

swe876
Forumsvar skapade
-
Seeberg;610416 wrote:Det här är ju ett riktigt bra tillfälle även för slalombrädor att delta, då nordost är en riktning som ger en bra stabil vind i tävlingsområdet. Det är nu det är ett tillfälle för en slalombräda att gå bättre än en Formula på en tävling! Håller sig den utlovade vinden kan jag i så fall utlova många spektakulära race.
På kryss/läns bana?
/Jona -
Jester;578570 wrote:Du har inte kört med moderna slalom-prylar, Jona?
Njäej, jag får nog erkänna att det finns viss bristande erfarenhet på området. 🙂
/Jona
-
svennebanan;578349 wrote:framåtillbaka segling.
Formula vs Lättvindsslalom är väl lite som att välja mellan att köra ekonomisk småbil vs Ferrari på racerbanan? Även om man inte tävlar så skulle jag tro att de flesta föredrar att köra sportbil framför småbilen. Den lilla bilen är sannolikt lättare att köra och du kommer garanterat runt utan att köra av. Med Ferrarin så riskerar du hela tiden mer men ack så roligt.
Framåtillbakaseglingen var väl det som höll på att döda sporten?
/Jona
-
JohanOeberg;577560 wrote:I Nybörjarens guide säger han att allt över 12 bara är otympligt och att man ska hålla sig borta från sånt om man inte ska tävla :confused2:
Du ska inte tro på allt du läser på nätet! 😉
Varje gång du är på vattnet och det är ett annat segel ute så är det en tävling, du vet det och dom vet det. Kör hårt! (och var inte rädd för segelstorleken)
/Jona
-
”är det bra lagat spelar det ingen roll om den varit trasig.”
Just det! 🙂/Jona
-
TACK!
(räcker 9cm fram även till chicken strap som antagligen bygger på cirka fem milimeter?) -
SWE876;569728 wrote:”Alla DNF på Lördagen berodde på att tävlingsledningen startade racet enligt klockan” På den kommentaren skulle jag vilja säga – ÄNTLIGEN! Jag vet inte hur många gånger jag har varit ute i tid på starlinjen bara för att behöva stå och vänta på slashasar som har stått och mått bra på land medans vi som är i tid tröttar ut oss på vattnet i väntan på nämnda slashasar. Att inte starta kappsegling på utsatt tid är ofta fegt av tävlingsledningen, men, JAG VAR INTE MED DEN HÄR GÅNGEN, så ovan får gälla som en generell kommentar och gäller inte den specifika regattan.
Usch, så bittert, medelålders och föredetta den där kommentaren blev. Jag tänkte till i helgen och inser att jag måste nyansera mig själv, Jag är faktiskt inte såååå bitter! 🙂
Det finns grader av vänlighet och väntan man kan ställa upp på från seglingsledningens sida. Elitregatta med fokus på det elitistiskt idrotsliga såsom nationella och internationella mästerskap skall ha elitistisk tävlingsledning som startar efter klockan.
Lokalregatta med fokus på kamratskap, avslappnat skoj och skönt väder behöver och skall självklart ha en mer avslappnad attityd. Det är roligare om många är med än om halva fältet missar starten.Jag ville bara ha det sagt! I övrigt är det här ett svar på mitt eget inlägg och väldigt mycket Off Topic. Jag lägger nu av med att svara mig själv.
Det är på vattnet det gäller!
/Jona -
”jag väger 113 och är 2m lång” Jag antar att du kan vindsurfa? Segla?
Max tillåten storlek är 12.5m. Försök hitta ett segel som är så stort eller i närheten.
Snåla inte på bommen!Jona
-
61 deltagare!
Jag blev konfunderad när jag såg resultaten 48, 59, 60, 61 i resultatlistan och trodde de hade gjort et misstag. Det verkar som om dom har tagit bort juniorer från seniorresultaten, eller?”Alla DNF på Lördagen berodde på att tävlingsledningen startade racet enligt klockan” På den kommentaren skulle jag vilja säga – ÄNTLIGEN! Jag vet inte hur många gånger jag har varit ute i tid på starlinjen bara för att behöva stå och vänta på slashasar som har stått och mått bra på land medans vi som är i tid tröttar ut oss på vattnet i väntan på nämnda slashasar. Att inte starta kappsegling på utsatt tid är ofta fegt av tävlingsledningen, men, JAG VAR INTE MED DEN HÄR GÅNGEN, så ovan får gälla som en generell kommentar och gäller inte den specifika regattan.
Det är kul för oss websurfare med rapporter i stil med dom du och Mattias gör Dala, fortsätt gärna med det. För övrigt hade jag 2009 års Formulapremiär i söndags. Det verkar ganska kul det där med Formula Windsurfing! 🙂
/Jona
-
1 DEN 111 Jesper Vesterstrøm 32 Furesøbad
2 DEN 11 Kasper Juul Larsen 22 FUWK
3 1 U20 DEN 24 Sebastian Kornum 17 SKIW
4 DEN 4 Nikolaj Kruppa 34 Vedbæk
5 1 Ma DEN 173 Brian Røgild 39 Veddelev
6 SWE 13 Robert Åberg 37 JBSS
7 AUS 120 Sean O’Brian – 25 Stormriders
8 NOR 4 Magne Frønsdal 37 SBF
9 SWE 92 Per Boström 40 SSÅV
10 DEN 13 Kurosh Kiani 26 KDY
16 SWE 76 Jesper Kujala 32 TWC
18 SWE 8 Ulf Sjöstedt 42 RHSS
38 SWE 31 Daniel Nerhagen 36 SSDV
43 SWE 412 Mats Hartwig 57
48 SWE 73 Mattias Wallblom 37 JBSS
49 SWE 323 Bengt Johannesson 56 GWC(51 deltagare om jag har läst rätt på resultatlistan som finns på http://www.dbo.dk)
Nå, hur gick det? Vilka är nöjda respektive missnöjda. Vad gick fel och vad gick rätt? Varför har en del av er brutit många race? Då det är mest danskt i topp så misstänker jag att det blåste ganska mycket sista dagen, stämmer det?
Det är roligt att många svenskar deltar på NM. Nästan halva den svenska aktiva Formulaflottan åkte till Danmark. Kul!
/Jona
-
Det är fantastiskt roligt att se så många deltagare i båda brädklasserna. Det här bådar gott inför framtiden! Bra jobbat alla engagerade!
/Jona
-
OM det blir Konatest för min del så blir det nog i Stockholmstrakten. Tack för inbjudan!
Den här våren blir det knappt segling alls då jag för tillfället inte hinner med.
/Jona -
Formula är i alla fall definitivt brädsegling! 😀
/Jona
-
Grattis till Per som sin vana trogen vinner när det är lite byigt och klurigt. Bra jobbat!
Ännu större grattis till Ulf som stiger fram på premiären och kniper andraplatsen! Superstarkt Ulf!!!
Var är Techno bilderna? Fem race genomförda mot Formulans enda. Det kanske är Techno man ska segla?
GeSS är största klubb. Vad gör ni? JBSS som vanligtvis är Sveriges bästa klubb(!) lyckas bara ha med två deltagare och får storstryk av GeSS. Det kanske är dags att organisera oss bättre i Stockholm…
Hälsningar från en föredetting
Jona -
swe876
Medlem18 december, 2008 vid 09:44 som svar på: Intervju med Anders Levander vindsurfaren på E3 i VORDet är kul att det är åtminstone fyra Formulaseglare med i Ericsson teamet!
Att två av dom dessutom är JBSSare gör ju inte saken tråkigare… 🙂/Jona