
svanvik
Forumsvar skapade
-
Vi är några till som regelbundet kör från Gbg till Getskär så hör av dig så är det bara att hänga på.
-
Vad är det förnågot nytt de hittat på?
-
Ett trevligt arangemang med ett massor av optemister och allsjöns jollar. Kona, Techno och några formula seglare var också samlade. Frisk byig vind gjorde det besvärligt för många inklusive formulaseglarna.
Efter seglingarna fick jag möjlighet att prova på både Techno och Kona. Det är klart att efter att ha seglat en fullblods racer som en modern formula ändå är känns båda rätt tröga men det gick att få upp båda i farter över 25 knop. Båda klasserna tycker jag verkar utmärkta att börja med när man vill lära sig surfa och tävla lite och jag är övertygad om att båda är en utmärkt grogrund för ett vidare vindsurfingintresse. Inte minst är trevliga arangemang av denna typ sällsynt lyckade då en massa opremist och jolleseglare får se farten i vindsurfingen på nära håll.
Skall man våga sig på en jämförelse är Konans fördel att det är en entypsklass där enkelhet och användarvänlighet är ledord. Techno å andra sidan är friare på segelsidan och har ofta cambersegel. Vidare är mastpositionen flyttbar under gång. Lite som skillnaden mellan Laser och E-jolle. Enkel entyp eller mera trim möjligheter. -
Finns det med info om tid och plats den 12e?
-
Camelbak har 25 olika varianter. De jag tycker ser vettigast ut på hemsidan är Classic och Hydroback. Ville bara kolla om någon varit och klämt och känt på de olika varianterna och kan ge lite mer input än vad som finns på hemsidan.
-
Vad blev det för hastigheter då? Var det små slalom eller riktiga speedbrädor som gällde och vilka segelstorlekar va bäst?
Själv körde jag toköverriggat med 11,0 och formula uppe i Getskär. I en del vindbyar gick det inte ens att hålla seglet i upphalslinan. Men 2 genomförda race blev det! -
Varför inte 5a? Gör den brädan ohanterlig innan seglet börjar bli ett problem eller blir det helt enkelt långsammare när vinden kommer? Hittar ingen info om FRB6.
-
Vad är stalltippset om man vill ha en fena med massor med lyft utan att bli omöjlig att hantera. Seglar en F2 V och NS 12,5. Seglar inte i grov sjö men av och till kan det bli stampigt. Väger 90-95 kg beroende på dagsform.
-
Har en Nitro 5 12,0 med tillhörande 550 100% orginalmast som du kan få köpa för en billig peng. Seglet har några skador i mastfickan som inte är någon fara med så länge man är försiktig när man riggar. Sen har jag tejpat en ruta. Det skall inte heller vara någon fara med.
-
Det är enkelt att göra själv. Har sjäv en Chinook till XT vilken behövde modifieras när jag köpte MXT förlängare. Jag snickrade till en enepinne i stället för plasdelen och använder samma vev. Fick göra ett par spår för nitarna i MXT förlängaren. Dessa fungerar som mothåll i rotationsriktingen. Under sesongen har spåren blivit lite slitna vilket avhjälpts med att dra ett par skruv för att förstärka anläggsytorna. Den fungerar till och med bättre än orginalet men var noga med vinkeln på borrhålet för veven så att tampen dras rakt.
-
I would definately go for formula. Unbeatable lightwind and upwind performance, given you can get up planeing. With your weights that should be pretty early.
I use 11.0 and 12.5 sails but my weigt is ~92kg. My favorit is actually the 12,5 as long as I dont get it into the whater. The realy good thig is that one can get out on the beautifull days with just the breze and beet nearly every possible sailing device.
What size for you? I would go for something like 11 and maybe ad a smaller sail but definately not less than 9.
It took me a while to get used to the whide board and the long boom in the jibes but it is manageble. There are also a lot of good equipment to by here. If you dont compete I think that everything from 2001 will do quite good.
-
Under förutsättning att du klarar att pumpa igång dig redan vid 5 m/s så är det avsevärt snabbare. Blir det 7 m/s är det inget snack om saken.
-
Som sagt, uthalstrimm tycker jag du skall ha i vilket fall. Det gör stor skillnad och är inte så krångligt.