Forumsvar skapade

Sida 5 av 10
  • svensson61

    Medlem
    19 oktober, 2014 vid 14:43 som svar på: Gippteknik, fotarbete+filmklipp

    Mastfotstryck är inte bara att luta sig fram mer utan kanske mer att “hänga ned” på masthanden därigenom skapa mer tryck på mastfoten. Sedan tycker jag alla brädor har “sina” gippradier. En stor slalombräda har helt annan radie än en freestylewave tex. Det gäller att hitta vad just den brädan tycker om utan att tappa fart. Det är ju inte en radie av en cirkel utan först falla av så att man har bra fart innan man man går in i själva svängen och flipparseglet.

  • svensson61

    Medlem
    18 oktober, 2014 vid 14:16 som svar på: Transport från Skåne till Stockholm

    Missade ditt inlägg igår.

    Har du redan dragit eller?? annars ring mig 0767743304

  • svensson61

    Medlem
    18 oktober, 2014 vid 14:11 som svar på: Torkelstorp imorgon?!

    Rambo
    Makanifins gör grymma sjögräsfenor 🙂

  • svensson61

    Medlem
    18 oktober, 2014 vid 14:08 som svar på: Gippteknik, fotarbete+filmklipp

    Kan bara hålla med föregående talare men lägga till en liten sak.
    Nu kan det vara svårt att se på filmsnutten men tänk också på att hålla trycket i masten. Det ser ut lite som du lägger mycket vikt på bakfoten och då stannar brädan. Större gippradie lite mer tryck på mastfoten och titta dit du ska.
    Sen tycker jag du kan fortsätta jobba på dom där tweakade chopphoppen.:-)

  • svensson61

    Medlem
    14 oktober, 2014 vid 15:44 som svar på: Avanti segel i Sverige genom Ventonord

    Avantisails Condor 2014 utsågs som testvinnare i våras av Planchemag

    TEST WINNER!

    The 2014 Condor is the best of the best in the 3 cam Freerace category receiving the ‘Coup de Coeur’ as the market reference sail.
    Just ask the well respected test team from Planchemag!
    Below is a direct translation from the magazine:

    “This Condor offers a new and unique technology made from Technora, very light and strong. Wonderful, very light, clean and with tear resistance.

    Sailing:

    It’s upper size (8.2 compare to the other sails in test @ 7.8) made it have a bit less accessibility. But this Condor is a big engine despite one of the finest profiles and lightness. The power is smooth and increases as we close the sail with a very stable profile. What is interesting is that the sail is getting more stability and lightness as the speed increases. It’s very pleasant and effective in the lower and middle range of wind with a super compromise between finesse and power. The sail is going well upwind and downwind. We can sail with only two fingers and we feel the speed. The sail is a little bit less playful than the others. It likes high performances.

    The Condor is different and very effective. We recommended it for middle and heavy guys also if you windsurf in the lower range wind.

    Cams are good with good speed and power after the gybe.

    Verdict:

    An innovative and very competitive sail with it’s high performance and stability to go fast without constraints. The construction inspires confidence and the sail is also perfect for flat water lakes and thermic winds.”

    To find out more about this test read the full article in the March special edition of PM.

    To all those future owners of the Condor, enjoy!

    Good sailing,

    http://www.ventonord.com

  • svensson61

    Medlem
    13 oktober, 2014 vid 14:58 som svar på: Reparation av bräda

    Många använder en tejp med lite häft på väven för att klippa. Det funkar också bra för att det inte ska fransa

  • svensson61

    Medlem
    9 oktober, 2014 vid 14:42 som svar på: Mastproblem eller…???

    En rulle silvertejp i bilen. Ett varv runt och du slipper glapp, sand och annat skräp och inga problem att masthalvorna glider isär vid riggning.

  • svensson61

    Medlem
    9 oktober, 2014 vid 08:23 som svar på: Blocket Superstars

    Det är den klassiska missuppfattningen bland de som inte vet något om vindsurfing. Man kallar fenan för roder. Detta har jag hört av och till under alla mina 33 års vindsurfande

  • svensson61

    Medlem
    2 oktober, 2014 vid 08:21 som svar på: Flikka News…

    Don Pedro,

    Du skriver Påarp. Vart menar du det finns 2 Påarp och båda byarna ligger ganska långt från kusten.
    Letar febrilt efter bra freestylespots på västkusten vid ostlig vind.
    Själv kör jag en del i Vikhög men det blir byigt.

  • svensson61

    Medlem
    28 september, 2014 vid 21:41 som svar på: Klubben vill köpa skolbrädor mm – vilka butiker?

    Ja, vad vore livet utan windsurfing. Det är ju så jädra kul och är man sedan prylgam, early adopter och gärna lite naiv så är det lätt att ge sig in i leken,

    /En som bara pratar av egen erfarenhet :tongue:

  • svensson61

    Medlem
    20 september, 2014 vid 15:08 som svar på: Klubben vill köpa skolbrädor mm – vilka butiker?

    Det är inte så värst bra marginal på segel heller i branschen har jag upptäckt 🙂

  • svensson61

    Medlem
    17 september, 2014 vid 18:48 som svar på: Byta till Avanti echo och F2 rodeo men vart köpa?

    Hej det stämmer bra. För 2015 kommer Triad 3 lattat segel Viper 5 lattat segel och ECHO ME freestylesegel att ha samma fönster dvs större. Anledningen till detta har att göra med teknologin i seglet med att kolfibersträngarna tar upp belastningen och tidigare gick inte det med större fönster. Det är något man arbetat med och 2015 ser väldigt intressant ut. Finns online på deras hemsida (ska inte göra för mycket reklam här :-). )

    Vad gäller masterna har jag precis riggat Spine och precis som de säger är det en Constant curve precis som mina Simmer och Sailloft master. Väldigt lika men lättare 🙂

  • svensson61

    Medlem
    17 september, 2014 vid 16:41 som svar på: Byta till Avanti echo och F2 rodeo men vart köpa?

    Nu finns AVANTI i Sverige genom Ventonord.com. Just nu FENIX ME 4 lattat vågsegel och VIPER 5 lattat vågsegel + SPINE master i lager.

  • svensson61

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 15:05 som svar på: Brädbyggning

    Jodå jag har försökt forma med hårfön och varmluftspistol men det är f-n i mig ett hanterk i sig självt. Mycket svårt med 5mm.

    Ingen kantväv menar jag att jag lägger toppväv som lappar över på undersidan sedan bottenväv som lappar över på toppsidan. i princip får kanterna dubbelt så mycket väv. om man lägger över varje lager. Ett annat sätt är ju att lägga en eller flera remsor typ 50-100 mm breda (kantväv) runt brädan vilket jag inte tycker blir bra

  • svensson61

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 09:25 som svar på: Brädbyggning

    Det har faktiskt blivit några stycken detta år. Alla har fungerat bra. Har utgått från en bottenkurva från min Patrik bräda med plan 40 och en tailrocker på 3 mm. Snurrar otroligt bra. Har jobbat med lite olika rails men kommit fram till skarpa rails 30 cm ung och därefter lite rundade “tucked under”. Den sista har en liten tendens att hugga i snurret men det har skarpa rails hela vägen. (Se bilden)

    Fick tag på extremt billigt parti kolfiberväv samt ett parti divinycell 5mm funkat riktigt bra förutom att divinycellen 5mm var svår att få till på toppen (sprack väldigt lätt) så där delade jag upp den i bitar. Jag har inte lagt någon kantväv utan “gått över kanten”. Det funkar riktigt bra om man tejpar först 2 lager maskeringstejp 3 cm in på andra sidan så när man slipar ned får man jämna fina kanter.

Sida 5 av 10
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums svensson61

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.