Stefan_Foil
Forumsvar skapade
-
Oj, vilken läskig historia. Men härligt att du inte ger upp och önskar dig en fin säsong 2021. Jag kör själv foil och känner igen det där med hybris. Jag har kört långturer ensam med badbyxor massa gånger. Hade en läskig vurpa i höstas då jag fastnade i ena stroppen och vred foten. Men klararade mig utan operation och var återställd efter ca 6 veckors rehab. Men jag hade otrolig tur att inte alla senor var av så det kunde växa ihop i rätt läge utan skruvar och plattor.😁
Jag skyller delvis på utrustningen. Och delvis på mig själv. SB race milleniumvingen, långa 115cm plus fuselaget, mastfoten längst bak och till det ett freeride segel i storlek 6,6 med lite för mjuk mast (rdm med lång förlängare) och minimalt nedhal. Skulle tillbaka till stranden på halvvind pga att vinden ökade kraftigt och var överriggad och kom upp i bra fart och kontrade in hård by med att tilta brädan och luta framåt. Men nej det räckte inte och vingen kom upp och pga den höga farten dök inte brädan ner utan planade uppepå vingen och började glida okontrollat i sidled tills jag snurrat 180 grader. Jag höll i bommen men borde kanske ha försökt baila istället.
Jag har nu insett hur viktigt det är med rätt utrustning och trim på grejerna när man kör foil. Jag kör aldrig mer 115+ fuse /stora vingen med 6,6an och mindre. Min teori är att när seglet är för sladdrigt och ändrar profil så flyttar trycket bak och det går inte att pressa ner foilen genom att luta framåt. Race segel är tyngre och stabilare så flyghöjden blir mer konstant då, high aspect foil segel är ännu bättre, finns även för freeride. Nu kör jag lite mindre vingar och 95cm fuselaget med 6,6an och har varit ute i byiga vindar och det har funkat bra. Jag undviker också att köra snabbt på halvvind utan det blir antingen kryss eller slör. På slör hanterar jag byar genom att svänga från vinden och flytta bakfoten mot mitten, på kryss tvärt om genom att svänga upp och tilta brädan. För halvvind så tror jag ett vanligt fuselage är bättre (+ betyder att vingen är längre fram än normalt).
Vad körde du för utrustning när detta hände? Hade du trimmat för lättvind, alltså mastfoten långt bak och lite mindre nedhal?
Ses på vattnet!
-
Har oxå provat ett flertal olika handskar. De bästa var Dakines men slet ut dom och de tillverkas tyvärr inte längre.
Men några tips om man inte badar för mycket..jag har kört med vanliga byggarbetshanskar, även tunna cykelhanskar funkar om inte för kallt som alternativ till ingenting. Funkar bäst om de inte blir blöta så stoppar dom innanför våtdräkten vid halsen när jag måste bada. Nästa gång ska jag prova tunna yllehandskar, fick ett tips att ylle värmer även när det är blött.
-
Fundera lite på vilka segel du ska använda. Slalom är snabba tävlingsbrädor och är gjorda för lite mer tryck i seglet så behövs stabilare segel med cambers. Kan även funka med enklare segel givetvis men inte helt idealiskt. De har också skarpare kanter så kräver lite mer i gipparna men moderna breda slalombrädor svänger riktigt bra. Freeride funkar bättre med lite minde segeltryck och är lättare att gippa och så. freerace är något mittemellan, tex Severne fox. För ditt windrange är nog ca 105-115 liter och ca 70-75cm bredd lagom.
-
Helt ok session på Fudde idag. Började med 8,0 och 37 fena men nej inga hastighetsrekord den här gången. Bytte sen till freeride segel 6,6 men ändå rejält överriggad. De flesta körde 5,5-6,5.
-
Man blir helt snurrig
-
Jag kör AW imorgon vid Dalarö eller Fudde, någon annan som ska surfa?
Ser ok ut nu på Kyrkfjärden, Ekerö ca VSV 8m/s, helt ok riktning. Kommer nog köra ett litet AW pass här hemma.
-
Fick inte ihop logistiken idag, Närlunda och andra spot på ön har en del isflak såg jag när jag körde förbi idag. Siktar på foil på onsdag istället.
-
För en nybörjare skulle jag inte rekommendera bräda under 120 liter oavsett vad man väger.
Håller med, om man är nybörjare men TS skrev att han kan plana i fotstropparna, vattenstarta och tränar gippar.
-
Torö är kanske bäst, andra möjliga ställen är Sandviken (björkfjärden, södra sidan) och Rangsta (söder om Fituna). För mycke nord för Rasta tror jag.
(Har INTE kollat om det finns is…)
- Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av Stefan_Foil.
-
En bräda är nog inte rimligt, du måste nog välja om du vill ha en bräda för 6,5 segel och mindre för bra spots när det blåser, eller en stor bräda för 7,5 och lättvind. Väger du bara 65 kg så behöver du en bräda på ca 80-100 liter för hård vind och ca 110-120 liter för lättvind och 7,5 seglet. Ang. bredden så hänger det ihop med brädans shape och kan va svårt att säga något generellt, givetvis gäller det också volymen, två brädor med olika bredd/volym kan ha olika vindregister, så ett tips är att kolla tillverkarnas segel rekommendationer för olika brädor. Men för att dra rigg är en bra måttstock 20 liter över din vikt (för lätta no cam segel upp till ca 6,5). För att dra rigg med 7,5an behöver du kanske 30 liter extra. Skaffar du en bräda på 120 liter kommer den kännas stor i hårdare vindar och chop med 6,5 och mindre. Du kommer känna dig överriggad och det blir svårt att vika ner kanten och få bra grepp i gipparna.
(Edit: Alltså bra grepp i vattnet så du kan svänga kontrollerat, inte att brädan blir hal😁)
- Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av Stefan_Foil.
-
Båda brädorna funkar med denna foil. Jag tror jag skrivit tidigare att jag kört med NP glide L (ca 1500cm2 framvinge) på min 91cm breda JP 150. Det liknar till shapen en formula men är en ren foilbräda gjord för branta kryssvinklar och racefoil. Alltså inte för den typen av foil…men det funkade väldigt bra ändå, speciellt med den stora vingen. Som Sailor skrev så behövs egentligen inte bredden men det skadar inte heller. Det blir en bred stabil plattform vilken är skönt. (Fotstropparna
Kanske kommer sitta fel så kanske behöver du inta använda dom utom när du kryssar. På halvvind och slör står du mitt emellan stropparna, eventuell med främre foten i bara. Använde sedan vågsegel eller lätta freeridesegel på 5,0 till max 6,5. För din vikt kanske max 5,7. -
Tjena, nytt år och isen börjar spricka upp här på Mälaren. Jag vet att några kört i Dalarö, Fudde osv hela vintern men själv har jag glömt bort surfingen lite fram tills nu när jag fick en sen julklapp av mig själv. (Se bild). Har väntat väldigt länge på denna, äntligen, är sjukt taggad nu. Har spanat in Balz Müller och co. och här är några exempel på manövrar som är möjliga..
360
flygande ducktack och helitacks
Bakåtloop
Framåt
Alla vanliga freestylemanövrar osv osv…allt detta i väldigt lätt vind och plattvatten. Med foil givetvis.Min förhoppning är att köra duckgibes och lite försök till hopp med foil i år. Och kanske träna lite bakåt och framåt loopar i småvågor utan foil med denna bräda.
Den funkar oxå bra i vågor utan foil med us box adapter och sidofenor. Så perfekt på resan.
92 liter kan tyckas lite men för mig går gränsen här för en bräda som ska användas för feta hopp och vågor. Med större brädor blir det enligt min mening för mycke belastning på knän och fotleder om man inte landar perfekt så då vågar man inte försöka något nytt.
Tyvärr har brädan en på gränsen till ful shape med konkav outline som en snowboard men ska enligt shapern möjliggöra en mer kompakt bräda och öka kontrollen i chop och svänga bättre osv. Men den är ändå lång för att vara en foilbräda. Alltså är den mer optimerad för att köras med fena men den har en lång mast skena så går ändå att få bra balans på foil. Så vi får se är iaf väldigt taggad och kommer ge rapport här efter jag testat den.
Ha det fint,
Aloha
-
Håller med, skruva försiktigt med känsla i början, använd inte skruvdragare.
Själv brukar jag inte flytta stropparna så mycket när jag väl hittat en bra position. Oftast längst bak och längst in.
Ang. kombibrädor så är min åsikt att det funkar bra med en våg/freestyle/foilstyle kombo. Wave/slalom eller sk bump n jump som de brukade kallas körde jag alltid med centrerade stroppar då jag inte ser poängen att gå ut på kanten om man använder brädan med våg/freeridesegel och små fenor i hårdvind oavsett plattvatten eller vågor. Förra året körde jag en hel del med foil med min gamla freestylebräda med enkel bakstropp och det funkade klockrent och med foil behövs inte bakstroppen egentligen men bra om brädan har lite bredd bak ändå. För slalom med racesegel så tycker jag man behöver större bräda i Stockholm iaf, typ minst 7,5 segel och minst 110-115 liter så då går idén med kombobräda bort, det blir då en ren slalombräda.
Det som jag tror kommer starkt nu är foilstyle kombibrädor, kolla in MB boards Wildcat. Tänk att ha en bräda, 3 segel och en foil och klara ALLA vindar och förhållanden.
-
Är det extremt byigt så är foil fantastiskt. Kör själv bara foil numera när jag kör på hemmaspotet i mälaren då det är så byigt, ja man kan va underriggad och överriggad samtidigt på samma repa, då är det bara foil som funkar. Eller pråmsegling.
-
Dario, när jag tittar på din bild ser du ut att ha bra balans med din fotplacering på halvvind. För din foil är det rätt bräda då den är inte så bred bak. Den funkar nog även med racefoil i mer vind men då kanske du hellre vindsurfar vanligt. Om du går ut på kanten måste du kompensera med mer segeltryck och mer fart (skota in mer och håll kvar seglet konstant inskotat). På halvind blir det lite konstigt då du lutar framåt och skotar in med lite böjda armar men på kryss kan du hänga ut ordentligt och skota in. Om brädan viker ner när du står på kanten tex i ett vindhål kan du skota in och trycka med tårna och samtidigt stå mer upprätt. Börja också med mastfoten längst bak och om det blir okontrollerbart mycket lyft så flytta fram den lite. Stropparna bör också vara så långt bak det går om du inte redan har det.