swingout
Forumsvar skapade
-
Hej
Var i WA för 9 år sedan med en polare. Han kom till Perth ett par dagar före mig och köpte en perfekt surfbuss (typ Toyota Hiace, long wheelbase) av en gammal tant för 1700 dollar. Hittade annonsen i tidningen. Vi höll oss sedan för det mesta i Geraldton (4 veckor) då det var så bra surf där (Point Moore och Coronation!).
Vi bodde på Sunset Caravan Park i Geraldton. Suverän camping med jätte trevliga ägare! Det fanns även Stugor att hyra där. Har tyvär hört att det blev nya ägare för ett par år sedan igen, och det har varit lite knepigt med dem.Mot slutet av resan ville vi sälja bussen. I Geraldton blev det inget napp. Alla som är i Geraldton har redan en bil. Marknaden för billiga bilar som passar för surf är jätte liten. I Perth är den betydligt större, då “alla” kommer och går därifrån. Vi satte en annons i tidningen i Perth. Blev inget napp där heller, så 4 Dagar innan vi skulle hem körde vi ner till Perth igen för att sälja bussen. Vi åkte runt och satte upp lappar i alla Backpackers, och där träffade vi prompt 3 Schweizare som sökte en billig buss. Vi sålde den för 2000.- :cool2:
När du köper en bil/buss kolla extra noga att den är mekaniskt ok, och att däcken är bra. Det finns många sträckor där du definitivt inte vill få stopp, och däcken kommer att ha ett mycket hårt liv! Slarva inte heller med att tanka! Det kan ibland vara mycket långt mellan mackar, och så har inte alla öppet just när man behöver det mest…
Då vi hade ett par dagar kvar hyrde vi en buss på Avis (kunde använda flyg-miles för detta). Här gällde det att passa upp. Vissa försäkringsalternativ gällde bara för asfalterade vägar. Om man ville köra på grusvägar (och vara försäkrad) kostade det betydligt mer!
Vi njöt av det sista dagarna på vattnet och lyckades hålla hyrbussen hel. Det var först precis innan flygplatsen i Perth, där vi skulle lämna Bussen, som en lastbil framför oss sprätte upp en sten som gjorde ett snyggt mönster i våran framruta 😡
Men då detta hände på asfalterad väg så var det lungt med försäkringen 😀Jag kan verkligen rekomendera WA. Det är så himmla skönt där. Vore det inte så jävligt långt bort så skulle åka dit varje år!
-
Det där var ju ordentligt snygt!!!
Det är ju nästan instruktionsvideo för gippar 🙂Men inte bara seglingen är cool, klippningen av filmen är jätte bra!
En bra film! -
För att slå genom vinden på ett elegant, snyggt och fartfyllt sätt tycker jag den här varianten är svårslagen (ha ha)
-
Quote:Det är inte för att väcka medvetenhet, det är klart politikerna känner till problemet osv.
Nu står det ju på WWFs hemsida att “Genom en enkel handling – att släcka ljuset under 1 timme – kan du vara med och sända en signal till världens makthavare att de vid FNs klimatmöte i Köpenhamn i december ska våga fatta de beslut som krävs för en framtid på jorden.”
http://www.wwf.se/v/klimat/earth-hour/1196404-earth-hour-2009-startsidaSå officiellt är målet politikerna. Ok, makthavare är inte nödvändigtvis politiker. Man kann ju se det som att befolkningen är makthavare om de lever i en demokrati och har makten att välja politiker.
De mäniskor i första, andra eller tredje världen som ännu inte har fått tillgång till informationer om klimatförändringen kommer inte heller att få reda på att lampor har släkts.
-
Ähmm, skall kanske påpeka att i min avatar Ringhals bara råkar ligga där där jag brukar surfa, och inte har nått speciellt med mina åsikter om energi politik att göra.
Jag tycker sådana här events är bra för att ge barn i skolan en introduktion i energi och klimat temat. De “vuxna” och “världens makthavare” vet redan att nånting måste göras. I slutändan är det upp till dig och mig att hushålla med energin, vare sig det gäller att släcka lampan eller välja nästa politiker.
Om jag bara släcker lampan ett visst datum vid en särskild tid, så är det bara som att klappa sig själv på axeln.Bättre att inte använda standby, byt till energi spar lampor, ta tåget, surfa mera 🙂
Små grejor som är lätta att göra och inte inskränker för mycket på min livsstil. Då är chansen större att jag oxå fortsätter med det. Många bäckar små…. (men glöm inte stora industri floden!)En släkt lampa på kvällen får mig inte att tänka på klimatet. Jag tror bara att ingen är hemma just då.
-
@Carl R 536005 wrote:
Det är nog lika mycket en aktion ämnad för mannen i spegeln.
Jag håller med.
Denna killen tycker jag säger det rätt bra:
http://www.youtube.com/watch?v=Ifci-W2Cs1o -
@tsss 535486 wrote:
pastellfärger är vårens mode!
http://www.blocket.se/vi/20685107.htm?ca=11_s
Och en Surfpartner för att träna biceps
Shit pommes frites vad jag blir nostalgisk av den här! Ser ju ut att vara i väldigt bra skick oxå.
Färgerna i seglet är Surfpartner så skriker om det 🙂 -
@glader 534222 wrote:
Vad är det med cut-outs ni ogillar (resp gillar), d.v.s. vilka egenskaper härför ni till cut-outs?
Tack Glader, det är en bra fråga!
Har hyrt både f2 och JP med cut-outs och tyckte de var svåra i gipparna. Har kört andra f2 och JP brädor som har gippat som en dröm. Det kann ju leda mig tilla tt säga att cut-outs är dåliga (eller inte passar mig).
Men nu kan det ju vara så att de brädor som har cut-outs är mer race inriktade och är därför som helhet svårare att gippa än freeridarna utan cut-outs.Därför måste jag medge att min aversion mot cut-outs är helt subjektiv. Skall verkligen bli spännande när jag äntligen får testa min nya Falcon (utan cut-outs) och se om det kanske är bräd-typen i stället för cut-outsen som gör gippandet svårare.
Hur det än blir kommer jag säkert ändå tycka att min bräda är bäst i världen, för den är min! 😉Men jag tycker fortfarande det är interessant att få veta vad tanken bakom cut-outsen är, och verför de verkar försvinna.
PS. Förr hade Fanatic målat röda flames i cut-outsen, det tyckte jag var lite ball då 😉
-
@sode 530409 wrote:
Swingout: är ute efter ngt som planar hyfsta tidigt, men som också (i nödfall) kan ta segel ner mot 5.0-trakten… 66 är ju ganska brett, men du säger att du vill köra minst 6.5 på den, vill du utveckla lite mera? Gärna jämföra Super-Sporten mot Super-X:en också…?
Riggdragningsstabilitet är inte prioriterat, utan mera att ha någto som kommer igång lite tidigare, och som även funkar en bit ner i registret…
Nu måste jag erkänna att jag inte VET, men TROR att när det blåser tillräkligt för köra mindre än 6.5 så är havet så choppigt att det blir lite väl studsigt med en så bred bräda. Men som sagt, när jag körde den så var vattnet väldigt platt så jag har ingen erfarenhet av hur den beter sig i choppigare vatten.
Angående Super X så minns jag att den var svår att gippa. När jag hade tillfälle att testa en F2 Stoke så tyckte jag oxå att den var världigt svår att gippa i gropig sjö. Jag upptäckte att både Super X och Stoke har Cut-Outs i aktern. Ända sedan dess har jag undvikit att köra brädor smalare än 75 cm med Cut-Outs, då jag tycker att en “normal” akter är skönare att segla.
Men nu så var jag faktiskt väldigt happy över hur Super Sporten var att gippa, så jag måste kanske omvärdera mina regler :rolleyes:Tabou Rocket har jag oxå hört mycket positivt om, men tyvär aldrig haft en chans att testa. Det jag tycker är spännande är dom relativt djupa dubbel konkaverna i fören, som skall ge den en mjuk gång genom choppen. Fanatic verkar ju oxå ha gått åt det hållet, då nu även Falcon och Ray har dubbel konkaver i fören.
Ja du, en Fanatic Ray vore kanske oxå något att kika på för dig 🙂
-
Jag hyrde en JP Super Sport 108 i höstas i Egypten.
Blev grymt imponerad av brädan då jag hade testat JP Super-X för ett par år sedan och inte tyckt om den.Super Sport 108 är rätt så bred, 66 cm. Jag hade en 44 fena på, men den hade åkt i botten så ofta att nog bara 42 cm var kvar. Den hade i alla fall blivit filad och slipad så att den var ok att köra med.
Det gick att ha 8.2 på den, men 7.4 kändes mycket bättre. Vet inte om jag skulle vilja ha mindre än 6,5 på den.Eftersom den är så bred var den väldigt stabil om man behövde dra rigg på den eller vinden inte räckte för att plana längre, trots att den bara har 108 liter.
I Egypten var det grymt platt vatten så jag vet inte riktigt hur brädan beter sig när det blir choppigt. Snabb var den, och den var hyffsat enkel att gippa. Det kräver dock lite mera teknik än om man gippar en Xcite Ride. Man måste behålla trycket i seglet hela vägen.
Den planade tidigt oxå. Jag lyckades inte plana tidigare med en Shark 160. Två-tre pumptag så stack den iväg.
Det är definitvt en bräda jag skulla kunna tänka mig att köpa.
-
Jag köpte brädan på båtmässan i Friedrichshafen i tyskland förra September. Har inte fått hem den till Schweiz förän nu. Vill försöka få in lite surf på helgerna här istället för bara dom få veckorna jag är i Sverige på sommaren.
Egentligen tycker jag inte om å köpa på mässa eller beställa från utomlands om samma grejor finns i shoppen hemma.
I alla år har jag köpt mina prylar i Varberg, och gör det fortfarande. Å ena sidan för att det är den närmaste shoppen till sommar stugan. Å andra sidan så har Marcus alltid haft goda råd och gett hjälp och goda deals när det har behövts. Det är helt enkelt trevligt att komma på besök.
Jag gillar surfshoppar, och älskar att gå och klämma på brädor och segel. Man bygger upp ett förhållande med “sin” shop, och efter ett tag vet dom oxå vad jag har för prylar (har ju köpt dom där). Dom kan komma med bra förslag när man behöver nått nytt, som passar till resten av prylarna.
Jag stödjer gärna shoppen som är nära mig och kann ge mig service när jag behöver det.Jag måste å andra sidan erkänna att jag köper så lite surf prylar per år att det är ok om jag evt. får betala lite mer i min shop än till exempel hos Keppler. Det finns ju andra som handlar mycket mer (om jag bodde vid havet skulle jag oxå satsa mer!), och då kan pris skillnaden bli mer svidande.
I detta fallet var Friedrichshafen närmare än Varberg, och priset snuskigt bra (oxå för GUN riggen).
Ajajaj, jag vet att det har funnits en annan tråd med detta tema. Nu får jag sluta här.
-
@P Malmkvist 529697 wrote:
Sedan kan det läggas till att om du är tung eller lätt spelar in på val av fena samt om du prioriterar fart eller tidig planing..
Tidig planing ger en tjock och/eller en fena som har stor area.. Däremot får du sämre fart samt kontrollproblem när det brallar i..
Fart ger en fena som är hyffsat tunn och flexar rätt, men du får istället pumpa en extra gång för att få upp den på planing..
Kul med alla svar!
Jag är 186 cm och 80 kg (låter som en kontakt annons 😉 ).
Om jag summerar så har jag orginal fenan på 54 cm i G10 som (troligen) är lite tjockare, vilket ger tidigare planing och bättre höjdtagning.
Sen skaffar jag en kol fena på ca. 47 cm för hårdare vind och har bra drag i seglet. Då vill man ju ha fart och kontroll. Det borde ju bli ett bra komplement till orginal fenan.
-
Nämen hoppsan, trevlig överraskning!
När jag öppnade kartongen för att ta ut brädan så föll det ut en Fanatic fena på 54 cm :laugh:Jag som trodde att Falconarna levererades utan fenor. Men det gällde visst inte 145’an. Men det kann nog inte skada med en fena till 😀
När jag kollar på Selects hemsida och deras fin selector så rekommenderar den en 57 cm fena typ RS7 eller så för 85 cm bred bräda och 9.8 segel.
http://www.select-hydrofoils.com/en/selector/speed-slalom-race/Choco rekommenderar Fireblade 54 cm för 10.0
Jag lyssnar gärna till vad “vanliga” seglare tycker, och inte bara på försäljarna. I slutändan så sammlar jag info från alla håll och köper det jag tycker passar mig bäst.
Ni rekommenderar alla lite kortare fenor? Är det för att jag skrev att jag inte behövde racing-svärd, eller kör ni generelt kortare fenor?
Förlorar man inte i höjdtagning och tidig planing på det?Fördelen med kortare fena är väl att man kan åka in närmare stranden innan man kör på en sten :tongue:
Tack för all info!
-
Ufon har jag fortfarande kvar, och tar ut den på soliga sommar dagar då det inte blåser mycket. Då blir det lite old school freestyle som i din första bild.
Knoppen på centerbordet är väldigt praktiskt att stå på när man vill testa och köra på kanten. Har tyvär aldrig lykats åka nån längre streck så, då mastfoten gärna ploppar ut.
Men kul är det 🙂 -
@Träsurfarn 529181 wrote:
Visst stämmer det att i alla fall Surpartner Ufo brädan var inget man planade med.
Åja, min Ufo har varit i planing ett antal gånger! Det är en mäktig känsla att dundra fram med 20+ kilo hinkplast :cool2:
Det fina med brädan är att den har flexibel rocker kurva. Står man i mitten av brädan har man mer rocker, står man akterut och samtidigt belastar riggen så blir det en rakare kurva.
Botten shapen passade oxå för allt. Vänster halva var rund och höger halva konkav! Så beroende på hur man vinklade brädan hade man en deplacement bräda eller en planande bräda!
Kort en bräda för alla förhållanden :rolleyes: