Stefan_Foil
Forumsvar skapade
-
Vilke skulle vara minsta möjliga vind range för den nya RS Flight ALU? Problem uppkommer när det blåser 4(10) en Supercruiser eller Glide kan vara lätt överriggad i byar men kanske en Flight kan hantera bättre byar och kan ändå fortsätta fungera i 5m/s även om man behöver teknik. Minsta möjliga vind register för en Flight för att kunna följa? Någon spm väger runt 90 kg och använder Flight?
Flight ALU är väl rätt lik min nu 2 år gamla Flight f4 carbon, kanske aningen större vinge. Jag vägde väl uppemot 90kg när jag började med foil, nu ca 85 😀, man tappar vikt snabbt med alla dagar på vattnet. Om du vill köpa en flight ALU, gör det!! passar till den bräda du har och till det ett större freeride segel med cams, tex NP testseglare rekomenderar sitt v8 till denna foil. För våra svenska förhållanden kanske ca 7,5m2 och ett mindre på 6,5 kanske är lämpligt i början. Men med denna utrustning behövs rätt mycket vind för att lära sig, men använd ändå ca 0,5 till 1kvm mindre än vad du normalt använder. Tex 6,5 istället för 7,5 osv. Sedan när man blir bättre och lärt sig pumpa osv kan man börja köra i lättare vindar. Np Glide utvecklades av np från början till surf/sup och har en väldigt tjock profil och har en lite surfigare känsla som jag älskar. Men alla är ju olika, så gillar man att blasta fram och tillbaka i hög fart, kryssa osv så passar kanske lite racigare foil bättre. Ett annat alternativ är att hyra/låna en större foil först för att lära sig på innan man bestämmer sig. Det känns som det mest förnuftiga alternativet…Surfspot i Kungens Kurva verkar vara rätt kunniga på foil, hör med dom. Finns även en del nyttig info på deras hemsida.
Lycka till!!!
-
Sen är ju foil världen lite upp o ner då
Det går alldeles utmärkt att köra Racefoil, 165lit bräda o 5.2 vågsegel.
En race foil lyfter väldigt tidigt.
Den AFS R1000 jag har motsvarar SB race med 1000cm franvinge.
Men de klart att svänga upp o ner på dyningar eller vågor med 100lit bräda, stor foil o 5.4 är ju rätt trevligt.
Har nu fått köra 3 sessions med 9.0 foilsegel
Allt mellan 3 o 10ms funkar.
Varför stort? Kryssvinklar och läns och varierande vind under race.
Alltså kan man i samma vindar använda 6.4
Vilket jag körde med innan jag fick tag i 9.0
Man tycker också att ett 9.0 borde bromsa men hittills kunnat köra 24knop.
Hur funkar det i gipparna med 9,0, jag tänker att så stora och tunga segel påverkar balansen i rotationen?
I djupa slörar uppåt 10m/s med 9,0, skotar du in fullt eller öppnar du upp och spiller vind då? Jag tycker det är svårare att foila medvind då det inte går att spilla vind och samtidigt ha en effektiv vinkel på seglet för att köra fort. Eller kör man tillräckligt snabbt bara och skapar skenbar vind? Jag tänker att en hård vindby när man redan är kraftigt överriggad då skulle resultera i ett kastfall eller går det att parera på nåt sätt? När man vindsurfar lutar man sig bara bakåt men går ju inte när man foilar.
-
Cambersegel är ett måste vid större storlekar då man foilar. Anledningen enligt min mening är att foil är mycket känsligare för förändringar i profilen. Det finns även specifika foilsegel med mindre free leach. Men sätta flygande gippar med stora cambersegel är inte lätt och kommer kanske ta åratal att lära sig om man inte först börjar med lite mindre segel. Jag har 7,8 RS flight som största segel, ett väldigt styvt foilrace segel som jag inte får att rotera självmant i de lättare vindar jag oftast kör i. Det blir ofta då att sätta ner brädan och göra en stagvändning istället för att satsa på foilgipp. Så jag la undan 7,8an och kör nu med 6,8 freeride segel som största storlek men med större foil istället. Mycket roligare och smidigare på alla sätt, lätt att dra rigg, gippa mm.
Generellt tror jag kunskaperna i foil är väldigt varierande hos många surfshopar. Ibland känns det som de bara vill sälja vad de har på lager. Leveranstider är också extrema, kan ta ett halvår att ta hem en extra framvinge som inte finns på lager. Köpte först en lätt beg. RS4f racing foil med 2 framvingar 700 och 500cm2 för väldigt bra pris förra vintern. Visst den är snabb men behöver väldigt mycket vind alternativt stort segel, alltså inte något att komma igång på i de lätta vindar vi har i Stockholm. Och det blir korta flygturer, så fort vindbyn passerat ramlar den ner. Men som hårdvindsfoil funkar den fint om man inte kör vanlig vindsurfing då. Men som sagt, jag skulle ändå rekomendera Glide wind medium. Har kört den med jp 150 och funkar bättre än väntat, hade bara kört den på smal freestyle bräda förra året men skaffade en tuttlebox adapter och nu är det den enda jag kör på, går att pressa hårt mot vinden med 150an och sedan superhärligt att surfa tillbaka downwind utan segeltryck om det är lite vågor (även om det känns som 60 liter för mycket volym och halvmeter för bred då). Den korta masten är inget jätteproblem. Slår man i vågtopparna stänker det lite bara men man saktar inte ner nämnvärt.
Det är oundvikligt att komma för högt på foilen i början, hur lång mast man än har. Brädan blir superkänslig och i början gör man för stora rörelser. Att ramla ner från 85cm eller 65cm är inte jättestor skillnad kan tyckas men i början kan det göra skillnad. Kanske har det med vinkeln på brädan att göra när nosen kommer ner först. Det man ofta gör fel i början är att man lutar sig för mycket bakåt och med en lång mast straffar sig detta mer tycker jag. Med längre mast blir det alltså fler och allvarligare krascher i början enligt min erfarenhet. Själv gav jag nästan upp efter en vurpa när det kändes som skenbenet gått av efter att ha landat på foilvingen. Kan oxå rekommendera benskydd typ enklare kampsports skydd, även impactwest och hjälm kan va bra att ha. Jag är ingen nybörjare har vindsurfat mycket, tävlat i funboard som junior, surfar, vågseglar, åker snowboard, skatar osv, men trots detta så gav jag nästan upp foiling innan jag köpte Glide wind foilen. Man kan säga att jag underskattade det. Så gör inte samma misstag, det är ju dyra grejer så inte kul om man köper fel.
Vet inget om fanatic flow men skulle rekommendera att satsa på foil och bräda från samma tillverkare så man vet att de funkar tillsammans. Jp och np är samma företag tror jag, åtminstone passar deras grejer ihop. Går självklart med andra tillverkare men då kanske inte fotstroppsplaceringen stämmer etc. Tror starboard supercruiser med 1700cm framvinge är ett bra alternativ, de har också precis som NP ett modulsystem så man kan byta vingar, mixa mellan olika modeller etc.
-
Kanske måste tillägga att Glide large 1500cm2 inte finns som standard med vindsurfing fuselage och mast. Finns endast komplett för surf foil, med annat fuselage som INTE är passar för windfoil, windsurfing fuselage är längre med framvingen placerad längre fram från foilmasten. Large vingen måste alltså beställas separat om man inte tänkt köra sup foil oxå. Även om stora vingar är bra för windfoil i början så går det att komma upp lika tidigt med tex medium vingen på 1300cm2 med mer erfarenhet, kräver bara lite mer pumpning med både segel och bräda i superlätt vind. 1500cm2 vingen kan ge lite problem i hårdare vind/högre fart då det kan bli för mycket lyft, man planar då uppepå foilen. När man väl börjat foila kommer mn att vilja foila i lite “hårdare” vind uppåt 8m/s. Så en foil med ca 1200 till 1300cm2 rekomenderar jag som enda foil eller om man vill investera i två framvingar då 1100 till 1200cm2 och 1400-1500cm2. Jag väger 85 kg och då är 1500cm2 vingen absolut max storlek för windfoil. Väger man mer eller mindre kan man kanske gå upp/ner ca 100cm2 per 10kg kroppsvikt. Detta gäller alltså för nybörjare, man kan även kompensera mindre foil storlek med större segel/mer fart. Men med segel över ca 6,5 m2 behöver man cambersegel då buken i seglet annars ej är konstant vilket i sin tur gör att det blir svårare att få balans på foilen. Därför kör man med race segel uppåt 7-10m2 även fast man inte kör med så mycket tryck i seglet när man foilar. Personligen gillar jag inte cambersegel, blir svårare att rigga, gippa tex. Men kan förstå att det och är härligt att foila snabbt i lättvind, kryssa effektivt osv.
-
Har bara testat JP Hydrofoil ES 135 lite kort men upplevde den lättplanad vilket gör att det är ganska lätt att komma upp på foilen. Alla foilbrädor är inte så. JP:n är tillräckligt bred för segel upp till 7-8 kvadrat också kändes det som. Går säkert att ha större också. Prova foil, jäkligt roligt! Inte helt lätt dock. För mig så ersätter inte foil vanlig vindsurfing utan är mer ytterligare en grej för att komma ut på vattnet, känns ganska olika på vattnet. Man kan använda vindsurfing-tekniken mycket fast det är också en hel del saker som skiljer dom åt.
Tack för svaret. Hört flera som är nöjd med JP hydrofoil som nybörjare foil bräda. Hur brukar man tänka med själva foil vingar, längden på foil mast osv. Jag kommer så klart prata med en butik som säljar foil men vill hitta lite info här också.
Jag skulle satsa på en större foil, en så liten foil som 800cm2 kommer du ha tufft att lära dig på om du inte är väldigt lätt eller kör på jättestora cambersegel. Glide wind medium har en framvinge på 1300cm2, large är på 1500cm2, båda funkar bra i lättvind med ca 5-7m2. Längden på masten hänger ihop med vart du vill köra, är det choppigt så är längre mast en fördel och du har oxå mer tid att justera höjden, märker med min Glide foil att vågtopparna ofta slår i brädan. Kortare mast kan dock va en fördel då man kommer för högt så blir fallhöjden mindre och det eventuella kastfallet mindre dramatiskt😁…längden på fuselage har med stabiliteten att göra, kortare fuselage är mer manöverbar och går att svänga bättre med, längre fuselage är stabilare.
-
Tjena, jag har bara kört jp 150 men var inne på 135an först. Men sen jag köpte np Glide foilen har allt jag tidigare trott jag kunnat om foil ändrats, nu kommer jag igång tidigare med den på en 100 liters freestyle bräda än 150 liters jp foil. Men med bredare bräda och framförallt i tailen så går det att köra med mycket mer tryck i seglet och köra mycket brantare kryssvinklar. Så foilvärlden är lite upp och ner😁, glöm allt du kan om vindsurfing och tänk nytt, stor bräda i hårdare vind och med stora segel med mycket tryck i, tänk race segel med Cambers över 7m2. Kör du med mindre segel och i lättvind behövs inte någon bred bräda, volymen är egentligen ointressant, enda som räknas är bredden i tailen. Du står mer upprätt när du foilar så enda sättet att öka trycket på foilen och köra snabbare är att flytta ut fötterna på en bredare tail. Men för att lära sig och för freeride foil rekomenderar jag minsta möjliga bräda du kan dra rigg på (för mig ca 100 liter) och ett 6,5 till 7,0 freeride segel för 3 till 7m/s och ett 5,5 till 6,0 vid ca 5-8 m/s och np Glide wind med medium framvinge. Jag väger 85 kg.
Foiling är så nytt och utvecklingen går så snabbt så tillverkarna hinner inte med riktigt tycker jag. Ser ingen anledning att en genomsnittlig vindsurfare ska behöva större bräda än 100-120 liter och större än 6,8 segel med de nya typerna av medium aspect foil som tex np Glide wind. Mindre brädor kommer upp tidigare då de suger inte fast och är lättare att pumpa.
Skulle jag köpa ny utrustning idag så skulle jag satsa på följande kit:
Ca 70cm bred foil bräda tex Jp foil 105 eller 120. Eller Starboard x foil.
Np Glide foil medium
Freeride segel med 2 softcam ca 6,8 m2
Freeride segel No cams, 6lattor, ca 5,8m2
En fördel om seglet har en styv profil då det påverkar balansen på foilen men man vill samtidigt ha ett lätt segel. Duotone f type är ett intressant alternativ men vet oxå att NP testteam använder deras V8.Med denna utrustning har man täckt upp 90% av förhållanderna i Stockholm.
Då som sagt tillverkarna inte riktigt hinner med så tror jag ändå JP/NP, Starboard, och möjligen Naish är säkra kort
Testade rrd PR i somras över en helg, tack Skidsport men den video jag laddade upp på Youtube verkar ha blivit viral och enligt ett Australiensiskt forum bidragit till att de nu ändrat fotstroppsplaceringen 😂…https://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/Foiling/RRD-Pocket-Rocket?page=1 -
Blev årets vindsurfing premiär igår på Torö, kärringviken. Riggade 4,5 och 84 liters vågbräda, 2 andra vindsurfare på plats. Vinden dog just när jag riggat klart, men sedan ökade den konstant tills 4,5 började kännas lite stort. Efter en kort fikapaus och upptining av fingrarna 😁 tänkte jag fortsätta men då kom stormen. Har aldrig varit med om nåt liknande, måste varit 25m/s. Regnet kändes som hagel.
-
Vill bara säga att efter ett andra försök i lite hårdare vind så gick det mycket bättre, fick några kastfall, kallsupar, och tappade yllemössan vilket var ganska oskönt…men efter nån timme kom jag upp på foilen, wow alltså, hur härligt som helst. Surfar och skatar regular alltså med vänster fot fram, hade inte trott att det skulle spela så stor roll men har ingen annan förklaring till varför det gick så mycket bättre åt ena hållet.
-
Jag körde med en NP Glide Large foil ca 1500cm som jag brukar köra windfoil med men med annan fuselage.
Efter lite googlade tror jag en ca 2000cm framvinge skulle va lagom för lättvind men hittar ingen som säljer XL vingen till Neil Prydes Glide..
Körde en duotone 5m2 vinge med bom och lattor för lite bredare vindregister. Kändes aldrig för stort även när det brallade i.
-
Np glide foilen finns också med platta för 2st us typ boxar, skruva sedan fast den i en plyfa och sen spännremmar och silvertejp runt brädan och varför inte en vagnsbult genom fenboxen med en mindre plyfa bit på andra sidan fenboxen som en stor bricka. Har dock inte provat detta men tror det borde funka, iaf till att testa foil med brädan. Sen kan man sätta in två nya fenboxar vid sidan av befintlig tuttlebox eller helt enkelt byta till deep tuttle box.
En annan lösning är förstås att gjuta en egen fenadapter med tuttleboxen som form, minns någon som konverterade sina usbox fenor till powerbox på detta sätt. Men tror ändå inte den vanliga tuttleboxen är stark nog så kanske onödigt jobb.
-
Jag dammsög nätet inför min investering så kan dela med mig av mina funderingar här.
Det verkar finnas två skolor, en del förespråkar specifika hi aspect vingar, stora race segel, och breda specifika foil brädor med förstäkta boxar tex f4 foils medan andra tex naish, go foil mfl kör med små lätta vågsegel med få lattor och low aspect vingar och den typen av foil funkar nog bra till en standardbräda, exakt varför vet jag inte men tex naish hover brädor har bakre stropparna längre in. Np glide utvecklades från början till surf och sup och är en kopia av go foil, men de kom på att den funkade bra att vindsurfa med, och är bättre än go foilen för vindsurfing, vet dock inte varför. Jp och en del andra brädmärken avråder dock från att sätta i en foil i powerboxen men var själv inne på np glide foilen först till en gammal skruttig powerboxbräda men ändrade mig sen och gick all in med Jp 150 liters foilbräda och np kolfiber foil. Beställde från surf keppler och fick ett superbra pris1400 euro för förra årets foil med två vingar. 😁 Har inte hunnit prova än men sticker ut så fort isen smälter. Jp 150 ska tydligen flyga i nästan ingen vind alls. Är sjukt taggad!
jag har aldrig provat att foila…och även första gången jag skriver i detta forum.
Satte precis ihop kittet och det ser ju helt sjukt ut…brädan är väldigt kort och bred..nästan fyrkantig. Ca 1 x 2 meter 🤔 och sen ufot i fenboxen som ser mycket större ut än på bild.
Personligen tror jag att seglingsställningen blir bekvämare med den bredare tailen och jp verkar vara välutvecklade grejer (är också sugen på deras foilsup eller prone, kanske skulle va nåt för Torö?) Jp foilsupen ska gå att vindsurfa med också men finns väldigt lite info från tillverkaren och verkar inte va så många som gör det. Eller är det helt enkelt för nytt, finns det någon som provat “Windfoilsup”?