tbsurf
Forumsvar skapade
-
tbsurf;589447 wrote:Svårt att uppskatta nån vattentemp, vad säger ni andra som var där? Syd 8-11 imorgon så jag ska försöka vara där runt lunch imorgon igen
hoppsan, syd 10-13 har smhi ändrat till nu på morgonen..
-
PatrikS;589441 wrote:Kallt? Det var väl relativt varmt idag, åtminstone i luften? Hur var vattentemperaturen?
Svårt att uppskatta nån vattentemp, vad säger ni andra som var där? Syd 8-11 imorgon så jag ska försöka vara där runt lunch imorgon igen
-
Bjornen;589412 wrote:Vi är 2st som åker till strandvägen nynäshamn. Vore kul om vi blir fler 🙂 Vi borde vara där runt kl 12
//Björn
Fituna funkad helt ok idag, lite kallt men helt ok
-
Badjanne;589196 wrote:Hörde att Wolfgang Lessacher gjort ett plexiglasfönster bakom fenan och monterat en videokamera där för att mer i detalj efteråt kunna studera vad som egentligen händer
Det är bara för att se om han glömt fenskyddet.. gammal och senil vetu :smirk:
-
Bjornen;589209 wrote:Har sneglat lite på sjön yngern och funderar om någon har testat att segla där på västliga vindar ?
//Björn
Det var väldigt länge sedan jag körde där. Byigt och kass och väldigt långt att släpa grejjerna har jag för mej.
Föresten kör väl du nyköping på väst eller? -
Jester;589086 wrote:Där brukar ju någon *host* hänga en massa sandsäckar… 🙂
Aha, det börjar klarna. Det är ryggans fel att det gått så kass sista tiden.. 😀
-
andersbq;589035 wrote:Skulle säga så här: när man slörar i 40 knop (drygt 20 m/s fartvind framifrån) och har 15-17 m/s riktigt vind snett bakifrån, så blir det typ 3-4 m/s vind snett framifrån kvar, det är nästan vakuum men inte helt. Att ha fartdräkt för 3-4 m/s kanske gör någon promilles skillnad.
point taken Bq, gött att fler med fötterna på jorden hoppar in i den här tråden 🙂
-
Badjanne;588987 wrote:Ett drömjobb
Har just kommit hem från ett bröllop i Tyskland där jag lärde känna Tomy & Diana.
Tomy har jobbat med surf i hela sitt liv och vågor är hans passion.
Ni har kanske träffat honom på ställen som Sylt, Fuerteventura, Marocko, Turkiet eller Egypten.
För sju år sedan öppnade han och Diana sin egen surfstation i Punta Lunga Gargano som ligger i södra Italien.
Från April till slutet oktober lever dom därnere och resten av året i Berlin.
Diana är en duktig vågsurfare och har dessutom en frisörsalong på plats.
Dom berättar lyriskt om dom fina vågorna, campingplatsen, sin son Darian och jag får en uppfattning att Tomy känner sig en aning obekväm i sin mörka kostym med slips.
Han berättar oxå stolt att han fått igenom ett totalt kiteförbud inom området. Det händer sammanlagt 650 dödsolycker om året säger han och tillägger att journalister har blivit förbjudna att skriva om detta. Jag förklarar att i Sverige har vi tryckfrihet och detta hade varit ”hot stuff” för dom som vill se fler förbud. Samtidigt har jag inte sett någon sådan artikel i Sverige.
Ja det är dödsfallen säger han, skadorna skall vi inte tala om.
Vi pratar surf hela bröloppsmiddagen och jag får länken till deras hemsida vilken jag gärna delar med mig.
http://www.gargano-surf.de/
http://www.soulrider.com/Låter som du hade en skön resa, välkommen hem igen. Ser fram emot att läsa om ditt nästa påhitt :smirk:
-
Mattias J;588838 wrote:Det är bra att fokusera på fenan, för där finns fortfarande mycket att göra. Jag tror att man snart har nått det optimala i profil vad det gäller flödet kring själva fenan. Det som “glömts” bort är den sk vaken eller kölvattnet bakom fenan. Så mycket som 30% av det totala motståndet framåt ligger här. Kan man få ordning på vattenflödet när det lämnar fenan, då är man i hamn. Kommer prova olika riblets för att se om det funkar…
Läste också om en forskning som gjorts på Åland där man testat olika fiskars motstånd i vattnet. Man har upptäckt att de allra snabbaste östersjöfiskarna har ett tunnt lager slem utanpå fjällen. Dags alltså att slemma ner fenorna…. Medans de snabbaste saltvattenfiskarna har räfflad hud i stället. Detta bildar en vakumliknande effekt runt kroppen och gör att de kan simma extremt fort med minsta möjliga ansträngning.
En sak som man lätt glömmer bort är dock vårt eget luftmotstånd. Rigg och seglare utgör 70% av det motstånd som stoppar oss från ännu snabbare farter. 30% sitter alltså i motståndet i vattnet, så det finns mycket att titta på över ytan. Ingen som känner någon på KTH så att vi kan låna vindtunneln någon dag :smile:…
Stämmer verklkigen det där med att vi motsvarar 70% av luftmotståndet? Jag vet inte vad den rätta benämningen är för det jag ska försöka förklara nu men nu åker vi.. 🙂
Pröva sticka ut huvudet genom sidorutan i 70-80 blås och jämför med vad du känner i ansiktet när det går för fullt i dammen..
Jag kör en del hoj och i dom farter vi surfar kan iaf inte jag köra hoj utan visir eller brillor..Och om precis detta hörde jag en diskussion (ovetenskaplig men ändå intressant) om dom där speeddräkterna som var på tapeten för några år sedan. Det pratdes då om att eftersom vi är i en ” vakumbubbla” när det går för fullt på slören så utgör vi inget luftmotstånd. Men vad vet jag, kan bara konstatera att det stämmer med det jag själv upplever.
Tycker också att det där med fiskars slem eller räfflor låter jäkligt intressant. Men jag tror inte den tekniken har ett skit med våra fenor att göra. Den tekniken ska vi användas på undersidan av brädan.
My 2cent 😉
-
Mården;588862 wrote:inte säkert alla(jag) har tid bara för det är helg
den andra frågan tystar vi ner.
Precis, det är fan enklare att komma loss från jobbet en dag än hemmifrån en helg :laugh:
-
Mården;588835 wrote:någon som va i dammen idag eller kom vinden först efter det blev mörkt,man blev lite sugen när dom hade stormvarning på nyhetsmorgon på tv.
jag tycker nog du ska köra alla dar i veckan o inte bara på helgen om du nu vill få ihop 2-3 race över 40 kn.men framför allt för att kunna köra dagen D nästa år.
lbj ställde frågan jag inte våga/ville ställa när du starta tråden.
tvärt om hänke så måste man väl ha både förbund,tävlingslicens o klubb bakom sig om man ska arrangera tävlingar i dom flesta sporter,vilket jag också tycker suger.+1 för ”Dumpa helgkravet”
-
Ola H.;588816 wrote:I själva verket medger bland annat…
Hur ska den se ut då menar du? Du har ju kontakt med Svenne.. och han har ju en cnc-fräs i garaget.. och för lite att göra har jag hört.. 😉
Finns det sen något man kan få önska, så är det att den har 45graders rake så att den går att använda irl 🙂
-
Mattias J;587275 wrote:Vi kan väl se hur många som är intresserade, men visst kan vi göra ett “gäng”. Siktar först på sjögräsfenor för speed. Storlekar 20, 22, 24, 26 eller liknande. Material G10 eller G11.
Weedtråden på c3forumet är stendöd så vi får hoppas att det kommer igång svensk produktion snart.
Ang g10/11.. Funkar det att slipa till en krachad g11fena lika lätt som en g10?
-
glader;588325 wrote:Tidigare med Gecko och GPSar så fick man alltid en 1h uträknad (t.ex. även om man tagit paus). Med GT31 och GPSResults verkar det mycket striktare. Någon som vet vad reglerna är för att det skall räknas ut? Får man t.ex. trilla i en gipp? Eller om man blir stående i en gipp och kommer under tröskelvärdet (i mitt fall 5knop) för att GPSen skall logga, får man ändå räkna in det i 1h?
undrar osså en del över detta.. Hur funkar det eg? Undrar också över alla alpha-inställningar som finns..