Forumsvar skapade

Sida 32 av 33
  • swe-1

    Medlem
    8 mars, 2002 vid 13:15 som svar på: Blåsigt och (varmt) till helgen kom ut och …….

    Grattis! Så du fick tag på en Falcon 100. Dom är eftertraktade, se bifogad fil… wink.gif

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    8 mars, 2002 vid 09:35 som svar på: Blåsigt och (varmt) till helgen kom ut och …….

    Nån som vet om det är is på Görväln?

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    8 mars, 2002 vid 09:32 som svar på: Blåsigt och (varmt) till helgen kom ut och …….

    Jag kanske kommer också, ser ut att bli varmare på söndag….

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 19:11 som svar på: Trim

    Det är nog så att de flesta är nöjda med att ha den på samma ställe under ett race samt att en eventuell justerbar mastskena skulle väga förmycket i förhållande till hur mycket skillnad det gör.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    5 mars, 2002 vid 18:26 som svar på: Trim

    Utgångspositionen är mitten även på formula. Mastfotsplaceringen hänger ihop med segelstorlek, fotstropsplacering, bomhöjd och även hängselelinornas placering och längd. Större segel kräver att man flyttar fram mastfoten något.
    Man skall känna en balans i benen med något mer tryck på det bakre (kryss). Är trycket för stort på det bakre benet får man svårt att kontrollera vinkel på brädan som skall vara plan eller något åt lä samt att brädan studsar och går för högt med fören, prova då att flytta fram mastfoten och eller sänka bomen. Har man för mycket tryck på det främre benet blir det svårt att ta ordentlig höjd, brädan tappar fart pga för mycket våt yta och att lovartskantten lätt trycks ner, brädan kan också få en tendens att näbba på slörarna.
    När vinden ökar och vågorna blir större måste man se till att hålla ner brädan på kryssen så att man inte förlorar fart. Detta gör man genom att luta sig framåt för att få mer tryck på mastfoten och ev flytta denna framåt någon centimeter och eller sänka bommen, prova dig fram. Se till att du inte skotar ut seglet i byarna då kommer du genast tappa mastfotstryck vilket medför att brädan börjar studsa och i värsta fall får du en ordentlig tailwalk.

    Se till att du har hängselelinorna rätt placerade, de skall vara så långt bak att du kan släppa den bakre handen, detta för att försäkra att du skotar in hela vägen till mitten av brädan på kryss, seglet skall vara helt stängt mot däcket, annars förlorar du några graders höjd hela tiden. Spalten mellan underliket och brädan kontrollerar man också med mastfotsplacering eftersom den ändrar mastens lutning (rake). Flytta fram mastfoten för att lättare stänga till seglet och bak i fall att det veckar sig mot decket.
    Personligen tycker jag att att det perfekta trimmet för kryss inte fungerar alls lika bra på undanvind, vilket gör att jag måste kompromissa.

    Mastfotens placering är bara en del i det totla trimmet. Alla komponenter hänger ihop. Det är dock väldigt viktigt att du bara ändrar en sak i taget för att veta vad som gjorde vad. Att ha någon att jämföra fart eller höjdtagning med är också väldigt viktigt då det är väldigt svårt att känna om förändringen gav de där extra graderna i höjd eller den där extra knopen i fart.

    Kom ihåg att ett trimm som fungerar för en person kanske inte alls fungerar för en annan, så det är inte bara att kopiera Emanuelssons trim, du måste själv hitta ditt. Windsurfing är väldigt individuellt…

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    5 mars, 2002 vid 09:49 som svar på: Vatten?

    Jag vet inte varför, men de tyngsta seglarna är oftast snabbast. Idealvikten i formula sägs ligga runt 90kg. Kanske 100kg Per Svanberg kan svara på detta? Jag vägde ca 74kg förra säsongen, jag planad förståss tidigare än Per men så fort han fått upp brädan i planing (ca 0,5m/s senare) går han både snabbare och högre. Per är iofs en bättre seglare än jag, vill jag gärna tro. Det vore tråkigt om man inte hade de fysiska förutsättningarna att kunna segla snabbt.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    5 mars, 2002 vid 09:13 som svar på: Vatten?

    Jag har mailat HallmanSports och frågat varför de inte finns på hemsidan när tillbehören gör det. Jag återkommer när de svarat…

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    4 mars, 2002 vid 22:57 som svar på: Vatten?

    Jag och många andra av stockholmsseglarna (och Staffan Jaktling wink.gif anväder Hydrapak som är mycket funktionella. http://www.hallmansports.se är generalagent för dessa och där kan du även hitta en återfösäljare nära dig.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    4 mars, 2002 vid 22:43 som svar på: starboard 175

    Jag är tyvärr långt ifrån brädbyggare och brädreparatör. Det finns många som är duktiga på att laga svåra skador på brädor, Johan Gelander på Skidspor och Christian Gidlöv är två av dessa som säkert kan förklara hur du skall gå tillväga.

    Är inte skadan så omfattande, dvs mindre skador som inte blottar skummkärnan allt för mycket kan man pruta in epoxy med en sputa (småsprutor finns att köpa på apoteket) och på så sätt få mjuka delar i sandwichen att fästa i skummet och bli hård igen. Finns att köpa i surfbutiken. Se till att du får tag i en epoxy som härdar långsamt, detta för att epoxy som härdar snabbt utvecklar väldigt hög värme och då smälter skummkärnan -inte bra.

    Den minsta typen av skador, sådana som man kan anväda DR.Ding till, lagar jag med ett epoxyspackel som heter WC Watertite, kan handlas hos båtbutiker och är extremt lättslipat och ger ett snyggt resultat.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    3 mars, 2002 vid 18:41 som svar på: starboard 175

    Är din bräda vitflammig på botten så har du den senaste versionen av 175:an Den är nämligen sputspacklad och slipad för perfekt yta. Under detta är det tunt lager epoxy och sedan 0.6mm Australian Pinewood precis som hela däcket.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    3 mars, 2002 vid 00:53 som svar på: 186-orna…skillnad

    Detta är taget från Starboards hemsida http://www.star-board.com

    FORMULA X-186

    Extensive evaluation of complex board dynamics developed in the X-Program has identified several key performance factors, which have been incorporated into the X-186 design.

    Paramount to the X-186 design are increased control and responsiveness in the nose of the board, achieved through a shorter and leaner 264 x 100cm hull shape with nose rocker tuned for longitudinal trim, delivering more freedom in choppy water and allowing higher top end speed.

    The reduced swing weight of the thinner X-186 nose noticeably improves handling and, in combination with selective use of increased concaves, also gives X186 more acceleration and greater stability. Control has also been enhanced with revised tail section underwater cutaways. And another important factor is the brand new V line configuration which maximizes upwind stability.

    X-186 has an effective volume rating of 186 Lts, and a static displacement of 155 Lts. It will be delivered primarily in Starboard’s Wood Technology construction, with optional DRAM construction available for recreational users.

    Kan inte säga det bättre själv…
    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    3 mars, 2002 vid 00:30 som svar på: ”torrträning”

    På [url=”http://www.chillivideo.com>http://www.chillivideo.com”]www.windsurfrace.com[/url] kan du beställa Rob Hartmans Winning Formula, har inte sett den själv men den verkar mycket vettig.

    http://web.singnet.com.sg/~dgswee/index.htm kan du läsa lite viktig info om skenbar vind som är en viktig ingrediens i windsurfing som många förnimmar.

    Några bra böcker känner jag inte till, men ibland finns det intressanta artiklar i de utländska surftidningarna som man kan köpa i någon riktigt välsorterad pressbutik.

    11 maj håller Per ”SWE 16” Svanberg (Ordförande i SBF) en formula/race kurs på TWC:s klubbområde, han tillhör sveriges absoluta elit i formula och besitter massor av kunskap. Öppen för alla.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    2 mars, 2002 vid 23:20 som svar på: hur snabb är en formula ?

    Japp, någon som utmanar?
    Kanske skulle utlysa en speedtävling, snabbast på Erstan… http://www.twc.nu/info_snabbast.htm

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    2 mars, 2002 vid 18:02 som svar på: hur snabb är en formula ?

    Nix, det går inte att segla speed med en 30cm fena och 5.0 på en formulabräda. Detta beror på att man måste matcha fenans längd mot brädans bredd och riggens storlek, det är som ett stort 3D-pussel. Du får för mycket hävarm över fenan med en formulabräda och bara 30cm fena vilket resulterar i att brädans lovartskant (den du står på) sjunker ner och då tappar man massor av fart. Detta brukar definieras med att fenan inte har tillräckligt med ”lyft”.
    På de modernaste formulabrädorna som har en bredd mellan 90-100cm har man aldrig mindre fena än 60cm.

    Det går att ha en 5.0:a på en formulabräda, men endast för nybörjare i icke-planingsvindar. Detta beror på att, som alla säkert vet så flyttas generellt riggen bakåt i mastskenan desto mindre rigg man har på brädan. Detta för att den laterala tyngdpungten i seglet skall ligga precis ovanför (i lod) med brädans laterala tyngdpungt, vid full planing är denna väldigt nära fenan på en formulabräda. Då har man balans i brädan så att den varken lovar eller faller.
    När man riggar på en 5.0:a på en formulabräda så kan man inte sätta denna tillräckligt lång bak då mastskenan är väldigt kort. Detta medför att under segling måste riggen fällas extremt mycket bakåt, man tappar då tryck på mastfoten och brädan kommer att bli väldigt svår att hålla ned i vattnet. Ett större segel ger betydligt mer mastfotstryck då riggen hålls mer upprätt. Det är en av anledningarna till att formulabrädor seglas med stora segel även i mycket vind, de är konstruerade för det. Självklart är även formulaseglen konstruerade att seglas i mycket vind. I dag anväder man som minst 8-9m2 som minsta segel på en formulabräda. Dessa går för en medelmåtta som mig själv att hålla upp över 15m/s. Med bättre teknik håller man nästan en kvadratmeter till i dessa vindar. Det skall tilläggas att detta också beror på att brädan är bred, man får på så sätt bättre hävarm mot seglet.

    Det bildas ingen luftkudde under brädan när det blåser mycket. Formulabrädor går mycket ”högt” i vattnet då de har en bred planingsyta som ger mycket lyft, det är anledningen till att de planar så tidigt som de gör. Denna planingsyta är mycket kort dessutom bromsar en bred och kort planingsyta mindre än en smal och lång. Titta på nya filmen från SWT2001 (man får den om man är medlem i SBF). Där är många fina bilder på bla 100kg Per Svanberg SWE-16 när han seglar i vindar på ca 4-5m/s, man ser tydligt hur endast 30-50cm av brädan ligger i vattnet och då är farten bara 15-18knop, tänk dig då hur mycket av brädan som ligger i vattnet i 30knop!

    På frågan om två fenor så är det så att en djup fena är effektivare än två korta, brädan ligger som bekant inte i vattnet hela tiden vilket gör att två korta fenor skulle tappa all verkan i mellanåt. Det som bromsar allra mest på en fena är virveln (vortexvirveln) som bildas längst ner vid spetsen på fenan, har man två fenor så får man två virvlar, alltså betydligt högre motstånd. Sen är det föståss vikten, dubbla fenboxar, fyra skruvar,två fenhuvuden mm. Formulabrädor är inte gjorda för max speed på bara slör som oftast är den snabbaste bogen, de skall även gå högt på kryss, då behövs en tjockare profil på fenan. Man skulle altså inte tjäna på att ha tunnare fenor på en kappseglingsbana totalt sett. Fenorna som används är en lagom kompromiss mellan hög toppfart och bra kryssegenskaper. Dessutom är det inte tillåtet enligt formulareglementet med två fenor.

    Agående toppfarten på en formulabräda så seglade föredetta världsmästaren Wojtek Brzozowski i 33-35 knop på slörarna i en tävling i europacupen i fjol. Detta gjorde han om jag minns rätt med en Starboard 175, Neil Pryde RS1 11.0 och Deboichet 70cm fena. Conny Bruzewitz SWE-22 mätte med GPS upp farten på slör för två år sedan till 30.5knop med en Fanatic Falcon 75 och Neil Pryde 9.3RX1 och orginal 54 fena.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 13:08 som svar på: En enda rigg…storlek?

    Hallå!!? Nog för att sebastian har riktigt bra grejor till salu, men har ni överhuvudtaget tittat i resultatlistan? På sjunde plats i totalen före erkänt duktiga seglare som Per Boström, Conny Brusewitz och Daniel Schönemann som dessutom är sponsrade, ligger Emil Hedrén utan sponsorer med en två år gammal Mistral RTX som är 78cm bred och han äger endast ETT segel på 9,3 kvadrat. Det säger en del om segelstorlekar tycker jag.

    De flesta som har tre segel inregistrerade på tävling drar dessa till max för att kunna hålla de så länge som möjligt och för att få ut max speed. Har man bara ett segel måste man trimma om nedhalet mycket mer för olika förhållanden (och byta fena). Gör man detta rätt så har dagens racesegel ett mycket stort vindregister.

    Ska man ha ett segel som passar alla vindar så tror jag att det skall vara runt 10 kvadrat. Har man inte en teknik som Marcus Liljeheden så klarar man kanske att hålla det till 10 m/s och man planar redan i 4 m/s (med rätt trim och teknik), och vid den vindstyrkan blir det knappast något godkänt race. Då har man täckt in 80% av alla tävlingsföhållanden på svenska vatten.

    För att få ut maximalt av en tio-nolla och en 95cm bäda behöver du en bra 70 och 65cm fena.

    //Jimmy

Sida 32 av 33
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA