swingout
Forum Replies Created
-
Ha! Jag kanske till och med har kvar orginal fenan nånstans. En grå fin sak med jätte tjock profil. Ser mer ut som en wave fena. Men det står ju Jimmy Lewis på den, då måste den vara snabb! :rolleyes:
-
@kinetic 525824 wrote:
Bic Allegro (1991)
Nämen hur kunde jag glömma det?!
Jag har oxå haft en Bic Allegro 😀Det är faktist en av de brädor jag ångrar mest att jag gjorde mig av med. Hade varit grymt kul å testa den idag.
Brukade köra 6,2 Wallen Worldcup Race (eller Slalom?) på den.
Speed var kul redan då 🙂 -
Ooooh, nostalgi!
Många av brädorna som har nämts känner man ju igen. Här kommer min lista, från ca. 1984 till idag.Ufo (Unlimited Fun Object) – Denna är inte från Surfpartner, men ser likadan ut. Det fanns en mindre version av denna, utan centerbord som hette Ufo pi.
CLS ca. 265 cm. – Detta var min första lilla bräda. Jag kunde varken vattenstarta eller gippa då, men gud va snygg den va 😉
Fanatic Bee 295 – min fulaste bräda. Valde denna över f2 Bullit eftersom man fick en delad mast och cut-away segel med den!
HiFly Wave – byttes snart in igen då jag insåg att jag aldrig surfade i vågor (som man ser i min avatar)
Fanatic Pure Ray 282 och Gecko 265 – Med dessa fantastiska brädor utvecklades jag enormt. Tidig planing med Ray’en och bump and jump med Geckon. (He he, kommer ihåg surfpartners reklam för deras Ray med Ingemar Stenmark, “när det blås tar jag Rayen”.
Mistral Flow 266 – Köpte denna efter jag hade fått använda en i 4 veckor i Coronation. Passar fint för seglingen hemma, men idag hade jag valt en helt annan bräda för Coronation 😉
Tiga Free X 281 – En otroligt bra bräda. Denna med 9,0 NP Supersonic har mer än fördubblat mina seglingsdagar (ja, jag är en sommar surfare)
Fanatic Falcon 145 – Fortfarande i kartongen, väntar bara på varmare väder.
Se där, det var ju inte så farligt! Tack ni som har betydligt längre listor, det gör det lättare att motivera nya inköp 🙂
-
Hittade just ett trevligt clip från när Dunken surfar Ponta Leme.
Duger det för Dunken så duger det för mig 😉 -
Hej
Har varit där två gånger och alltid surfat vid Planet Stationen. Han som leder stationen är schweizare, så det brukar vara ordning å reda på grejorna 😉
Dom har ett par locals som hjälper till att komma igenom shorebreaket om det skulle vara för stort. Om jag mins rätt så var det en av dom killarna som räddade Polakows prylar när han störtade i Ponta Preta i worldcuppen 07.Trots att det står i katalogen att dom arrangerar resor till andra spots, så såg jag aldrig några när jag var där. Vi hyrde an gång ett sk wavepaket (1 bräda och 2 riggar) som man fick ta med sig till ett annat spot. Det kostade extra och dom var inte sååå ivriga at låta oss göra det. Men i slutet så organiserade dom taxijeep och allting åt oss, så det var ju ok.
Angulos prylar såg oxå alltid väldigt bra ut. Från Angulo centret gick det nästan skyttel trafik med pickups lastade med folk och surfprylar varje dag, så jag tror dom arrangerar mycket mer turer till andra spots.
Jag trivdes dock bra med surfingen precis vid centret (Ponta Leme). Fin fint plattvatten om man åker nära kusten och man kunde smaka på lite vågridning ute vid kanten.
http://www.capoverdenews.com/spots_en.htmlSka nog åka dit i Februari igen 🙂
Nicke
-
Hej Vortex
Jag tycker du har hittat min. och max. inställning för seglet.
Bild 1 vid lite vind, bild2 för mycket vind. Som sagt är det smaksak vad som passer en bäst, så ta och testa olika mängd nedhal, men håll dig inom bild1 och bild2.
Glömm inte at man kan leka med uthalet oxå 😉 -
swingout
Member9 juli, 2008 at 11:55 in reply to: tips o triks när man ska köra brädan på lastbågarTyska Surf testade också en gång hur man bäst lägger brädorna på taket. De kom fram till att nosen skall peka frammot och ner, men skall ligga så långt bak på bilen som möjligt. Naturligtvis inte så långt bak så att nosen pekar i taket, men så att den följer kurvan mellan taket och vindrutan. På det viset ökar luftmotståndet minst.
De kom också fram till att man inte skall dra åt spännbanden för mycket (typ nedhal race segel) då kanterna på brädan kan få kross skador!
Fladder i spännbanden skall också undvikas då det sliter onödigt mycket på dem. Fladdret undviker man enklast genom att “snurra” banden ett par varv, altså inte låta dom ligga helt platt mot brädan.
-
Hm, har nog aldrig ens sett en isonic 76 i verkliga livet, men jag tycker det är intressant det där med fas 1-3!
Jag känner att när jag verkligen vill lägga gasen i botten (fas 3) så försöker jag att föra över mer vikt i hängselen, och låta vinden i seglet bära min vikt istället för brädan. Sen försöker jag minska vikten på aktern genom att jag föreställer mig att jag lyfter ut den ur vattnet med fötterna. Låter kanske tokigt, och det blir ju aldrig verkligen något “lyft” med fötterna, men jag tycker att:
1) trycket på aktern minskar
2) brädan ligger planare i vattnet och lutar varken åt lä eller lovart
3) och så känns det som om det går snäppet fortare 😉 -
Det coola med vindsurfingen är att när man är ute och seglar så är det så mycket adrenalin i kroppen och kylande vatten runt omkring så att man oftast inte märker småskador förän man kommit in och undrar vad det är för rött som droppar 🙂
Dom gigantiska flygturerna med kastfall utan sele är det tyvär många år sedan jag fixade. Det var faktist rätt kul.
Den allvarligaste skadan jag har haft under mina 20 år av surf är en spricka i revbenet med kraftigt mörbultad muskulatur runt omkring. Åkte på ett kastfall i full fart på slören, överriggad och ikrokad när bommen åkte ur fram handen på mej. När riggen tog i vattnet blev det tvär stopp. Jag böjdes som en banan, hängselekroken böjdes som en kringla, och revbenet sprack av trycket från hängselen. Gorde ont som f*n i ett par veckor, men har inte märkt av det sen dess.
-
Är det inte i någon gammal Neil Pryde film som dom hoppar igenom varandras (monofilm)segel? Skulle kanske vara svårare med dagens x-ply 😉
-
Jag håller med om att Sal inte är perfekt för nybörjare. Har varit där 2 gånger, och siktar på att sticka dit i Februari igen.
Det finns visserligen räddningsbåt, men hur kul är det som nybörjare att alltid behöva bogseras in till stranden igen? Dessutom kann det som Borje redan nämnt bli tuff shorebreak med byig vind inne vid stranden.
På tal om byig vind så står det i den tyska Sun and Fun katalogen att dom rekomenderar att nybörjare åker till Boavista istället. Men det skall man absolut inte göra!!!
Vinden är rak offshore och byig så in i helvette! Dessutom kommer det vågor från minst tre olika håll samtidigt (om det är mycket swell). Dom har visserligen också en räddningsbåt, men bara en 2 hästars snurra där bak. Det tar alltså ett bra tag innan dom kommer ut till dig, och ääääänu längre innan tills hela ekipaget har kommit iland igen.Om man bara är säker på vattenstarten och kann “segla dit man vill” så är Sal jätte fint. Ju duktigare man är desto roligare kann man ha det!
-
Borde man då inte kunna dumpa et par skyltar i Apel så att det bildar ett fint rev 😉
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=50388 -
Var på Sal 10 dagar slutet av förra Februari. Kan klart rekomendera stället 🙂
Åkte dit med tyska Sun and Fun Reisen och bodde på litet hotel Leme Bedje på vänstra kanten av Santa Maria bukten.
http://www.surfreisen.ch/voyage_details.php?id=2412De har en liten video som visar stället:
http://www.surfreisen.ch/show_video.php?id=109&file_extension=mpg&Ligger precis vid stranden och stationen där vi hyrde våra grejor (Fanatic & North). Angulo har sin station aldeles bredvid, men därifrån måste man bära grejorna ca 100 m för att komma i vattnet.
Om man vill segla platt vatten och testa lite vågor så kann man segla här hela veckan. Av stationen fick man även ta med (efter man hade skrivit på en massa papper om egen risk och ingen försäkring för skadat matrial) en bräda och två riggar för att åka till ett annat spot. Stationsledaren beställde även taxi åt oss.
Vi åkte till högra udden av viken då vi såg att det hadde rullat in stora vita vågor där hela veckan. Sista sträckan dit är bara sand, och det visade sig att våran pickup taxi inte hade 4×4. Så det blev att bära det sista 200 m 🙁
Taxi chaffisen hjälpte i alla fall till att bära. Vi bestämde en tid när han skulle komma tillbaks och hämta oss. Vi hade blivit varnade att saker lätt blir stulna där, så vi vågade inte ta med videon för att dokumentera den grymma seglingen.
Det var fina vågor och man kunde få in flera svängar om man var snabb 😉 Plurrar man var det ingen fara (trodde vi) då man bara spolas upp på stranden. Då vi återvände dit ett par dagar senare för att vågsurfa (en dag då det inte blåste), så upptäckte vi att vattnet inte alls var så djupt som vi hade trott när vi vindsurfade där.Om man ska vara på Sal längre och har större krav på vågseglingen så borde man nog ta med egna grejor och åka och testa olika spots (det ska finnas många längs kusten!). Hörde att problemet med hyrbilarna var att det bara finns småbilar, men man behöver pickup med 4×4(!) för att komma till spotsen. Så man får nog köra med taxi eller bli polare med killen som körde omkring i en Hummer 😉
/Nicke
-
Härligt!
Familjens första bräda var en UFO (Unlimited Fun Object!) 1984. Fantastisk maskin på ca. 23 Kilo, konkav botten på höger sida och rund på vänster. Special tricket man kunde göra med denna (och andra mjuka PE brädor) var att hoppa upp och ner på mitten av brädan så att den börjar vibrera. Får man in rätt frekvens så kommer brädan i svängning så att för och akter plaskar rejält i vattnet.
När mormor flyttade till Frösakull 20 år sen så ringde hon sjöräddningen första blåsiga dagen för att det var så många seglare (surfare) som kapsejsade i vågorna