surfmats
Forum Replies Created
-
Gör ett försök på Trinntorp, kan posta en rapport därifrån när jag är på plats ca kl 10.00…
-
Ca 5 m/s vid Skälåker. Hoppas på ökande och riggar 7,8. + 114…
-
Någon som tror på Skälåker idag? Eller är det odugligt vid rak nordlig?
-
Tänkte nog köra Trinntorp eller Skälåker på kördag, nogon som vet vilken spot som är bäst av dessa två med den vindriktningen?
-
Nu verkar SMHI också vara inne på att det blir vind kring nord.
Med lite tur kan det bli surf i helgen… -
7.3 + slalom 95 liter funkar hyfsat fint.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Är inte Rasta (Ekerö) bättre än både Lövsta och Görväln på NV? Lövsta är byigt som f-n.
-
Intressant läsning. Det verkar finnas en massa bra varianter. Så här gör jag:
1. Står på brädan och har hyfsat drag i seglet
2. Krokar i
3. Kör ikrokad och faller av något
4. När jag känner att brädan kommer upp i planing, i med framfoten
5. I med bakfoten så snart det går (bakfoten kan vara lite knepig vid hård vind och choppiga förhållanden)Funkar bra tycker jag. Om jag kliver i stropparna innan jag har planingsfart så sjunker aktern igenom och bromsar.
-
Knatte: Jag tror mig ha hört någonstans att bredden one-foot-off = största fenlängd. Men det kanske inte stämmer…?
För övrigt kör jag en 36-fena med 7,3 kvm på en 110 litersbräda som är ca 39 cm ofo. Funkar jäkligt bra tycker jag./
Mats -
Hm, GC är inte jättevindsäkert i februari. Bahia Feliz har Club Mistral-uthyrning om jag inte minns fel. Maspalomas har mig veterligen inte uthyrning. Vi hyrde grejer av Dunkens farsa som har uthyrning någonstans där i krokarna. Då vinden inte var speciellt pålitlig fick vi hyra bil och dra runt och leta, Arinaga var tex ett rätt OK plattvattenställe men som sagt bil är ett måste.
Annars är Egypten (Röda havet) rätt platt och har ganska hyfsat med vind (men inte jättemycket) i Februari. Där har man ju kanonbra dykning/snorkling också, men rätt äcklig mat…
Margarita är fint, men då blir det lite dyrare.
Rhodos är ju fint på sommaren men i februari vete 17.
-
Att regga om till husbil innebär ju också att du kan ha fast gasolinstallation om du vill ha kök, värme, etc. Fast det kanske är överkurs.
Lycka till!
-
Vi skulle besiktiga vår lastbilsreggade LT31 med full campingutrustning. Besiktningstjänstemannen var skeptisk redan från början, men när han trampade igenom det rostiga fotsteget på väg upp i förarsätet och skar upp smalbenet blev han lite grinig…
Behöver jag nämna att bilen blev underkänd:-)
Vi rev ur inredningen inför besiktningen några år i rad, men sen lessnade vi och reggade om den till husbil. Inga större skillnader i skatt (ca 12 år sedan). -
surfmats wrote:(de som anser sig kunna dra med händerna drar inte tillräckligt -)[/QUOTE wrote:
Det beror helt på segel, förlängare, skick på tampar etc. jag drar alla mina segel för hand med hjälp av en pålstek på änden av tampen. (Största seglet är 5.7). Racesegel däremot är helt hopplöst att dra ner utan pinnar..
OK, det var mest race/freeridesegel jag syftade på.
-
Precis, kolla riggningsguiden. Jag hade tidigare ett Diablo och det ska helt klart vara fladder i akterliket ner till 3:e, 4:e lattan. Dra eller släpp någon centimeter beroende på vindstyrka. Rent generellt gäller att du ska dra meeeeeehhr än du tror. Använd stabil pinne, hängselekrok, kvastskaft eller liknande. Drar du bara med händerna blir det oftast inte tillräckligt.
(de som anser sig kunna dra med händerna drar inte tillräckligt;-)
Var däremot försiktig med uthalet, det är lätt att “döda” ett segel med för mycket uthal. (Gäller Diablon alltså, andra segel kan behöva rejält med uthal, kolla rigg-guiden för resp. segel)