Stefan_Foil
Forumsvar skapade
-
-
Det här ska bli intressant att följa!! Jag har funderingar på att göra något liknande med min gamla freestyle bräda. Enda nackdelen som jag ser det med foilen längre fram är att det blir mycket yta bakom boxarna som kanske bromsar när man ska kicka upp den på foilen. De flesta foil supar med foilen längre fram har ganska kraftig tailkick, ibland med en kant för att vattnet ska släppa bättre. Kanske går detta att få till när man ändå håller på?! Har ingen egen erfarenhet av att sätta in fenboxar men har sett hur detta gjordes av CLS förr i tiden. Man ska absolut lägga väv under boxarna och fräsa ut för högdensitetsskum runt om. Oxå bra om man kan brygga över laminatet under boxarna till däcket så inte boxarna kan tryckas in i laminatet, kanske överdrivet men svårt att uppskatta hur mycket man ska förstärka.
-
Testade foil för första gången igår. Jag köpte en begagnad GoFoil IWA 170 i söndags och använde min Falcon Formula TT06 och 5,9 m2 segel, ca 8 m/s lite upp och ner på insjövis (jag växlade mellan foil-kitet och full planing med RRD FSW 104 med samma rigg så det var ganska mycket vind).
Kom ganska lätt upp på foilen, kändes som att det var enklast att balansera i längsled genom att luta riggen framåt/bakåt. Startade med bakfoten i chickenstrapen och framfoten innanför framstroppen. Brädan kändes som lite för mycket vindfång för att vara “säkert” i denna vindstyrka, men klarade mig undan med bara en, ganska mild, vurpa.
Det kändes inte särskilt dramatiskt när jag ofrivilligt satte ner nosen några gånger. Det som kändes mest otrevligt var när man kom för högt och brädan började sladda och orma sig. Jag gissar att bred bräda och bara 65 cm mast gör att det är lätt att komma för högt i vattnet.
Har en gammal bräda på ca 120 liter, 240×70 cm, som jag funderar på att sätta en foilbox i för att ha något smidigare att hantera. GoFoil:en har ju inte så långt mellan masten och vingen så jag funderar på om boxen ska sitta lite längre fram än en vanlig fenbox, typ mitt under bakstroppen eller så.
Någon som har några råd kring detta projekt?
Jag skulle börja med formulabrädan men flytta mastfoten och stropparna så långt bak det går. Att masten är kort är en fördel i början, kanske inte idealt med bred bräda men inget större problem heller egentligen, kanten tar kanske i när du gippar eller du slår i vågtopparna om det är choppigt men har inte så stor betydelse i början. En del tänker att längre mast är bra i början och att några cm längre inte går så mycket. Men med kort bräda och lång mast tex ökar vinkeln mot vattnet om du breachar och det kan avgöra om det blir tvärstopp eller att man studsar upp.
Men tyvärr tror jag go foilen är en surf/sup foil med fel fuselage för windfoil, inte helt säker men tror det då jag bara sett den foilen på surf brädor. Testade min Glide foil med det korta fuselage som är till för surffoil och satte den längre fram på brädan på en rrd PR men gick inte alls, brädan svängde upp mot vinden och gick sidledes då det finns nog en begränsning i hur kort avstånd det kan va, ska du modifiera en bräda så placera då fenboxen så minsta avståndet blir 85- 90cm mellan mitten på boxen och mastskenan. Har oxå funderingar på att modifiera min freestyle bräda på liknande sätt och sätta in två parallella US boxar lite längre fram istället för att flytta bak mastskenan som verkar vara det vanliga. Kan då behålla powerboxen och använda samma bräda med vanlig fena.
-
Håller på och klurar på mastfoten placering då jag och upplever att brädan vill dyka ner och måste trycka konstant med bakfoten. Mätte från mitten av foilboxen till mastskenans bakersta position på både jp 150 hydrofoil och goya x1 freestyle. Det är ungefär samma mått, 107-108cm. Mätte också från foil mastens framkant på npf4 racefoilen och glide wind. Glide foilen har längre fuselage och vingen längre fram, ca 6 cm. Ändå känns det som jag måste segla med mer tryck på bakfoten med Glide foilen. Kanske för den är långsammare?!
Det är mest i lägre fart tex i gipparna som jag känner att jag måste öka trycket på bakfoten. I högre fart och när jag är på gränsen till överiggad då blir det mer lyft och måste då öka trycket på framfoten för hålla foilen under vattnet. Så lite tvärtom mot i vanliga fall. Känns som mycket är lite tvärtom i foil världen.
-
Äldre NP segel hade constant curve vilket NP skröt mycket med förr i tiden, vet inte varför de bytte till top flex.
Mnja, det är inte hela historien. Läs mer här: https://www.peterman.dk/windsurf-mast-article-gb01.htm
En lista på fler gamla masters kurvor:
Beror på vad man menar med gamla, jag syftade på min gamla odelade np carbon 60 mast från ca år 1991. Bifogar bild, står constant flex på den, i rest my case. Men dom kanske ljuger, vem vet. Använde den på modernare segel utan problem iaf, tex gaastra, north mfl på den gamla goda tiden när man var fattig surfare och bara köpte begagnat. Vet att dom ändrade till progressive flex i något läge., Står också i din länk.
-
Äldre NP segel hade constant curve vilket NP skröt mycket med förr i tiden, vet inte varför de bytte till top flex. Jag körde iaf med gamla constant curve np master till North segel, funkade hur bra som helst. Brukade oxå ha långa förlängare, inga problem.
-
Första videon jag sett med någon som vindsurfar med jp supen, praktiskt men en bräda till allt, trodde inte det skulle funka så bra men ser härligt ut. Brädan är lagom stor tycker jag, jp 6’8″.96 liter. Perfekt! Och har ju tillräckligt med bredd i aktern för att kryssa bra skulle jag tro.
Testade Rrd PR med min RS f4 foil. Hade nog funkat bättre med Glide foilen men hade inte rätt adapter. Provade med Glide surf adaptern i boxarna längre fram men tror avståndet till masten blev för kort då, gick inte att segla alls. Det finns nog en poäng med att inte göra brädan för kort som du skrev, går ju att pumpa igång den men kanske inte idealiskt ändå. Kollade upp jp’s foilbrädor de är alla strax över 2 meter. Jp 150 är 214 x 91, jp 105 är 204 x 70. Frågan är om inte Jp foil 105 är bättre än Jp Sup 6,8an om man bara kommer windfoila? Vill man köra utan stroppar så är det inga problem att stå i mitten ändå. Men om man även vill supfoila så är 6,8an kanske perfekta brädan att investera i?!
-
Du kommer nog upp tidigare med stora foilen, vore konstigt annars. Jag märker iaf skillnad mellan medium och large.
Rrd pr pumpade jag igång med fötterna i fotstropparna. Butiken rekommenderade att köra strapless men tror inte de hade koll riktigt då ingen hade kommit upp på den. Jag satte dit egna fotstroppar, tycker det är lättare att komma igång med fotstropparna då man kan dra och trycka på nåt vis, svårt att förklara.
-
Då har du nog en tillräckligt bred bräda skulle jag säga👍Jag har bara kört på min goya x1 med enkel bakstropp förutom 150an. RRD PR gillade jag inte pga andra saker, storleksmässigt tycker jag den var lagom däremot. Gick att dra rigg, stagvända. onödigt med för stor bräda.
Lycka till med nya foilen, körde mycket med large vingen i somras med freestyle brädan. På Mälaren, brukade köra med vågsegel, 6,6 eller 5,7 och utan våtdräckt och hängsele. Blåser oftast någon form av bris under varma sommardagar, svårt att uppskatta hur mycket det blåste men stack ut när jag såg lite krusningar på vattnet.
-
Jag försöker själv bena ut vilken typ av foilbräda som är relevant att investera i. Jag tror glide/surfstilen kräver att man står ganska rakt upp för att ha bra kontroll på foilen. De går ju bra att ställa sig på kanten när man har tryck, men jag tänker att det viktiga med dessa foils är att kunna pumpa dem, och då ska man nog stå som en supare rakt på centerlinjen och gärna lite extra långt bak med bakfoten. Jag tror dessa foils inte direkt kräver ngn bredd alls i brädan, utan snarare förutsättningar för pump.
Jag gillar min jp 150, fast den är lite stor kanske och svår att bära, mer som en båt än en surfbräda. Tycker 100 liter borde räcka egentligen. Men känns väldigt välutvecklad och står bekvämt, bra balans osv. Har ägt och testat många brädor genom åren, och fastnade tidigt för f2 och Jp av någon anledning. Lite off topic…Kom just på att Werner Gnigler shapat de flesta av alla brädor jag haft sedan början av 90 talet då han tidigare jobbade för F2 innan han flyttade till JP, många är nu klassiker som tex F2 Sunset slalom. Har inte så mycket erfarenhet av starboard men deras lilla Foil X verkar superintressant. Kombibrädor typ hypernut, jp sup och brädor som slingshot freestyle med enkel bakstropp tror jag man ledsnar på snabbt. (Avråder oxå från RRD PR enligt ovan). Man vill ändå kunna kryssa bra så man behöver en bräda med bred tail och fotstropparna långt ute, även med mer upprätt segelstil för att kunna foila effektivt, tycker jag iaf.
-
Nu har jag lite mer erfarenhet av Glide medium och Jp 150 foil brädan. Skrev tidigare att det inte va så stor skillnad men måste nog ändra mig. Glide foil medium vingen har sjukt mycket mer lyft, man hinner knappt komma i fotstropparna innan den lyfter, faktum är att man redan lyfter med fötterna längre fram. Är väldigt kul att segla nästan plattläns eller djupa slörar och då väldigt lätt att gippa. Ramlar inte lika ofta i foilgipparna utan flyger ofta hela vägen igenom. Kör stora radier och plattlänsar mig igenom gipparna men inga problem att hamna långt ner, kryssar sedan supereffektivt med 45graders vinkel. Detta skulle inte gått med gamla freestyle brädan, bredden i tailen på 150an möjliggör extrem höjdtagning. Enda tråkiga är den korta masten på 70cm gör att det skvätter när man slår i vågtopparna, (men går att uppgradera till 80cm) och att den feta framvingen inte gillar hög fart, pressar man den för hårt, framförallt på halvvind/slör händer det ofta att den inte vill stanna under vattnet. Ramlar då inte ner som RS foilen utan stannar kvar och glider på ytan ett tag och man fortsätter sedan foila. Påminner lite om min twinfin vågis, lätt att få spinnout men lätt att återfå greppet också.
MEN skulle ändå INTE rekomendera Glide foilen till en bred windfoilbräda , ok som nybörjare eller för att träna gippar , eller som jag använda den primärt till smal vindsurgingbräda och till Wing/surffoil. skulle jag köpa en ny foil idag till en renodlad windfoil bräda så skulle jag nog satsa på en tunnare high aspect vinge men relativt stor typ 1000 – 1100cm2. Och lite högre mast typ 85 till 95 cm. Np har ju en racing variant med en sådan vinge nu men extremt dyr, möjligtvis kan man köpa endast en framvinge och sätta på gamla rsf4, går kanske också att specialbeställa från f4 i USA. Ska fråga om pris osv, återkommer här isf om någon är intresserad.
Surf Keppler säljer nu ut 2018 års rsf4 med två framvingar för 999 euro, vilket var vad jag betalade förra året så borde gå att få ner i pris ytterligare om man frågar. Lite för kort fuselage för racing numera men är snabbare än allt annat i samma prisklass och jag har inga problem med stabiliteten med den korta fuselage, och den svänger väldigt bra. (Men klart i tävling så är kryssegenskaperna viktigare än toppfart och svängar.) Hela foilen är i 100% prepeg kolfiber, ej ihålig eller skumfylld utan massiv och med mast och fuselage i ett stycke, ca 60lager kolfiber. https://www.surfkeppler.de/RS-Flight-F4-Carbon-Foil_1
-
Kom inte iväg nånstans igår så körde med Glide foilen och 6,8 hemma på kyrkfjärden i Ekerö men funkade riktigt bra ändå.
-
Vilke skulle vara minsta möjliga vind range för den nya RS Flight ALU? Problem uppkommer när det blåser 4(10) en Supercruiser eller Glide kan vara lätt överriggad i byar men kanske en Flight kan hantera bättre byar och kan ändå fortsätta fungera i 5m/s även om man behöver teknik. Minsta möjliga vind register för en Flight för att kunna följa? Någon spm väger runt 90 kg och använder Flight?
Flight ALU är väl rätt lik min nu 2 år gamla Flight f4 carbon, kanske aningen större vinge. Jag vägde väl uppemot 90kg när jag började med foil, nu ca 85 , man tappar vikt snabbt med alla dagar på vattnet. Om du vill köpa en flight ALU, gör det!! passar till den bräda du har och till det ett större freeride segel med cams, tex NP testseglare rekomenderar sitt v8 till denna foil. För våra svenska förhållanden kanske ca 7,5m2 och ett mindre på 6,5 kanske är lämpligt i början. Men med denna utrustning behövs rätt mycket vind för att lära sig, men använd ändå ca 0,5 till 1kvm mindre än vad du normalt använder. Tex 6,5 istället för 7,5 osv. Sedan när man blir bättre och lärt sig pumpa osv kan man börja köra i lättare vindar. Np Glide utvecklades av np från början till surf/sup och har en väldigt tjock profil och har en lite surfigare känsla som jag älskar. Men alla är ju olika, så gillar man att blasta fram och tillbaka i hög fart, kryssa osv så passar kanske lite racigare foil bättre. Ett annat alternativ är att hyra/låna en större foil först för att lära sig på innan man bestämmer sig. Det känns som det mest förnuftiga alternativet…Surfspot i Kungens Kurva verkar vara rätt kunniga på foil, hör med dom. Finns även en del nyttig info på deras hemsida.
Lycka till!!!
Kollade lite dina video, har du testat ha både fötter in i stroppar med JP 150 och glide? Det går? Flera tycker att han för ska vara i mitten pga man står mer upprätt med den där foil
Har inte jättemycket erfarenhet med den combon, men ärligt talat märkte jag ingen jättestor skillnad, Glide har lite mer lyft bara, kanske lite mindre register också. Strapless eller inte är en smaksak, jag kör oftast med båda fötterna i stropparna.
-
Precis, när man vindsurfar kan man luta sig bakåt (eller utåt kanske snarare tycker jag) men i foil upplever jag det precis tvärtom – man ska luta sig framåt när det brallar i, så man kan parera lyftet från foilen.
Låter logiskt men känns bara läskigt att luta sig framåt i slörarna, framförallt med kort mast och choppigt/dyningar som det va sist jag var ute. Kryssar man känns det mer naturligt med mer framåtvikt, böjt framben / rakt bakben och då gör det inte så mycket om man droppar ner.