swingout
Forumsvar skapade
-
Har tyvärr ingen egen erfarenhet av dem, men känner flera hobby raceare som kör patrik slalom å är super nöjda, och känner ingen som kör patrik freerace. Minns nått inlägg av Miriam Rasmussen när hon fortfarande seglade för patrik, att freeracen kändes för tam för henne när hon seglade, och föredrog slalomen även när hon inte tävlade. Men om du vill kunna segla fort länge rakt fram låter ju freeracen perfekt i så fall.
Jag var i samma situation som du för 2 år sedan. Velade mellan slalom och freerace. På surfers sa de att en vanlig surfare är snabbare på en freerace då den är enklare att segla fort på. Men eftersom jag oftast seglar ensam så fråga jag mej vad som var viktigare, en bräda som är snabbare än den känns, eller en bräda som känns snabbare än den är? Jag vill hellre att det känns fort!
Fick pröva en isonic en gång och har aldrig upplevt en bräda som kändes så trygg att segla fort! Aldrig en tendens att lyfta. Fast den var inte så lätt att gippa. Funderade länge på den, eller simmer slalom.
Till slut blev det dock en simmer monster (freerace) istället, med vass z-fins fena. Passar till mina simmer 2xc segel. -
Jag hade ett tag en Simmer rdm mast i mitt Simmer Enduro 6.5. Men det tyckte jag inte als fungerade med mina dryga 80kg. Hela seglet vek sig när man pumpade. Bytte tillbaka till sdm och är super nöjd. Seglet blev mycket stabilare.
Nicke
-
Hur är det egentligen med sjögräs och foil? Tycker det borde vara ännu känsligare än vid vindsurf, men det verkar inte vara nån som klagar över detta.
Nicke
- Detta svar ändrades 4 år, 4 månader sedan av swingout.
-
Sitter själv å grummlar på denna frågan. Siktar f.n. på Simmer 2xc.
Här är en intressant video med Andrea Cucchi som jämför maxfart på Point-7 4cam race segel, 3cam freerace och 0cam freerace. Alla 3 var typ lika snabba, men med olika feeling.
https://youtu.be/BIeAb2ZZmqQ -
Jag och svågern delar sedan ett par år på våra prylar. Då han väger 10 kg mindre än jag kör vi ändå aldrig på samma storlek. Vi betalar således bara hälften var för hela kittet 🙂
Sedan ersätter vi bara det som har gått sönder, och då gärna med förra årets modell. Så blir det aldrig några större utgifter på en gång, och man förblir lyckligt ovetande om hur mycket man har gett ut totalt över åren… -
swingout
Medlem25 augusti, 2016 vid 12:03 som svar på: Vill hitta gammal film från kulingvarning (tror ja“Grupptryck” och “Your Chance” är ju 2 av mina favorit surf-filmer! Sååååå mycket stoke!!!
Mycket roligare att kolla på än många “proffsiga” filmer. De verkar ofta hellre vilja göra konst än bra action. Dö tråkiga intervjuer med surfare som knappt verkar kunna hålla sig vakna.
Nej tacka vet jag Kulingvarning och goa gubbar framför kameran!
Hurricane Chase är också guld!
-
@RilleStark 734209 wrote:
Här är 3 bilder som jag tog idag på seglet med det trim jag gillar bäst.
1 cm mindre nedhal innebär att det blir till att bryta emot lite i de värsta byarna istället för att bara åka med.
1 cm mera ger fladder i toppen och ett livlöst segel,Frid!
Jösses, det där var nyttiga bilder. Köpte själv ett 2013 8,6 Vmax förra sommaren, som jag inte hunnit segla ännu. Hade nog aldrig dragit lika mycket nedhal, utan bara max tills akterliket blir löst till fjärde lattan. Ska bli kul och testa lite mera drag i sommar då 🙂
-
Se till att spola allt av metall som har varit i saltvatten!
Dragkedjor till segel- och boardbags, och i mastfickan på camber segel kärvar gärna igen om de är av metall. Bom förlängningen spolar jag oxå. Dessutom en skvätt 5-56 på det hela innan vinter förvaringen. -
“We have tested Lily in winds above 20 mph (at the beach), but we advise people not to operate their Lily Camera in winds above 15 mph. ” 🙁
https://www.lily.camera/our_faq/ -
swingout
Medlem26 augusti, 2014 vid 10:46 som svar på: För mycket tryck på bakre foten – hur trimma?Ah, känner igen det där med för mycket tryck på bak foten. Hos mej löste det sej när jag flyttade ner bommen och masten längre bak. Trodde först att ju större segel desto längre fram måste masten sitta. Men nu när jag vågade flytta masten till bakre halvan av kasetten så har trycket på bak foten minskat betydligt.
En vidare orsak kann också vara en för stor fena. Testa med en mindre fena och kolla om det blir bättre. -
Tja, kan ju inte påstå att hon hade mycket med resten av filmen att göra. Hade klarat mej lika bra utan.
-
oooh, jag hade en sån där RAF Speed på min Bic Allegro en gång i tiden. 🙂
Långa lattan under bommen var enormt bökig och skrapade antingen i vattnet, brädan eller marken.
Inga duck jibes med den inte. -
Hej
Jag (80kg) har en Fanatic Falcon 145 (85 cm bred) från typ 2008. Den kom med en 52 cm fena tror jag. Kör ett 10.6 Gun Sails Cannonball med 3 cambers på den (deras största Freerace), och ett 9.0 NP Supersonic utan cambers. Har velat ersätta Supersonic sedan många år, fast det är helt och seglar skönt, så jag är för sentimental för att göra mig av med det.
52 fenan är lite för liten när vinden är lätt och man behöver pumpa mycket med 10.6. Fenan tappar greppet. Det går om man faller av mycket, men kommer man inte upp i planing har man förlorat en j#vla massa höjd. Med 9.0 är fenan perfekt.
Har därför fixat en 60 cm fena också. Mycket lättare att komma igång i lätt vind, men den blir rätt bökig när man väl får upp farten. Trodde det var pga att det är en billig Lipsticks fena som jag köpte på mässa i Tyskland, men det kan ju hända att den bara är för stor. Skulle nog välja en kvalitets fena på 56-58 cm nu.Annars är brädan hur skön som helst att segla, och även att jippa. Går att göra genom planade duck jibes med 9.0an om man får till det rätt 🙂
-
Jag tror du får ett bättre pris om du förbokar, i alla fall hos 3W bredvid Angulo.
-
Jo men lite kul tycker jag ändå det är (om jag minns artikeln rätt), att när de listar upp alla namnen på herrarna som var bra, så skriver de vilket land de seglar för tex. Denkerbeck + Diethelm SWI, Albeau FRA osw. Bara hos Anders står det inget. Jag interpreterar det som så, att AB är så bekant, att alla vet att han seglar för SWE! Hos de andra mindre kända gubbarna måste man hjälpa läsaren 😉