

swe-16
Forumsvar skapade
-
Tja!
Här har du vad som gäller som standard:
http://www.formulawindsurfing.org/filez/article/040224/04FWChampRegsfeb04.doc
Signal Flag Meaning Minutes before starting SignalClass Flag
Warning
5Yellow Flag
Preparatory
3Preparatory flag removed
One minute
1Class Flag removed
Starting Signal
0
..dock har alltid tävlingsledningen möjlighet att förändra detta efter behag vid skepparmötet.
Personligen gillar jag dessa intervall. Ser inte nyttan av att ha flagga vid 30 och 10 sek när man ändå har klocka (för det måste du skaffa dig Jan-Erik!)…då har man ju normalt fullt upp med annnat.
tycker
Per -
Förändringar vart 4:e år…kan inte ens föreställa mig var Formula hade varit om vi haft en sådan regel….85 cm bredd och 55-65 cm fenor och 10,5 som störst i bästa fall…mycket hinner hända i en omogen konstruktionsklass på 4 år.
Ang vindgräns…Formula har inskrivet 7 knop och suitable conditions (minst halva fältet måste plana etc etc)…i praktiken bör det blåsa 9-10 knop MINST för att få iväg ett startfält….och då kan vinden utan vidare droppa till 0,5-1 m/s i 2:a 3:e led. En Formula står som bekant tvärstill i de vindarna…en 49:er rör fortfarande på sig i hyfsad fart. Under min tid som ordf jobbade jag ett tag för att få in Formula som OS-klass innan jag insåg att den trots allt inte platsade och jag mötte mest motstånd just på denna punkt. Formula klarar helt enkelt inte av arrangörskraven i Aten och Peking.
Tycker fortfarande att Mistral är ett lysande exempel på vad som sannolikt kommer hända med en ev OS-klass där man fryser utvecklingen i 4 år. efter 2-3 år kommer den ”fria” klassen segla cirklar runt OS-klassen och endast ett fåtal som satsar på OS kommer finnas kvar i OS-klassen….det är i alla fall vad jag tror.
Kan dessutom hålla med en annan talare om att seglingen från Aten var utomordentligt tråkig att titta på…endast hästhoppningen var värre. Det går dock att göra mer intressant. Sydney OS med headcams var ju kul…även om segling aldrig kommer bli en publiksport sannolikt (Americas Cup undantaget).
tycker
Per (som inte ens tävlar längre så jag kanske skall vara tyst…) -
På ett OS måste du kunna starta race från 0,5-1 m/s…= Formula fungerar inte
OS-klass i SEGLING=entyp…thats the rules…inte mitt påhitt…så är det bara
”Man dödar en klass precis när man gör den till entypsklass.”…precis min åsikt…å bla just därför vore det olyckligt med Formula i OS.
tycker
Per -
Tycker faktsikt inte Formula passar som OS-klass trots allt. Har funderat mycket kring det här under min tid som ordf för SBF för ett par år sedan. Detta är vad jag kom fram till:
Skäl till att inte välja Formula som OS-klass:
-Går inte att hålla anständiga race under 4-4,5 m/s
-Utvecklingen stannar upp och Formula kommer snabbt bli en föråldrad klass pss som Mistral OD
-Ett fåtal kommer bli RUSKIGT duktiga i klassen vilket kommer göra att alla övriga kommer se ut som nybörjare på banan…gynnar INTE tillströmning till sporten…se bara på hur många som seglar Mistral OD i Sverige.Skäl att välja Formula som OS-klass:
-Största race-klassen i vindsurfing idag
-Lättare få sponsorer för de som satsar hårt
-Lättare få mediautrymme
-Lättare få bidragFör min egen del tycker jag det är bättre att hålla Formula och OS var för sig.
tycker
Per -
Ost är bäst…testade det under vattenfestivalen en gång för några år sedan…..då blir det faktiskt riktigt bra. Väst ger riktigt bökig sjö…framförallt nere vid stadshuset. Alla andra riktningar är bara att glömma.
Gippa framför stadshustrappan är cooooooolt
/Per -
hahaha…ja visst ja…de har jag ju kvar : D …sorry man!! finns nere i förrådet i tryggt förvar…behöver du dem?
-
Bommarnas Rolls-Royce heter Gulftech. Har själv ägt en sådan i 3 år nu utan tecken på utmattning (jag väger 100 kg och pumpar MYCKET hårt med den). Tyvärr kostar den därefter dock…surprise va?
Ägde en NP -02…den kändes mycket styv o bra o lätt…förvånad att den pajar…kanske ett måndagsexemplar
/Per -
Byte…hmmm…OK…men bara om jag får den där röda bilen istället som skymtar fram här till vänster…du får min SLE 270..kan tom slänga med ett par beggade våtskor om du vill.
-
Ingår prylarna på taket?
-
Fd ägare till RRD 281 och kan intyga att den var GRYMT snabb…förmodligen det snabbaste jag seglat…riktigt svårgippad dock (i alla fall om du väger 90+ och endast använder denna lilla bräda i riktigt mycket vind och därmed riktigt choppiga förhållanden)…så väger du mycket och skall segla 8:a eller downwind..skulle jag rekommendera en mer lättgippad sak…”speed is nothing without control”
/Per -
Grymt stark insats Jimpa! Jag fattar inte att du orkade så länge som du gjorde i den sjön (jag vet för jag satt på en 40-fotare och stånkade)…men som sagt…tjockt pannben verkar du ju haft från födseln
RESPEKT!
/Per -
Finns en camping ute på en udde som tar S-SO ganska hyfsat. Kommer inte ihåg namnet på campingen dock…OBS! läs sjökort innan du ger dig ut…ett par riktigt otäcka grynnor på formulafarligt djup
mvh
Per