner att det är först när man foilar lite snabbare som man känner att bakvingen “kickar in” och stabiliserar.
Alltså om du foilar i lagom fart och det kommer en by som gör att du får lite extra fart som gör att vingen lyfter mer. Ja då ska du ändra vinkeln på bakvingen. Desto mer jag tänker på det desto mer logiskt verkar det. Själv har jag inte brytt mig så mycket om bakvingen hittils då jag har normal vikt ca 84kg och vill inte ha för mycket lyft så har bara kört standard/mittenläget. Men ska nog börja laborera lite också.
Från Surfspot sida, SB race foil (inte supercruiser men principen är densamma):
Trim setting suggestion with 115 plus fuselage
-2° Wind 10+ knots (Recommended default angle)
-1.5° Wind 8-9 knots
-1° Wind 7 knots knots
-0.5° Wind 7 knots
-0° Wind 6 knots
+1° Wind 5 knotsTrim setting suggestion with 95 plus fuselage
-2° Wind 25+ knots (Recommended default angle)
-1.5° Wind 15-25 knots
-1° Wind 12-14 knots knots
-0.5° Wind 10-12 knots
-0° Wind 8-9 knots
+1° Wind 7 knotsNote: these suggested tail wing angles are based on the 255 tail wing and 800 front wing. Your optimum tail wing angle may differ depending on your tail wing size, you body weight, sail size, sailing style, personal preferences and front wing size.
-
Snyggt, tycker det ser bra och stabilt ut mot slutet.
Har du ändrat vinkeln på bakvingen sen igår? Ser ut som den vill upp när farten ökar det tyder på för mycket vinkel på bakvingen. Det är bra i lättvind men inte när det blåser mer. Bakvingen ska justeras beroende på hur mycket det blåser, det ska kännas mer stabilt när farten ökar. Prova att ställ den i mitten och justera den därifrån lite i taget, inte max fram eller bak. Likaså mastfoten, flytta fram en till två cm. Du kanske också kan sänka bommen i hård vind så ökar trycket på mastfoten. Små justeringar kan göra stor skillnad.
-
@Hakman, Tack för feedback!😁 Då har jag nått att jobba på.
Satte ickeplanande upwind 360 idag i Fituna på foilbrädan. Det var inte så svårt faktiskt men kul att testa. Vad blir nästa steg?
-
Kan funka, mätaren visar ca 5-6m/s. Enligt min erfarenhet är det några m/s mer då mätaren sitter på ett träd. Och ytterligare några m/s en bit ut. Tyvärr molnigt så liten sjöbriseffekt tror jag men tillräckligt för foil.
Ses vi där? Jag är där vid 14.00
Edit: mätaren visade korrekt den här gången så räckte knappt för största foil grejer.
- Detta svar ändrades 3 år, 6 månader sedan av Stefan_Foil.
-
@Hakman Inspirerad av din tutorial så övade jag helitacks i lättvind och foilande duckgybes. Satte mina första foilande duckgybes 😁 Kul att pressa sig lite och testa nya grejer!
Såg nu att du lagt upp upwind 360 den här veckan, ser superenkelt ut men har konstigt nog aldrig provat.
-
Jag drar till Näsa äng eller Fudde och kör 15-17 , kör Foil. Igår var foil på Fudde och i förrgår Näsa Äng, minst 20 surfare men dem som fick bäst segling var foilare
Kanske lite gränsfall även för foil, har en bit att åka så vågar inte chansa den här gången. Mälaren ligger spegelblank.
-
@stefan hur funkar nya mb brädan?
Mb brädan aka Dildobananen behöver lite bättre förhållanden, men har testat lite kort. Tyvärr saknas några liter för att den ska funka på mälaren iaf när vattnet är kallt. Men brädan kändes väldigt liten och smidig under fötterna, lite som en snowboard. Jag kan tänka mig att den kommer flyga fint i hoppen.. Körde med Glide L foilen, kom upp väldigt lätt och känns som den glider bra med sina parallella och feta kanter. Rapport kommer så fort jag kommit iväg till nått bättre spot, Fituna börjar väl leverera sjöbris snart.
@Labbe, Stranden i sommarstan eller Sanduddens badplats eller nånstans däremellan
-
En annan variant som man läsa i äldre böcker om hur man vindsurfar är att rigga ner och använda bommens tampar till att knyta ihop allt till ett paket och sen antingen ligga på grejerna och paddla eller sitta och använda masten som paddel 😁. Har själv aldrig haft anledning att prova men har alltid tänkt att det är så man gör.
Var det ingen som körde igår!? Jag har kört flera fina AW pass senaste dagarna på Ekerö (Kyrkfjärden/Sandudden). Igår hade varit episkt på em, sol, 20 grader och täta gäss ca 10m/s men kunde inte och avtog mot kvällen, körde då foil och 6,8 i ljummen kvällsbris. Måndag kväll var också episk, varmt o h en fin SSO vind ca 6-10m/s, samma vind som i söndags men då SO och regn och väldigt kallt om händerna .
-
Det svåra är väl just att flyga med backwind i seglet. Klarar man det så tror jag man sitter både 360 och helitack, Duck tack osv. Skulle det va möjligt att flyga längre sträcka med backwind tror du? Har du provat? Clew first är ganska lätt efter gippen iaf med 5,8 och mindre om man har bra tryck så backwind kanske oxå är möjligt iaf teoretiskt😁
-
Foilande helitack har jag bara sett Balz Müller göra. Du sätter ribban högt?
Foilande Duck tack skulle oxå va praktiskt att kunna på kryssen.
Framåt och bakåtloop skulle va nice att kunna först med fena och sen med foil också.
-
Okej, tack för svar då tror jag jag fattar vad som gick fel, ungefär samma som jag upplevt massa gånger (dock utan att jag skadat ryggen, däremot foten som sagt). Du skrev tidigare att du undrade om det var möjligt att undvika att detta händer igen så tänkte här dela med mig av mina erfarenheter, kan också vara nyttigt för andra som börjar med foil att tänka på. Du vet säkert det mesta redan och finns massa info på nätet men här är mina 2 cent. Kanske något som kan va till hjälp. Sen arkiverar vi detta inlägg under rubriken:
“Ej för oroliga familjemedlemmar…😉Så fort vinden ökar och det finns tendens att vingen vill klättra upp för högt, undvik då halvvind helt och hållet och kör kryss och slör/läns bogar istället. Eller byt till mindre vinge tex 800 race och 255 bak är väldigt allround (jag kör med denna till 90% av gångerna) och klarar byar på ca 15m/s fullt inskotat med 5,8an. Jag har aldrig haft problem att denna vinge inte går att pressa ner bara genom att luta lite framåt. Beror självklart på din vikt så väger du tex 75kg kanske 725 vingen funkar bättre. Jag väger ca 85kg. Eller byt till fena när det brallar i, fast jag tror man utvecklas mer om man lär sig hantera foilen även i hård vind.
Nörda in dig ordentligt i foil trim, vinkel på bakvingen, mastfotens placering, längd på fuselage osv. Det skiljer också lite beroende på stil vilket jag tror inte så många tänker på, racestilen körs med mer bakfotstryck medan freeride/foilstyle är mer neutralt eller tom mer tryck på framfoten (mastfoten nära framstropparna) vilket gör att man inte kan köra fullt inskotat annat än i superlätt vind. SB Freeride är något mittemellan, kan användas som lättvindsvinge freerace 7-8kvm segel och som liten freeride vinge i hård vind med typ 5kvm.
En rktig foilbräda (som passar din segelstil) gör att vurporna blir mindre frekventa. En foilbräda är utformad så den inte dyker efter den breachar. Men mycket annat också förutom att den givetvis har starkare fenbox.
När kastfallet är ett faktum, släpp för allt i världen inte bommen då foilen är vass och man vet aldrig vart man landar. Skota in med bakre handen, underlättar med ett brett grepp på bommen, du landar relativt mjukt på rygg under seglet. Seglet dämpar fallet och man undviker på köpet att nosen spräcks. Tänk lite att du tränar halv cheeseroll.
Kastfallen haglade i början men efterhand har jag nu lyckats undvika dom helt bl a genom att göra vad jag skrev här ovan. Foil tycker jag nu är en low impact sport med liten skaderisk iaf relativt t ex ridning, mtb, kitesurf, vågsegling osv.
Hoppas detta kan bidra till att det blir färre skador.