

surfridern
Forumsvar skapade
-
Det beror ju helt klart på vad det är för gänga och bult. om det inte är något special med någon specialskalle som på min gamla twintip så kan du säkert få tag på en på en järnhandel. köp dig en liten gummipackning (o-ring) oxå så det inte kommer in vatten i brädan. de vanligaste gängorna är M, UNC och UNF det borde inte vara något special med det där tycker jag.. lycka till!
-
Jag äger ingen v8 bil men jag har alltid undrat om TBI är centralinsprutning och TPI är den bättre insprutning med separata spridare? helt enkelt modernare eller hur är det med det där egentligen?
-
har bara bytt på min T3a. vet inte hur storkillnad det är. har bytt drivaxelknut på saab 900 oxå. har du haft i masadont mycket fett och dragit ihop alltsammans? hur känns drivknuten? är den glapp?
-
den käkar inte bara soppa utan el har jag märkt.. min slår ifrån precis när det är så mycket kraft i batteriet så jag kan starta. men en eberspächer räcker ju mer än tillräckligt till en T3 buss. det är väll el, och bensin som du ska ha till den. sen ska det vara ett friskluft intag och ett litet avgasrör och ett friskluft utblås. jag vete fan vad den tar insugsluften ifrån, kanske friskluft intaget? hur som helst så ta en noga titt på eberspächern. det har varit många olyckor med sånna.. en kompis buss brann upp i norge för ett par år sen.
-
för mig funkar filmen i både VLC och mplayer (inte wmp) utan problem. xine tar allt jag träffat på hittils med w32 libs
-
ruttip3 du har pm angånde lådan…
-
någon som fått det att funka felfritt i cedega än? eller wine? jag har fått igång det men inte längre, ska testa på min stationära dator snart.
-
Åh fan, visste inte det där med tändning och WB-lambda. MS är nog ett bättre val för mig på min turbo B20 då isåfall, för jag vill ju kunna ha WB-lambda, direct fire och sekvensiell insprutning. (för visst heter det sekvensiellt när en spridare öppnas i taget?). kam-trigger och triggerhjul på vevaxeln. håller på med en 2.1 liters B20 med M-stakar och B21 vev bland annat.
Dessutom så verkar kunskapen vara mer spridd med MS än med VEMS, fler att fråga helt enkelt när man får problem.
Svenne, har vi kapat den här tråden nu? 😉 -
laddregluator eller laddrelä. samma sak. inte nån dyr grej och inte svårt att byta. har aldrig bytt på just en disel buss som du har. men, det brukar vara en enhet som sitter ihop med kolen och är lätt att ta ur med bara två bult. se för fan till att du inte råkar komma åt B+ på generatorn med mejseln om mejseln är jordad i andra änden så gör det ont.. hur som helst så bör detta inte vara något problem för dig. det finns bilar som har externt laddrelä (t ex volvo amazon) men det är inte så jättevanligt på nyare bilare men det förekommer peugot har det bland annat..
lycka till!
-
Här är länken till det svenska MS/VEMS forumet
http://msnordic.mine.nu/
sist jag tittade så hade inte MS stöd för wb-lambda och knacksensor. men det måste väll vara i ver 2.2 och senare som det finns det?
jag har varit mer sugen på VEMS (tidigare MS-AVR) men om MS har kommit lika långt så blir det nog det istället. fördelen med VEMS var ju oxå att man inte behövde en separat reläbox utan istället kunde koppla i princip allt direkt till enheten då det satt rejäla effekttransistorer som drivsteg direkt på kretskortet.
länk till VEMS http://www.vems-group.org
bilen som jag vill ha allt detta godis på är en volvo amazon, helst med turbo 🙂 -
om du använder något annat system än windows, unix baserat typ OS X eller Linux så kan man skriva ”whois
” så får man fram massor av info, mailadresser till isp åh bolag åh allt möjligt! -
ja du måste ju få ut bulten på något sätt. antingen borrar du ett hål i bulten vilket verkar skitjobbigt. rostfritt är ju hårt som berget. eller så svetsar du på något så du kan dra loss gängan om den nu varit limmad med loctite om jag fattat det hela rätt? om inte det funkar så gå och köp en chinook fot med förlängare, det är fruktansvärt bra prylar tycker jag personligen.
-
ja det kan ju vara allt möjligt men jag skriver ett par saker som kan hjälpa dig
kan det vara så att oljetrycksgivaren pajjat? testa åh jorda kabeln direkt i blocket åh se vad som händer. oljetrycksgivare kan du plocka i princip från vad som helst. många olika motorer som har samma givare.
har du rätt viskositet? fel viskositet kan ge fel oljetryck.
sen undrar jag om det verkligen ska vara helsyntet till en så gammal motor..? -
Ju mer jag läser om det ju mer förvirrad känner jag mig. jag ska alltså karva ur det som verkar dåligt och så ska jag fylla upp med antingen divinylcell eller epoxi med microballonger?
eller så tar man en sån där plastic padding PP100?
microballonger och microfibrer är väll samma sak?
sist ska man väll ha gelcoat. fast det stod inte på gurras sida?
är jag inne på rätt spår eller helt ute och cyklar?
imorrn ska jag åka och köpa riktig epoxi på TB-sjösport i uppsala. för ett par år sen köpte jag en styrenfri specialepoxi för vindsurfbrädor som aldrig verkar vilja härda. kanske att den legat för länge? det hände inget med den när man stått åh blandat en kvart med den. det var en sån där dubbeltub så man skulle få garanterat rätt mängd av kletet i båda tuberna. tog väll ett par dagar innan den blev slipbar. mycket rinnig..
-
mm, håller med föregående talare. skaffa gärna en 8″-10″ bas i 1000 kr klassen. typ rockford, jensen eller något sånt. själv har jag dubbla 12″ i min vw-buss för det är så stor kupé att fylla med ljud. jag hade stora problem med att få en riktig snärt i basen men nu har jag det. 3 stycken kondingar från en gammal stordator från ibm. de satt i nätdelen och nu har jag 0.3 Farad snabburladdande kondingar. det ger en hel del skjuts i prylarna. åh ta absolut inte för tunn kabel till slutsteget. själv så har jag 30 kvmm men det kan ju se lite grovt ut till bara en 8″ eller en 10″ men det kan behövas om du har lång väg att dra kabeln. men köp gärna beggat av nån som tävlar i billjud eller nån som gillar att byta prylar ofta eller köp på utförsäljning.
själva huvudenheten med 4×40 watt räcker till gott och väl om du inte skaffar högtalare med för låg känslighet. det är angivit i db/spl har jag för mig. (rätta mig om jag har fel?) men har du högre värde så krävs mindre effekt och lägre värde högre effekt att driva högtalarna. om du ser att högtalarna börjar fladdra mycket när du spelar så orkar inte förstärkaren driva dom. så enkelt är det. det här med effekt och högtalare är en jäkla röra ska du veta! jag har en gitarrförstärkare som jag byggt med 6 watt uteffekt i klass A koppling med ett radiorör som effektförstärkare. den driver en 12″ högtalare så det räcker till och blir över. högtalaren har en känslighet på 103 db och det låter fantastiskt bra!
välkommen till ljud jungeln =)