

swe176
Forumsvar skapade
-
bättre sent än aldrig 😉
den helgen är det tjejvättern.
Kan man vara med bara på söndagen?
/JE
-
Provseglade med det nya nedhalshjulet idag.
Steg 1. Rigga. Trä linan. Ta fram den lilla träpinnen. Dra.
Hur enkelt som helst!Steg 2. Segla. Det är ett helt annat segel. Förhållandena var kass, även med formulamått mätt. Varierade mellan icke planing och fenplanaing.
Men med en extra cm nedhal är seglet hur stabilt som helst.Steg 3. Trimma. Hur enkelt som helst. Ta fram pinnen och finjustera. Provade lite olika nedhal, 0,5 cm mer och mindre. Seglet ser lite annorlunda ut, men jag kan inte riktigt avgöra vad som är bäst. Man behöver inte dra mer i alla fall.
Operationen var mycket lyckad. Det finns inte ett spår av låsningsproblemet. Undrar om det är något annat som har hänt?
/Jan-Erik
-
@SWE876 379079 wrote:
Du har väl någon gång provat att dra nedhal, segla en stund och sen dra mer? Du kan alltid dra lite till när seglet har använts en stund.
Jag har testat den varianten också.
Tom dra det till stopp, segla lite, blöt upp det lite, dra igen. Men i det här fallet har det inte hjälpt./JE
-
@SWE876 379013 wrote:
Har man svårt att dra ner ett segel kan man prova följande:
1. Dra ner så mycket du orkar.
2. Ställ seglet upp och pumpa över cambrarna några gånger.
3. Dra mer./Jona
Vad är det som håller emot?
/JE -
om man liksom bygger ett träd med linor och block så kan man få dom att halvera. Men det tar lite höjd.
Den andra delen av ditt inlägg fövirrar mig. Men jag kan ju förtydliga mig själv:
Det är i den sista bilden jag har 20 cm. Med orginalblocket har jag bara lyckats dra till 18,5 19 sådär. Jag visste inte att du hade sådana här segel.
Jag har provseglat med orginalblocket. Det tar ingetvidare med höjd. Det ser inte bra ut på land. Det lyfter mycket i underliket i byarna.
Jag har gott hopp att min extra cm är grejen.
Jag har inte provseglat den nya. Hoppas på helgen./JE
-
Jag har ett segel kvar, så jag är glad för råd och tips.
The_Novice:
4 rullar = 8 trådar = 8 gånger kraften
3 rullar = 6 trådar = 6 gånger kraften
Förlusten blir inte så stor att ta bort ett hjul. Det borde dessutom bli lättare med kullager pga mindre förluster.Förlängaren är satt på 21,5 cm mellan masten och innerkanten på den blanka metallbiten som håller hjulen. (den som kommer att ta emot när man drar i botten)
På seglet står det 568 cm (18 cm förlängning).
Enligt bilden har jag dragit 21,5-1,5 cm = 20 cm. Bygghöjden är samma på orginal och nya blocken.Jester:
Jag har provat olika trädningar. Det här är den som ger minst fel. Om man kortar förlängaren 2 cm i bild 1 minskar avståndet mellan block och förlängare också 2 cm. Man kan alltså inte dra mer genom att förlänga linorna och förbättra vinkeln. Det tolkar jag som att det finns ett annat problem från början. Om man drar ner ett Streamlinedblock i en NP förlängare blir det som du säger att man kommer ut i mitten. Men eftersom rollerna är ombytta här funkar det inte så bra. Från mitten måste man då avsluta i cleaten som sitter på sidan.Hälsningar
JE -
strunta i variabla hängselelinor. Det är onödigt komplicarat. Det är nästan ingen som använder det med framgång ens på formula.
om du vill trimma något på vattnet skulle det kunna vara uthal.
Men det är mest för att kunna prova dig fram till vad som är rätt utan att behöva hoppa i och justera.
Dra inte för mycket uthal. Det kan hända att man gör det för att kompensera för för lite nedhal.
Prova detta: (när du fixat nedhalet) Ställ in ett ”bra” uthal. Släpp 1cm. Försök justera balansen genom att flytta linorna bakåt. Om det funkar har du fått en balanserad rigg med lite mer buk.
/JE -
Det här gäller för riktigt stora segel:
om man drar för lite i nedhalet kan man känna att underliket kommer upp i en by. Masten vrids frammåt och mot lovart! I en riktigt stark by åker man i mot lovart, inte mot lä, som man skulle kunna tro.
Om man vågar kan man flytta sin tyngd akterut och pressa ner underliket mot brädan. Då håller man kvar mastfotstrycket och håller ner nosen. Svårt och läskigt.
Om man släpper upp underliket som på bilden försvinner mastfotstrycket och nosen reser sig, som på bilden.
Så jag går med i kören: testa mer nedhal.
Om du drar för mycket blir seglet dött. Då blir det för stort men utan frammåtdrivande kraft. Du ska trimma seglet så att när vinden ökar blir du rädd för farten! Det är få seglare som kan maxa ett rejssegel.
Lycka till
Jan-Erik -
@SWE876 373433 wrote:
Jag uppskattar antalet seglare i Sverige som verkligen kan dra nytta av en customfena för tusentals kronor jämfört med en standard Drake till sex.
Eller vad tycker ni?
/JonaTOM jag tycker att det är skillnad på fenor och fenor.
Jag skulle aldrig ha fixat mina fina ultralättvindsplaceringar utan min ultralättvindsfena som jag har filat till vinkeln på själv. Men så har jag ju hållit på 3 år med mina 2 fenor.
/JE -
@Bjarke 370101 wrote:
Den ”vanliga” GT är inte i samma division. Om man hittar en Maximum (eller har en) har man ju tur; jag skulle gärna ha en igen 🙂
Finns inte Maximum att köpa längre?
Med vanlig GT, menar du typ G-flame och G-glory?
Hälsningar
TvåStyckenMaximumÄgaren -
Bommar är ju ett stort bekymmer.
Är det på grund av frontbeslaget som du klassar ner Gulftech?
Jag gillar den i övrigt, speciellt det smala greppet.
Men mastfästet är ett bekymmer. Det såkallade Streamlinedbeslaget sitter som gjutet om man jobbar lite med det. Men det är hemskt besvärligt.
Jag såg nu att HPL har lanserat en kopia på Streamlinedbeslaget.
Är det någon som har sett den på riktigt./Jan-Erik
-
Funkar utmärkt efter 3 år.
Anledningen att jag säljer mina är att jag har blivit övertalad att jag kan plocka några placeringar i SWT med modernare modell. Egentligen hade jag tänkt behålla dom ett tag till.12.0 är ett fantastiskt lättvindssegel.
11.0 är ett perfekt allround medelsegel som funkar bra i alla vindar.http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11574&sort=1&cat=13&page=3
/Jan-Erik
-
Jag det var bra.
Nytt läger, ny tråd tycker jag.