Stefan_Foil
Forumsvar skapade
-
Hey Boris @nordsurfer
Me I only use the windy app to get a overview of the weather/wind system. However I always go to SMHI.se to see the wind forecast!
From what I can see the wind will be extremely gusty the coming days wherever you go but of course it will be better the closer you’re to the Baltic Sea!
Thanks a lot for your advice. What I am trying to guess, where people will go and where is the most stable wind and better waves As for now I am trying to choose between Salnö and Väddö Sandvikens hamn. Rullsand seems to work tomorrow in the evening better than on Thursday (which I am planning to go on).
P.s.: According to the forecast, the best conditions are on Singö. As I can understand, the spot where I marked on the photo
P.p.s.: It seems to be better near Svartklubben Lighthouse as @mr_soft said. But I still don’t know where exactly to go
Northwest winds are not ideal for either wind nor waves in Stockholm I´m afraid, then the westcoast is better. Rullsand in Gävle, kappelskär, svartklubben, etc maybe ok but far to travel and in my opinion not worth it since northwinds are often gusty and chilly. Normally with alot of rain and generally shitty weather. But by all means if you are a dedicated hardcore wavesailor you might think its worth the drive 2-3 hour one way to Gävle.
When there are NV winds coming it´s always alot of discussion here and now when spotguide is gone even more confusing which place is best. Somebody said, never travel to find wind when you have wind at home. That is correct for me living at Ekerö, no waves but really big chops good for jumping and good consistent winds if the direction is west or NV. Unfortunately there are no good spots other than private properties around the hole Björkfjärden. So unless you know someone with a beach property (and sauna) like I do its hard to launch and if you do find a spot (eg Rasta) there are no other surfers since it´s not a convinient parking/beach. Although Sandviken on the other side (Södertälje) is ok parking but launching on boatramp with an island in the way. Only ok if you can beat upwind to get around the island I think. Sandviken is on the opposite side of the Rasta spot so you can say hallo in the middle.
-
Smhi, findwind, windguru (ej alla spot stämmer), vindmätare om det finns
-
Jag tror jag blivit lite för lat för att sitta 45 min i bilen till Dalarö… Har någon tips på närmare Sydväst-spots om man bor i stan?
Har någon testat exempelvis findwind.se/spot/solsidan eller går det att åka till Mjölkudden och segla ut på Baggensfjärden på SV eller är det galet?
Förr körde man oxå i Sätrabadet på mellan sv till v. Ganska bekvämt ställe med parkering och nybörjarvänligt med långgrund sandstrand. Byigt men jag tycker stället är bättre än Närlunda och Fudde vid ren väst. Jag minns man körde med konstant planing vid västligt med bra hoppramper. Vid SV blir det längre repor men byigt nära land, men klart sämre än Dalarö och Björkvik. Idag är det nästan bara kiteare som kör där, bara på väst längs med strandkanten. Vid NV är ön kungshatt i vägen mittemot då funkar det dåligt, som tex igår. Vid V-NV är Rasta/björkfjärden nog det spot som har mest öppet vatten och har bästa vinden i Stockholm. Men få kör där, svårt att hitta dit, parkera och långt att åka för de flesta.
-
Om du flyttar bak mastskenan tänk på att bredare foil race brädor generellt har mastskenan lite längre fram jämfört med lite smalare foil freeride brädor. High aspect vingar är snabbare (mer lyft fram) och ofta kör man med längre fuselage så då behövs mer tryck fram medan low aspect foils tex supercruiser kräver en bräda med mastfot längre bak, jämför tex mot Starboards foil x brädorna och Slingshot freestyle.
Sailor, jag tror du har rätt i att formula och freestyle brädor är de som mest lämpar sig för konvertering. Formula för racefoil och freestyle för freeride foils.Tex min gamla freestyle bräda Goya x 103 liter har exakt samma avstånd mellan foil och mastfot som min jp 150 foil bräda. Freestyle brädan tycker jag funkar klockrent med NP glide foilen faktiskt, väldigt bra balans i flygläge.
-
Din formulabräda kan funka bra om du har begränsad budget. Helt klart finns skillnader mot en formula, men bredden bak är det som är viktigast och det har ju formulan. Prova, går boxen sönder är det lätt att sätta in en ny.
-
Jag kom att tänka på den här tråden och inser att det kanske börjar bli dags att jag presenterar mig också. Jag heter Stefan och är född 1976, Uppvuxen i Johanesdahl, Vårberg i Stockholm. Bor numera på Ekerö med min partner. Jobbar med fastighetsförvaltning. Har en ekonomiutbildning och har även gått träbåtbyggarutbildningen på skeppsholmen. Har seglat allt från optimistjolle till stora 30 meters träskutor, vikingabåtar med råsegel och high tech tävlingstrimaraner.
Började vindsurfa på allvar som 15 åring. Innan dess hade jag hängt med på pappas Mistral, och gick nån kurs i sk pråmsegling men fattade aldrig syftet. Första brädan blev en 160 liters comet slalom som jag hade med till Garda sjön samma sommar. Men bytte samma år till en 105 liters Bic Electric. Mina två kusiner började samtidigt, en var äldre med körkort så hängde antingen med dom eller med en klasskompis med snälla föräldrar som körde vad de kallade “markservice” så jag kunde hänga med till Björkvik och andra ställen i Stockholm. Detta räckte inte för mig som skolkade mig igenom hela gymnasiet för att vindsurfa. Oftast blev det att jag stack från skolan efter lunch om det blåste. Jag byggde en vagn för att transportera grejerna och gick ner och surfade så ofta jag kunde. Vindstilla dagar åkte jag skateboard eller wakeboard och vattenskidor på helgerna. Lekte en del med epoxi och byggde några misslyckade vågsurfbrädor som jag testade på Torö. På vintrarna blev det mycket snowboard. Körde då i snowparkerna i Stockholms backarna och nån enstaka vecka i alperna, mycke big jump blev det men drömde om puder och cliffjump som jag läst om edge magazine. Vi paddlade oxå forskanot i strömmen och tävlade kort i detta innan jag sålde allt för att köpa vindsurfingutrustning och satsade fullt ut på vindsurfingen. Det sommarlovet när jag var 16år åkte jag med föräldrarna till Österrike men via Klitmöller och hvide sande för lite surf och gick en gipp och vattenstartkurs i hvide sande. Övertalade syrran att campa en vecka vid Garda sjön. Genomslaget kom när jag var 17år och bodde hela sommarlovet i Varberg. Bodde i det som tidigare kallas strandhyddan som Uffe CLS Larsson tog över. Lärde mig där fullplanande gippar och hopp och vågridning. Jag tror jag även sätt ett par duckjibes den sommaren och försökte mig på framåtlopen men hade ingen aning hur man skulle göra. Hade då två brädor minns jag, en F2 sunset 105 liter och en gammal 80tals WaveAction thruster. Åkte sen under den hösten tåg varje helg ner till Varberg när det blåste. Började oxå vid den här tiden tävla i funboard i svenska cupen men hade 0 träning i cource race men slalom gick bättre men blåste aldrig tillräckligt för slalom. Blev ett par tävlingar i Kalmar och Haga park i juniorklassen i cource race, tyvärr saknades prylar som alltid och jag var den enda som ställde upp med freeride prylar, men skaffade snart en supersmal Sputnik 285a, en sk no-nose, den funkade som lättvindsbräda då jag vägde ca 70kg. Nästa sommar åkte jag till Rolf Köster och hans fru Linda som har ett surfcenter på Kanarieöarna, jag fick bo inneboende hos en spansk familj de kände i Vargas, tyvärr hade jag ju skolkat från spanskan och det slog nu tillbaka). Hade inte bil så brukade åka och handla mat med Linda och hennes två barn. Ena ungen hette Philip Köster. För mig blev det tonfiskpasta och cerveza varje dag och hade inget annat att göra än att vindsurfa dag ut och dag in i Vargas och på kvällarna antingen festa med tyska surfare i playa ingles hela nätterna eller stanna kvar i Vargas och sova tidigt då det inte fanns något att göra, hade inte ens tv, fanns bara stenöken och en tomatodling utanför huset. Stället ligger strax norr om Pozo och det är samma typ av shorebreak med fotboll stora stenar som rullar kontinuerligt. Rolf tittade på min CLS polyester bräda och sa, “This board will look like a cheese when you go home”. Och han hade rätt i det, jag blev manglad många gånger. Det var Rolf som lärde mig att ta mig igenom shorebreaket och oxå han som lärde mig laga brädor. Under en månad fick jag ganska exakt 30 dar på raken med 3,7an. En dag var det över 25m/s men oftast sådär 17-20m/s. Jag lärde mig inte några nya manövrar egentligen förutom att köra switchstance clew first vågridning och göra cut backs. Men det blev många långa chophop där man liksom svävade ikapp med flygfiskarna. Året därefter blev en repris på året innan men hade inbrott och blev av med allt, alla mina pengar var borta så fick åka hem redan efter 2 veckor. Hade som sagt unga pengar och skulle checka in med “lite” övervikt, men det är en annan historia. På flygplatsen träffade jag en svensk vindsurfare som då var regerande speedmästare i standardbrädor, kommer inte ihåg namnet, men han tipsade mig att prata med en person I Göteborg som jag inte heller kommer ihåg vad han hette men han drev en butik där, top 12. Hur som helst jag åkte ner och fick komma med i teamet där men blev lite knepigt att bo i Stockholm. Jag körde då en Thommen 290 som jag ställde upp i SM i Tylösand med men vinden uteblev tyvärr och sen hade jag andra planer. Jag jobbade hela hösten för att samla pengar till en längre resa. Det blev Nya Zealand. Jag åkte efter jul och var borta 4 månader första gången, 3 veckor var jag i Australien. Finns hur mycket som helst att skriva men hur som helst blev det mycket vågsegling och lärde mig surfa då vågorna i närheten av Auckland var för för kraftfulla för vindsurfing. Efter det kom jag hem och jobbade och drog sen till Biarriz. Fr o m nu blev det bara surfing. Sista gången stannade jag i Nya Zealand i 4 år. Men plugg och jobb tog gradvis över, och sambo och kompisar i Nya Zealand som inte surfade, och hade ingen bil osv så blev mest longboard skateboard och tränade thaiboxning i downtown på ett ganska sunkigt gym. La sen av med både vind och vågsurfing nästan helt och bodde på södermalm och sysslade med massa andra sporter, MTB, fridykning, styrketräning, kampsport osv fram tills jag var 30 då jag fick ett återfall igen. Men blev mest enstaka gånger per år till Torö eller Varberg. Sen bröt jag axeln i Snowboard big jump, sen foten när jag halkade på en bastuflotte, la av med allt ett tag och blev otränad. Det var mycket med jobb och annat som tog över och man kan nog tröttna på att vindsurfa i Stockholm i längden men har nu hittat gnistan igen och får nu abstinens efter ett par dar utan att få köra på foilen. Kör nu antingen foilraceprylar på platt vatten eller foil SUP style i vågor med segel eller vinge.
Nytt denna säsong är att jag har skaffat en rödvit polkagris westfalia VW buss som jag gärna åker med till Dalarö, Björkvik, Torö, Fituna, Gotland och kanske Varberg till hösten. Men kör ofta hemma på Ekerö om jag har ett par timmar över.
Laddar ibland upp mina foil sessions på Youtube.
https://youtu.be/Ll4hW_9t0zcOch min gamla kanal (som jag glömt login till )med äldre klipp, här på Helgö med 90 tals grejerna.
https://youtu.be/7VTTqPY9d0Q -
Läser att lördagen blev bra vind. Typiskt när jag måste jobba. Men körde igår kväll på Kyrkfjärden, Ekerö med foil. Efter några minuter kom ett åskovädrer så blev extremt överriggad i ca 20 min. Sen nästan ingenting. Sjukt brett vindregister med racefoil prylar, så blev en helt ok session ändå.
-
Blev en bra foilsession på Dalarö, lite upp och ner men blåste konstant i ca 2 timmar, dog helt i 15min och sen blåste det igen när jag lämnade vid 19.00. Det blev totalt 56km segling på 2 timmar! 2 andra vindsurfare varav en hade full planing med stora grejer. Vet inte om jag kan imorgon men ska försöka komma loss.
-
Jag åker till dalarö i eftermiddag
-
Igår Ekerö, Kyrkfjärden, ONO. ,7,8 foil. En ok foilsession men frånlandsvind.
Ser att bli lite vind till helgen, kanske även imorgon. Dalarö på lördag kanske
-
Nä jag kör inte så mycke speed men har varit uppe i 30+ knop med en Copello 265, 95 lit slalom race bräda och 6,4 race segel. I Näsby park vid nordligt, ganska platt vatten då men byigt och kulingvindar. Det va många år sen, på 90 talet. Smalare/mindre freerace brädor duger nog bra men freerace segel klarar inte så mycket tryck utan att bli ohanterliga enligt min erfarenhet.
-
150an är faktiskt min favoritbräda sen två år tillbaka och har trots mina 83kg inget behov av mindre bräda annat än i vågor men det är helt annan typ av segling. Jag har den i pro model, dyrare men värt varenda krona då det är riktig kolfiber över hela (märkte jag när jag dingade nosen). Brädan funkar med allt från 3,5 våg till 9,0 race segel (jag har skrivit mer om du söker i forumet) Jag är nog uppe i 60+ sessions med denna bräda och har inga planer att byta den nästa år heller. 135an har jag inte testat men vet en som bytte sin 150a mot modell större ladugårdsdörr för cource race och skaffade en 135a för max kontroll med små segel i mycket vind. 135an funkar bättre än 150an med små segel (typ under 5.0) sa han men funkar inte som enda bräda om man vill också köra med stora segel.
Det sitter en dt box så alla olika foil passar. Att jag hade problem med SB masten var ett problem med slarv i tillverkningen av masten och när jag väl fattade felet var det lätt åtgärdat, annars passar det perfekt med JPs foilbox och placering av stroppar, mastfot är detsamma med SB 95cm fuselage men med 115 behöver jag flytta fram mastfoten bara.
-
Välkommen i klubben! Jag tror du har en bra setup då du måste luta framåt. Det blir mycket stabilare då än att behöva trycka med bakfoten hela tiden. MEN, vänta lite med att flytta fram stropparna och mastfoten då jag tror att du ändå ska flytta allting så långt bak det går med vänlig slalombräda. Skotar du in lite mer och kör snabbare kommer trycket på mastfoten öka och du kommer behöva kompensera med bakfotstryck. Med mer fart hittar du ett läge då bakvingen jobbar bra och allt blir väldigt stabilt. (Edit: Detta gäller om du inte redan kör max inskotat, och/eller är överriggad då kan du flytta fram mastfoten). Prova oxå med formula brädan och mindre segel kanske ser konstigt ut men kommer kanske funka bättre än med slalombrädan.
- Detta svar ändrades 4 år, 3 månader sedan av Stefan_Foil.
-
Dalarö var riktigt bra, och fick en av de 3 p-platserna för en gångs skull😁. Kom oxå fram till att 5,8 och 105 liter var perfekt efter att ha tröttat ut mig med mitt 90-tals race kit med 6,4.
-
Jag åker till dalarö och räknar med att det vrider till SV och är perfekt vind när jag kommer under eftermiddagen.
- Detta svar ändrades 4 år, 3 månader sedan av Stefan_Foil.