Stefan_Foil
Forumsvar skapade
-
Gör det som passar dig bäst, båda funkar men jag tycker det är enklast att gippa som vanligt och bryr mig inte så mycket om stropparna så länge fötterna stannar kvar bakom framstropparna, men har att göra med att brädan är nästan 1 meter bred😁. För mig är fotbytet svårast därför gör jag det först, eftersom brädan är stabilare i högre fart och tappar fart efter segelrotationen.
Om du kollar Sam Ross “How to foilgybe” så seglar han clew first en sekund medan han flyttar fötterna och därefter flippar seglet. I “strap 2 strap” seglar han switchstance ganska länge efter han flyttar fötterna.
- Detta svar ändrades 4 år, 4 månader sedan av Stefan_Foil.
-
Jo jag flyttar fötterna först, sen flippar seglet. Jag vet inte om det är rätt men tror det av vad jag kan se på klipp på tuben. Jag filmar mig själv mest för att se vad jag gör för fel. Men antar du redan kollat Sam Ross “How to gybe” och liknande.
-
VSV så inte idealiskt i Kaggeholm men jag kör ändå. Ca 6-10m/s och byigt. Rasta är nog bättre eller Torö om man har möjlighet.
-
Körde i Närlunda i onsdags och det var bra men lite byigt vid VNV.
Idag kör jag vid Kaggeholm på andra sidan Ekerö. Mycket mer öppet vatten och mindre byigt än Närlunda Jag kryssar ut från en privat tomt men där jag kör och vinden är bäst är framför Kaggeholms folkhögskolas brygga. Finns även en liten strand där. Var där och rekade, parkeringen är tyvärr inte så nära men tror ingen säger nåt om man bara lastar av inne på skolan och sen kör tillbaka och parkerar. Bästa vindrikting är ren väst men allt mellan vsv och nv funkar bra. Detta ställe fanns inte på spotguide, däremot rasta som ligger nära men funkar sämre vid nv.
Jag kommer köra där från ca 12 tiden. Kan även bli lite av en sjöbriseffekt i sundet likt Fituna. Vinden brukar öka efter 12 och avta mot kvällen. Om någon är intresserad kan jag rapportera när jag är på plats.
-
Den här tråden blev intressant faktiskt, jag kan oxå kära mig något! Instruktionsvideon var riktigt bra, tog upp flera saker jag inte tänkt på. Jag lärde mig själv innan internet fanns men i princip lär man sig automatiskt om man spenderar tillräckligt många timmar på vattnet framförallt utomlands på bra ställen. Men däremot kollade jag typ 100 gånger på Robby Naish video RIP, har den på VHS men sök på den på Youtube, delar finns nog där. Riktigt bra rulle. Oftast ser man bara när de kör frontside i sideshore på Hookipa men han kör tex backside i Lanes och kör feta hopp med slalom/race prylar i vågor. Lite off topic men den rullen fick mig att ändra uppfattning om race prylar men blev inte så populär med mina cambersegel på Torö, Stenstranden, och gick väl inte riktigt som jag tänkt heller om jag ska va helt ärlig. Men detta var på 90 talet och folk körde då med hockey hjälm med visir och knäskydd på stenstranden.
Angående bomtryck så menade jag mest i svag vind för att hålla planing i låg fart på vågen. Men gäller även i mitten på bottomturn frontside för att inte tappa fart. Det samma gäller i fullfartsgippar, jag ser många som börjar gippen bra men tappar sen fart pga att de inte lutar fram. Detsamma gäller i bottomturn, du vill inte tappa farten framför en brytande våg, detta lär man sig ganska snabbt om man kör i vågor med lite mer power. Men det är själva cutbacken som är svårast då man måste tajma vågen rätt och hinna skota ut innan för att kunna skota in i svängen.
Bifogar en gammal video när jag kör “frontside” i Kärringviken 2 min in på filmen (går som sagt bara med en sväng) och backside i Apelviken ca 3:30. Backside är underskattat, “sporten” är att träffa den brantaste delen av vågen och få hjälp av vitvattnet att svänga runt alternativt få en liten flygtur “off the lip”. Grymt kul och faller sig mest naturligt i tex Apelviken, frontside i cross-onshore och slöa vågor blir liksom lite påtvingat men går givetvis.
-
4 svängar i rad frontside låter som det inte va ren onshore, kanske var lite cross-shore? Frontside och onshore är inte möjligt då man får backwind om man inte som skrevs innan kör switchstance-clewfirst men är ju inte riktig frontside ändå. Med foil däremot går det att svänga hur man vill, men det är helt annan teknik då man kan släppa ut seglet helt och surfa som med prone/sup foil.
-
Jag tror det är mer väst nu typ vnv.
Jag brukar alltid köra vid rastaholm (kaggeholm) vid väst till nv. Hela björkfjärden utanför så kan bli rejäla dyningar och jämn vind. Men kör i Närlunda nu, lite snällare och bekvämt med fin sandstrand. Andra kör freeride med 6-6,5. Ser bra ut. -
Är det ren onshore är backside vågridning enklast. Stå upprätt och luta framåt och tryck ned fören genom att hänga i bommen för att inte tappa fart i bottomturn när du är underriggad. Du behöver stå i stropparna längst bak för att kunna göra cutbacks. Vill du köra frontside i onshore är clew first enda möjligheten men för egen del funkar det bara om man har tillräckligt med power att plana och blir bara en sväng på vågen.
-
Jag filmade mig själv med go pro kameran på bommen när jag foilade igår. Blåste ca 6-8, ovanligt jämn vind för att vara mälaren. Glide foilen med large vingen är verkligen bra för att träna gippar.
-
Foilsegel är bra men absolut inte prio och tycker foilbräda och givetvis själva foilen kommer flrst. Jag kör med mina gamla segel som är snabbriggade men köpte i våras ett lätt begagnat foilsegel 6,8 duotone f type med 2 cambers som funkar riktigt bra med foil och är super lätt (och oxå lättriggat) men troligen helt kass med fena då det är väldigt mjukt, cambersarna är mest till för att hålla ut profilen i lättvind inte tvärtom som vanliga segel tror jag. Sen kör jag vanliga freeride eller vågsegel i mindre storlekar. Har oxå ett foilrace 7,8 men använder det sällan även om det egentligen är det bästa seglet jag har för foil, tyvärr jobbigt att rigga och föredrar lite mindre segel just nu men tänkte börja köra mer med det när jag blir lite bättre.
Jag försöker att inte skota in/ut så mycke när jag foilar blir lätt lite berg och dalbana då men små rörelser hit och dit blir det men försöker minimera dessa och istället flytta kroppsvikten, händerna på bommen och använda benen/fötterna istället och hålla seglet konstant inskotat.
-
Okej Sailor då kan vi iaf komma överens att vi tycker olika 😁.
Men jag är ganska säker, dels pga egen erfarenhet med båda typer av foil, race foil och NP glidewind och vad jag läst mig till på seabreeze forum.
Det finns kanske oxå en praktisk begränsning i hur bred man kan göra en vinge, de bredaste är ca 1 meter och ytan på race vingen blir då ca 1000cm2. Jag skulle gissa att den vingen lyfter lika tidigt som en 800mm bred freeride vinge med 1100cm2 yta. Någon smal high aspect vinge på 1600cm2 tror jag inte är realististiskt men kanske lite mer high aspect än glide och supercruiser som har rena surfvingar och funkar bäst i mycket lägre fart.
- Detta svar ändrades 4 år, 4 månader sedan av Stefan_Foil.
-
Kanondag idag i Sandviken med jämn ssv runt 10m/s, soligt och vågor på “rätt” del av viken. Fin prognos för onsdagen också!
@Irieman, visst var det dej jag såg ute på vattnet?
Attans! Var tvungen att hinna till färjan hem igår och kunde inte komma loss. Däremot fick jag lite oväntat en riktigt fin foilsession i Ekeviken i måndags 😁. Enligt findwind blåste det 5ms men kändes som det blåste ca 6-8 längre ut.
-
Jag tror oxå på denna kombo. Framförallt tror jag din foilkombo (fuselage/vingar) är det som avgör mest. Jag har för mig att Sam Ross själv kör på liknande kombo med SB 1100 freeride vinge och långt fuselage. Freeride vingar med en moderat high aspect på 1000-1200cm2 har jag oxå kommit fram till vara idealiskt för vindsurf freeridefoil och använder oxå oftast ca 6-7m2. Med glide vingen som är low aspect behövs lite större yta då den ger mindre lyft per cm2 och har mer motstånd och är långsammare.
NPs glide slim high aspect framvinge och jp freefoil: https://youtu.be/p0H2qNEOz2s
-
JP freefoil tror jag är riktigt bra faktiskt och sneglade lite på den men tyckte den var aningens för tung för sin storlek, hade den vägt 2kg mindre hade den varit perfekt, kanske kommer de ut med en pro edition till nästa år då 2020 är lite av ett mellanår när det gäller utrustning pga corona. Instämmer att 120-130 liter är idealiskt om man kör freeride foil och bredd på ca 60-80cm om man inte tänkt köra med stora segel typ 7,8 och större. Lite mer längd är oxå bra. Slingshot har jag inga bra erfarenheter, av deras brädor känns lite “råa” på gränsen till slarviga i shapen och tillverkas i Kina istället för i Cobra fabriken som de flesta andra stora märken, Kineserna slarvar ibland med att förstärka på rätt ställen (men är ju iof lätt att laga tex en sprucken kant efter man tex lagt brädan på en sten). Naish och Slingshot är väldigt snabba och driver utveckling av foilprylar men tex Naish tror jag bara utvecklar på Hawaii vilket ibland blir uppenbart. Har inga som helst erfarenheter med starboard men verkar ha ok foil prylar, men deras brädor ser lite “avkapade” och feta ut med bulliga kanter medan JP är har lite mer sofistikerade shapes med lite tysk känsla för detaljer som påminner lite om gamla F2 som jag har goda erfarenheter av. Personligen gillar jag mest jp. Jag skulle satsa på JP 135 eller 120. 135an är väldigt populär och jag skulle säga att den brädan i pro edition är den absolut bästa allround freeride foil brädan just nu. Jag har jp 150 pro och är supernöjd med allt (och jag är ganska kritisk) och den funkar oxå med stora segel men den är onödigt stor och bred för freeride och vågor i lite hårdare vind så behöver då en andra foil bräda. Jag slog till på en jp 6,8 sup som jag nu har hunnit köra en del vågor på Torö och i Sandviken, Gotland, har även testat med uppblåsbar vinge och det funkar bra. Men den är i minsta laget vilket gör den väldigt oförlåtande, med bara 96 liter så är det svårt att dra rigg i vågor, vattenstarta kan oxå va en utmaning då vinden knappt räcker till. Sen är den väldigt liten på gott och ont, trångt bakom masten och lite volym framför så breachar man blir det kastfall direkt. Och breachar gör man ofta i början om man är lite överriggad. (Vågorna bidrar till mer fart/lyft och oxå g krafterna i svängarna, skulle då vilja flytta fram mastfoten men går inte.). Men jag gillar trots allt jp 6,8an då det finns fördelar med att den är så liten och lätt och eftersom man har framfoten i mitten med tårna nästan mot mastfoten så kan man släppa ut seglet helt i vågridningen och det blir ändå bra balans på foilen, strapless är oxå bra i vågor för att ha full frihet att flytta fötterna tex helt centrerat i vågridningen och ut på kanten för höjdtagning/fart. Oxå bra med justerbar foilbox om man vill köra winging och sup men för bara windfoil föredrar jag faktiskt DT boxen eftersom jag inte ser något behov att flytta foilen om man har en justerbar mastskena. Kör man tex NP foil ihop med JP så är allt utprovat och klart med perfekt balans. Med DT är det oxå lättare och snabbare att montera av/på foilen. +Mindre motstånd i planingsläge. Jag inser nu oxå att för våra svenska förhållanden så är sup och winging med foil inte idealiskt (för mig iaf). Det var kul att prova men en sladdrig vinge funkar dåligt i byiga förhållanden (sämre att pumpa, smalare register, tappar höjdtagnings förmåga om vinden droppar och kräver större foil som är långsammare. Och att supfoila med endast paddel i vågor kräver helst andra typ av vågor typ groundswell som vi saknar i Sverige. Däremot funkar strapless foil i vågor med vindsurfing segel klockrent. För detta ändamål tycker jag ändå jp’s sup foil brädor är bäst bland de större tillverkarna. Bra glid tack vare kicktailen, snabbare upp på foil än något annat jag testat och super responsiv, oxå bra med stor pad med kant bak och i mitten så man kan känna sig till fotplaceringen. Ska man ha nåt bättre just nu för vågfoil är kanske Horue eller custom bräda bäst. Skulle jag köpa en tredje foilbräda för endast freeride foil på plattvatten skulle det bli jp 120 eller 135 men har redan för mycket prylar och ibland går inte foil tex igår i Nisseviken/grundården körde jag på sten även med vanlig fena, så känner att man oxå behöver en 100 liters freewave utöver en 85 liters vågis för de mest episka förhållanden så fyra brädor totalt får räcka. Sk foil ready brädor tror jag inte man (eller iaf jag) skulle va nöjd med då jag inte tror det går att kombinera egenskaper som är bra med foil med vanlig vindsurfing. Det går nog att foila hjälpligt på en vanlig freeride bräda men blir lite svårare med sämre balans och stabilitet vilket jag tror hämmar din utveckling, tex lära sig flygande gippar, höjdtagning mm. Men tvärtom går inte, en foilbräda funkar riktigt dåligt med fena.
Bara mina personliga åsikter!😎
-
Jag lånade rrd PR förra året men gillade den inte tyvärr. Det är helt ok att lära sig på och vet att personen ålen på surfers kör en del winging med den och verkar tycka den är perfekt för det. Men instämmer med sailortrash, glid likt som en lastpall innan den lyfter. Vad jag heller inte gillade var fotstropparnas placering, väldigt brett isär och obekvämt långt ut på kanten så stod på tå i princip med mina fötter storlek 44. Sen är den ganska tung trots den är liten pga alla olika options, boxar, handtag mm.