tbsurf
Forumsvar skapade
-
tbsurf;588668 wrote:Tänkte kolla om det är åkbart på Fituna efter lunch imorgon. Någon mer som funderar i samma banor..? Lite för kallt att köra själv just nu :tongue:
hmm.. åkte på vab idag så det hänger lite löst :mad2:
-
P Malmkvist;588481 wrote:Nu skrev jag precis ett långt inlägg som försvann:mad:.. Så det orkar jag inte skriva om..
Lite kort bara..
Tävlingssystemet måste vara rättvist och logiskt där målet är att snabbaste windsurfaren i hårdvind vinner tävlingen totalt..
Förslaget med endast en 10 sec som ranking är kul men risken är nog att slumpen avgör, dvs är man vid rätt punkt vid rätt tillfälle osv och får sin livs vindby..
Kom som sagt gärna med förslag, hellst mera exakt vilken ranking som önskas..
Dvs 1*10 sec, 5*10 sec osv från en tävling eller som snitt från alla tävlingar med möjlighet att stryka de sämsta resultaten..
Okiedokie, jag tycker att man ska använda “dayrankingen” som finns på gp3s. Bara att plocka fram datumen sedan när det är dags att räkna ihop en egen resultatlista
Alltså 5x10sec för varja datum som du bestämmer
-
SWE 496;587512 wrote:Har du inte hängt med i vad som är på väg att hända med Fituna?
Stockholms Stad höll på att kringgå Nynäshamns kommuns förköpsrätt till Fituna samt att de gick förbi nuvarande arrendatorn som har byggt upp en affärsverksamhet under lång tid.Det blev som så att de som var på väg att köpa, har fått vänta på slutgiltigt besked eftersom “köpet” inte har gått till på rätt sätt enligt de riktlinjer som finns vid försäljning av kommunal mark.
Men nu verkar det som att köpet är på väg att gå igenom iaf..
Det kan innebära att de nya ägarna (privat fastighetsbolag) inskränker tillträdesmöjligheterna till Fituna som idag är helt öppet för allmänheten.Hängt med sporadiskt men utan insikt.
Som oinvigd kan man ju tycka att det enda som känns intressant ur ett surfperspektiv är att sista vägbiten ner till spotet hålls farbar.
Nu har ju det skötts av arrendatorn som med eller utan tillstånd har hämtat massor/sand till sin verksamhet vid stuteriet.
Klart man undrar lite om det behovet av massor/sand verkligen kommer att försvinna med en annan ägare/arrendator? -
P Malmkvist;586706 wrote:Är det lungt om jag försöker dra igång en modifierad cup av detta nästa år?? Har ju varit lite tyst om detta bra initiativ..:wink:
tror att det pågår överläggningar av något slag..
-
Electric;587304 wrote:SVT ABC-nytt 5 november 2009:
Arrendatorer får inte köpa Fituna
Arrendatorerna till Fituna i Nynäshamn får inte köpa egendomens mark från Stockholms stad. Det är Stockholms jurister som inte godkänner upplägget.
Det moderata fastighetsborgarrådet Kristina Alvendal vill i stället sälja Fituna till den ursprungliga intressenten *), något som tidigare kritiserats av den rödgröna oppositionen, Nynäshamns kommun och arrendatorerna.
*) Ett företag kontrollerat av ett äkta par som äger flera andra jord- och skogsfastigheter (DN 5/11).
(Denna nyhet finns också i ett nytt inlägg i en gammal tråd under Speed-forumet men jag tror inte alla berörda ser den där).
/Lars
Vad är det som är dåligt för surfet på fituna?
-
Fantasten;587121 wrote:Ja det visar bara hur lite man vet när man tror man vet det man vet:)
Det finns en känd speedsurfare som heter Chris Lockwood. Han tillverkar och säljer egna speedfenor som lutar ca20-30grader (vet inte exakt). Det jag tänkte på när jag såg dessa fenor var hur otroligt smal fenbas dom har. MickeÖ och Benke här på konfen har köpt sådana så det vore intressant att höra vad dom säger..
Jag tror dock att det med stor säkerhet inte funkar att spinna vidare på denna design när man ska titta på hur en sjögräsfena borde se ut.
-
-Lite dagsaktuellt om bred bas
Den webbsidan som badjanne och jag har kluddat lite i om sjögräsfenor är skapad av en herre som kallar sej för boogie. Han driver ett företag som heter C3. Det företaget säljer en fena som heter venom. En sak som skiljer den ifrån andra fenor är den breda basen. Just nu håller hans teståkare på att testa en ny modell av venom som har ännu bredare bas (nästan så den täcker hela fenhuvudet). Med en sådan 28 vet jag iaf en som redan varit en bra bit över 40..
Jag vet även en riktigt skön filur neråt västervik till som faktist pratar om en fenprototyp som ser ut precis som det CarlR beskriver..
-
Rasmus_W;586936 wrote:Okejdå. Det du refererar till är deltavingar och de är utvecklade för att prestera bra när flödet runt profilen är vad som inom gasläran kallas för en chockvåg eller en supersonisk chock och det är nåt helt annat än flöden i underljudsfart, som i princip kallas laminära eller turbulenta beroende på om de är laminära eller turbulenta.. 🙂
Lite kortfattat: I underljudsfart handlar det mest om att partiklarna flödar runt profilen. I överljudsfart bildas en vågfront vid profilens framkant, och som inte “hinner undan” eftersom fenan rör sig fortare än vad ljudvågor rör sig. Eftersom ljudet färdas ca 4.3 gånger fortare i vatten än i luft så betyder det att man behöver segla med en fart på ca 1500 m/s (=ca 4500 km/h gissar jag) för att en deltaformad fena ska bli intressant. I underljudsfart kommer den breda fenbasen bara bromsa.
Däremot är planing ett fenomen som i viss mån kan jämföras med överljudsflygning eftersom det hndlar om att man rör sig med högre fart än vad vågor på ytan kan röra sig, men det berör bara brädans form och inte fenprofilen. Dessutom vet jag inte om man blir speciellt mycket klokare av att jämföra planing och överljudsflygning.
Rasmus_W;586954 wrote:Haze: Nej, det där är nåt helt annat, det är nån variant på “end plates” (det kanske översätts till ändplattor men det vet jag inte), eller, som det stod i tråden, inspirerat av trafikplanens uppvinklade vingspetsar. Det finns på många trafikflygplan för att det är en bra grej, men det har inget med överljudsflygning att göra. Jag vet att ni kitare har speedrekordet just nu men jag tror ändå inte att ni behöver bekymra er om supersoniska chocker. 😉Carl R;586958 wrote:På wikipedia antyddes att deltaformen hade även andra fördelar, såsom högre stalltålighet, men på ltu-sidan verkar de anse att stallarna blir mer svårhanterade på bakåtsvepta eller deltaformade vingar.“Another advantage is that as the angle of attack increases the leading edge of the wing generates a vortex which remains attached to the upper surface of the wing, giving the delta a very high stall angle. A normal wing built for high speed use is typically dangerous at low speeds, but in this regime the delta changes over to a mode of lift based on the vortex it generates. “
“Additional advantages of the delta wing are simplicity of manufacture, strength, and substantial interior volume for fuel or other equipment. Because the delta wing is simple, it can be made very robust (even if it is quite thin), and it is easy and relatively inexpensive to build”
Borde inte vara några problem att tillverka en fena som funkar bra i luften nu då eller.. ?
-Hjälp till att lösa mysteriet med sjögräsfenan nu istället.. http://c3sports.websitetoolbox.com/post?id=3725261
-
Carl R;586892 wrote:Vind != Vatten
Har du läst getwet’s långa fentråd?
[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47187″]Mera fensnack – http://www.Surfzone.se[/ame%5DAv egen erfarenhet vet jag att en rejkad speedfena kräver lite högre fart (överljudsfart för vissa..:)) för att fungera. Det som finns att handla om du är sugen på en är C3 strike och KA speed. Hörde även att Selects caspar speed nu går att beställa med rake.
Obs att dessa fenor inte har något med de sjögräsfenor vi tjatar om att göra..
-
du har inte lust att återge vad mvm hade för synpunkter?
-
tbsurf;573911 wrote:Går det att beställa såna nu?
Har ju väntat på min 24 i ett halvår..hmm, tog ett tag men nu kom den iaf
-
Mycket bra initiativ badjanne. Ska bli intressant att följa den diskussionen, och man håller ju tummarna att boogie fortsätter producera sina fenor i g10. Kolfenor blir så tråkiga på grundt vatten 😉
-
Haze;585920 wrote:Så då var vi snabbast igen 😉
Såg på gps-kitesurfing att det är flera svenskar som regelbundet postar helt sjukt snabba tider. Finns det något forum där dessa herrar skriver så man kan hänga med lite och få saklig info om bedrifterna som görs?
-
måste stämma in där.. Krukan av för bra kört i riktigt tuffa förhållanden
-
En sak som spelar roll är ju vilken f2 sx vi pratar om, och såklart vilka segel du kör med. Fenorna du nämner är finfina men mach1 finns ju bara upp till 30.. SL9 finns från 25 (eller 27 kanske det är.) ända upp till 39. Du har fördel av att köra samma modell på dom sizer du väljer så lite avgörande för ett bra tips är som sagt vilken f2 sx du har.