

swe176
Forumsvar skapade
-
kinetic wrote:Oscar: Kan man bara köpa kelapro på nätet? Finns det nån butik i sthlms traketn som har dessa? Vill gärna se grejerna live
Hotsailsmaui.
Hälsningar
Jan-Erikägare av 4 stycken 😀 😀 😀 😀 dom är lika bra som dom ser ut
-
SWE176 wrote:Att katalogen med thailändska träplankor damp ner i lådan idag gör det bara roligare.
/JEAppropå Starboardkatalogen
Citat:
”Finally, after 52 weeks with lots of new toys to test, we translate the secrets of the nature into tools for your search of the best windsurfing experience in 07.”Tack!
För övrigt verkar dom ha uppfunnit en vindsurfingkanot?!
Serenity = stillhet. så segla inte för fort.Jag såg att jag hade blivit uppgraderad från främling till ”noobe” :confused2: .
Kan nån berätta för internetanalfabeten vad det är?/JE
-
SWE 1 wrote:Allvarligt Jan-Erik, visst prylarna är inte allt men på den nivån som du är nu och om du nu så gärna vill komma upp ett par placeringar till så är jag övertygad om att nya prylar kan vara en mycket god investering. Det har faktiskt hänt lite de senaste fyra åren!
//JIMMY
F-n jimmy
varför skulle du säga så där. Nu när jag hade bestämt mig.
Klart att jag gärna köper mig ett par placeringar:grin: ….
Dilemma.
Jag har ju testat Jonas nyare (06) prylar. 500m eller så. Visst var det skillnad. Inte bara på trimmet. Annorlunda men jag kan inte avgöra om det var bättre.Att hoppas på :santa: går ju inte. Vad kan han om vindsurfing.
Att katalogen med thailändska träplankor damp ner i lådan idag gör det bara roligare.
/JE
-
Hej Jesper
Kul att du laddar för nästa säsong redan nu.
Jag tänker fortsätta nästa år som jag avslutade säsongen 2006, att slå Jesper 😉 . Att det skulle ta ända till säsongen allra sista rejs innan jag lyckades. Ahh nu växte hornen ut igen, när är första tävlingen?
Inga nya prylar för mig. Nu har jag äntligen fått lite ordning på dom jag har. Det tar 3 år att trimma in ett segel, så dom får hålla en säsong till. Fast man är ju lite sugen. Det börjar dyka upp lite 2007or på internet.
och det skulle vara praktiskt att minska från 3 till 2 segel. Det kan jag inte göra med dom jag har nu. Men en modern 11a och en 9a eller 10a…..
Vi ses
Jan-Erik -
swe176
Medlem22 september, 2006 vid 09:30 som svar på: En fråga om små segel, främst, men inte endast, till Dala:Speedjanne wrote:Av en slump har jag ett 9.0 warp 06 med mast till salu!Hej Speedjanne,
Jag har bestämt mig för att de grejer jag har håller en säsong till.
Efter 3 säsonger har jag trimmat in det bra. Sedan provar Jona grejerna och ändrar på allt! Jag ska se om jag kan få mitt nya trim att funka först innan jag byter grejer.MVH
Jan-Erik -
Jesper_B wrote:Jan-Erik,
Ja nu har du verkligen ett fint tillfälle att snurra upp mig ordentligt. Har inte tittat på mina formulagrejor sedan SM (som ju dessutom inte var så väldigt bra seglat fån min sida), är knallförkyld och kommer knappt hinna sova något i natt.. Om du inte tar mig nu gör du det nog aldrig!Visst slog jag Jesper i ett rejs! 😀 😀
Han såg rätt frisk och pigg ut dessutom….Det var typisk 12.0 vind. Dessutom var det helt platt vatten, endast en del besvärande svallvågor från fritidsbåtar. Perfekt!
Jag har lyssnat på Jimmy, så jag försökte genomgående att slå och jippa i byarna. Det funkade alla gånger utom en när jag hamnade för långt utåt höger för att våga fortsätta. Dessutom pumpade jag frenetiskt för att komma igång direkt. Jag var helt färdig efter 3 rejs, men det lönade sig.
Första starten kommer jag inte ihåg. Målgången blir nervös. Det finns ingen i sikte framför, men däremot ett koppel efter. Vinden försvinner vid sista läbojen och jag guppar mot mål. Som tur var kommer vinden från mitt håll.
I den andra starten tänkte jag hänga på Per, men han inte med. Men då dök Robban upp, så jag kollar hur han gör, och provar en Robbanstart: Kom med full fart från lä upp mot linjen (istället för att segla längs linjen och vika upp). Det funkar utmärkt. Alla står och guppar på linjen när tutet går. Som tur är kommer det en by samtidigt så jag kan köra upp i full fart i en lucka.
Sedan schabblar jag i första slaget. Man kan inte lyckas jämt…Tredje starten: Jag guppar ut med alla andra men ser att det kommer vind till höger, slå och pumpa iväg. Alla som inte har slagit ligger då ett slag efter.
Så till uppsnurrningen av Jesper. Sista kryssen. Styrbord in mot märket. Jesper kommer på babord några meter lägre. Perfekt. Han är mer än ett slag efter. Då vrider det så jag missar layline :crazy:. Jesper, som ser sin chans, blir rädd att försegla sig och missar också layline!
Så kan det gå.7 7 5 är mitt bästa resultat nånsin 😀
På kryssen hem testade Jona mina prylar och trimmade om dom fullständigt. Fram med mastfoten, upp med bommen, fram med linorna. Jag bytte också till längre linor. Det var synd att det inte blev några rejs på söndagen så jag fick prova om det blev bra. Det var sån här hjälp jag behövde. Jag har gjort vad jag har kunnat på egen hand. Även om det inte är säkert att det är helt rätt, är det bara att titta i resultatlistan för att se att oddsen för en förbättring är ganska bra.
Tack för hjälpen!Hälsningar
Jan-Erik -
Det går väl aldrig att rejsa utan att någon klagar.
Men jag ska ge dig en match.
Lova bara att inte klaga när jag slår dig för första gången nånsin i ett rejs./Jan-Erik
-
swe176
Medlem9 september, 2006 vid 18:32 som svar på: En fråga om små segel, främst, men inte endast, till Dala:Nu har jag gjort det igen!
varit ute i alldeles för hårt väder med 9.8.
Lidöfjärden (där Norrtäljeviken börjar).På förmiddagen var det mycket vind. Jag höll till i sundet och vågade aldrig ut på fjärden. Det skulle ju mojna frammåt eftermiddan.
Ut igen vid halv 4. Nu blåser det mindre. Helt plötsligt stannar bräden. Då måste det väl vara nere på 3 m/s. Typiskt. Men sen kommer det igen och ökar och ökar och jag kryssar och kryssar. Vilket driv 😀 😀 😀 . Brädan flyger från vågtopp till vågtopp på kryss! Det blev värre. Jag ger mig ca 1 sjömil upp i lovart. Nu blåser det så mycket att jag inte vet vad jag ska göra. Men genom att hålla i upphalslinan och slöra mot land kanske jag kan hitta ett område med mindre vind. NV är något lite frånlandsvind här. Det funkar och jag satsar på att försöka plattlänsa. 1 sjömil i full planing tar inte lång tid men det var bra jobbigt.
Varför blåser det aldrig så här på tävling?
/Jan-Erik
-
swe176
Medlem7 september, 2006 vid 18:18 som svar på: En fråga om små segel, främst, men inte endast, till Dala:SWE 496 wrote:Du har ju själv ett Nitro 9,8. Det har väl funkat bra i hårda vindar för dig genom åren?Ett svar till:
Det har sällan varit nån vidare hård vind på tävlingarna. Dom gånger det har varit hårt i Tylösand har jag blivit spolad redan i vattenbrynet. Annars tror jag inte att jag har behövt 9,8 på tävling alls.Nu säger jag emot mig själv, som gärna vill ha ett mindre segel, men på träning/nöjessegling är 9,8 ofta för stort. Annars är nog 9,8an min favorit (av 12 11 och 9,8)
/Jan-Erik
-
swe176
Medlem6 september, 2006 vid 19:18 som svar på: En fråga om små segel, främst, men inte endast, till Dala:SWE 496 wrote:Hansen Sails har ett Formulasegel på 9,2. Det är utvecklat för Formula. Som du själv skriver Jan-E så är 10m2 formulasegel hårdvindsbetonade. Du har ju själv ett Nitro 9,8. Det har väl funkat bra i hårda vindar för dig genom åren?
Men som du även säger så är det största slalomseglet ”lättvindsbetonat”. Men 10m2 använder jag först vid 9m/s och uppåt. Jag väger iofs lite mer än dig.;) Kommer du till Mellansvenska näste helg?
Jag var ute och körde lite igår med 9,8 och då funderade jag på om det inte skulle vara bra med ett mindre segel. Jag hade klara problem, men det kan vara (är säkert) bristande teknik. Det finns en annan tråd ”trim”? som slutar med att bita ihop och trycka till när det tutar i. 9,2 och 11,0 kanske vore en bra kombination för en liten plutt.
Jag åker till SWT göteborg nästa helg 😉 .Vi får se hur det blir med MSC. Lördag är körd. Söndag kanske är möjlig. -
Ett inlägg till om styvhet:
På min ena Gulftechbom har jag lindat kolfiber och epoxi och slipat till så att streamlinedbeslaget sitter perfekt. Jag har gjort små kanter som låser det i sidled. Den bommen är styv!
På den andra har jag bara skruvat dit det.
Den bommen glappar. Inte så styv alltså.Så det är inte bara att skruva dit beslaget. Det krävs mycket jobb för att det ska bli riktigt bra. Jag antar att det gäller även MS och NP beslagen.
En bom är väl gjord för sitt orginalbeslag och det finns väl ingen standard som för fenor.Var beställer man ett MS-beslag?
/Jan-Erik
-
The_Novice wrote:Tur i oturen var väl att det var tävling och att det fanns en liten räddningsbåt, annars hade jag väl simmat där ännu….
Om man seglar bortåt i en minut tar det en timme att simma tillbaka :shocked:
Det är bra att tänka på när den kalla hösten närmar sig…./Jan-Erik
-
Oscar wrote:mauisails bombeslag ser ju grymt mkt bättre ut.
Streamlined är kanske coolast men inte säkert bäst :mad2:
Jag har haft enorma problem med det ena men det andra funkar utmärkt.
Jag har noterat att banden börjar bli lite nötta, så jag har bett om nya.
Jag har testat att fila ner gummit, men inte provseglat än. Tack för tipset. Jag slipade även ytan på gummit med grovt papper för att öka friktionen lite. Vi får se i Göteborg…..
/Jan-Erik
-
Nu har jag tränat och tränat men ändå inte riktigt fått till styrbordspumpningen. Idag fick jag bara ont i händerna.
Däremot har jag fått ordning på trimmet på min elvanolla så pass bra att det blev en 11:teplats :laugh: i ett rejs i Båstad. Jag är så nöjd!
Dessutom har jag provat ut ett sätt att flytta händerna metodiskt runt bommen i gippen. Det är ju ganska långt på ett stort rejssegel. Med 4 grepp kommer jag runt kontrollerat. Jag har bara provat i ganska lätt vind (ca 7m/s max). Det kanske inte är optimalt, men det är i alla fall bättre att göra på ett bestämt sätt än att hålla på och flaxa runt som jag har gjort hittills. På ett litet segel går det med två grepp men jag når inte på ett så här stort segel.
Det går bättre och bättre!
Träna på.MVH
Jan-Erik -
Lördag, bojlinornas dag:
Steg ett: Bära grejer. Jag använder bugaboon, perfekt. (Bugaboo är en trendig barnvagn som alla på Östermalm och vi materialintresserade har).
Den tar lätt 2 bommar/ 2 master och 2 segel/ Storaväskanmedallasmåprylarsomvägerjättemycket.Det kunde ha blivit mina förhållanden med riktig gränsvind. Tyvärr räckte inte vinden riktigt till ett helt rejs. Stundtals planade man bra. Bojarna låg förankrade med långa lömska flytlinor. VI var ganska många som fastnade. Jag klarade fallet bra, men Jimmy fullständigt krossade nosen. Till dom andra dagarna satte dom på sänken.
Söndag, grejbytardagen:
Sitter och äter frukost med familjen på Pers Hotell och tittar ut över stranden och alla vita gäss. Ahh, vilken dag det kommer att bli! Vilken besvikelse det lägger sig alldeles när vi börjar rigga.
Precis när jag ska iväg och äta lunch kommer vinden tillbaka och apan åker ner. Jag får klara mig på en poweravokado och bananer.
Banan ligger så att man jippar mitt i surfskolan och slörar rakt genom Kitearnas downwindslalombana. Spännande.Vi kör 5 rejs och vinden ökar efter hand. Jag ligger hela tiden steget efter:
Till första rejset har jag lättvindskonfigurationen, 12m2 och DebR13S.
Till nästa provar jag att byta fena till en DrakeRace för att inte brädan ska välta och kanske gå lite snabbare. Jag borde ha bytt segel.
Race 3, byter segel till 11m2, men drar för lite nedhal. Nu går det riktigt dåligt.
Race 4; drar nedhalet perfekt, men borde ha bytt till DebR13M för jag får spinn-out i varje våg.
Race 5; byter fena; äntligen rätt.Man skulle kunna tycka att man borde trimma grejerna före rejsen. Men har man ingen att träna med så får man passa på när det finns andra att segla med.
På kvällen är det surfmiddag med extra mycket pasta. Jesper berättar för oss plattvattenseglare hur man smäcker läppen på hokipa. Vi bygger vågfronter med servetterna. En fralla är bräda med kapsylöppnare som segel. En liten överkokt makaron får representera Jesper. Mycket illustrativt. Sedan är det dags för vågridningsdansen, när Jesper visar alla greppen och ställningarna som krävs. Det slutar med att han står och spänner sig och grimaserar. -Vad är det där? -Måst på muggen. Det var det sista vi såg av honom.
Jimmy berättar sedan för oss amatörer varför vi blir så mycket efter:
Dålig start 100m.
Extra slag 200m.
Segla över 100m.
osv.
Lägg sedan till taskig vinkel och dålig fart så blir det till slut nästan en kryss, och det stämmer ganska bra.
Slutsats: det är på tävlingarna man lär sig något.Måndag: spolningen.
Det blåser 10 m/s mätt uppe på sanddynen. Vågorna bryter elakt. Start och mållinen är samma för arrangörerna vill inte försöka flytta båten i det vädret.
Jag försöker ta mig ut. Upp på brädan, över första vågen, nästa och nästa Yes!! ute. Trodde jag. Helt plötsligt bryter det under fötterna och brädan bara försvinner. Brädan spolas bort i vågorna. Det är ganska trist och ligga där och se sitt dyra kit tumla runt i vågorna. 6000 för en mast.Otroligt nog klarar jag mig undan med en liten spricka i brädan. Det tar ett helt rejs att släpa tillbaka grejerna längs stranden. På’t igen. Spolad på exakt samma sätt, men på grunt vatten så att jag kan stå på botten och trycka upp riggen ur vattnet. Jag ger upp, packar ihop, och slår mig ner på första parkett med en avokado och en kikare. Fn vad det går där ute!
Efter lunch mojnar det lite, men det upptäcker jag inte förrän det är för sent för första rejset. Klant!
Jag hinner med 2 rejs i alla fall. Det stora stora långa flacka vågor. Det är mäktigt att segla i dom.Spolad, sandig men nöjd
Jan-Erik