the_novice
Forumsvar skapade
-
På SV så kör man vid Svalnäsbadet. 🙂
-
Det låter väl lite som ett trim-problem, snarare än att det behövs nya grejor. Svårt att säga vad som var fel utan att se trimmet, men det låter lite som att du behöver mer nedhal och mindre uthal.
För en vecka sedan så körde jag 3.8 segel och 62l bräda (ca 20 år gammal), med fint trim, så det är lite svårt att relatera…
-
Var någonstans i Vänern seglar du? Det är alltid lättare att få rigghjälp etc vid stranden.
I Karlstad är vi ett gäng som håller kontakt via messenger och när det blåser så är det alltid någon ute någonstans, beroende på vindriktning.
-
Pozo wind är bra, finns en svenskt kille som jobbar där också.
Det är inte så farligt bryt på stranden egentligen, det är mest när man skall gå upp som man får vara lite snabb.Vindsäkert och bra, har faktiskt kört 3.1 segel där en gång:
-
Blev dubblett på inlägget ovan….
-
Jag tycker att det ser ut som ett vanligt slitage om man har en bräda som inte har EVA material över hela brädan (det finns bara på rena nybörjarbrädor) utan istället har ett halkskydd som fungerar som ett grovt sandpapper. Alla sömmar är normalt även limmade på seglet så det bör inte vara något större problem. Jag tror nog att ni kan fortsätta att använda seglet som det är, men hålla uppsikt på skadan för att se om det är någon skarv i duken som börjar att öppna sig. Om en segelmakare skulle sy seglet på samma sätt som det var ifrån början så är nog tråden ganska så snart avskavd igen.
-
Ja alltid roligt med att ha något litet foilprojekt igång tycker jag. Själv tog jag fram sticksågen och gick lös på en Formula som var 19 år och jag hade låg.
Ajaj, det gör ont i själen, är det en X-186 bräda? 😮
De som var så goa att segla på, perfekt som lättvindsfreeride bräda…. 🙂 -
Jag tycker att fenorna gör väldigt mycket för hela brädans beteende, kanske ännu mer när det finns mer än en fena att trimma på jmf med brädor med bara en fena. Så jag tycker inte att man skall snåla med fen-budgeten, det är trots allt ganska lite pengar jmf med allt annat som man behöver…
Trimmet är nog ganska personligt efter seglingsstil och vad man vill få ut av brädan mm, men nedan följer några råd ifrån mig. Jag väger ca 65kg och seglar numera med 5.3 segel som störst på mina vågbrädor. Du får nog ta nedanstående med en “nypa salt” eller försöka att läsa mellan raderna…
På Guerillan så skulle jag rekommendera en FSW fena på max 24cm (Tex MFC 211 eller AR), jag tycker inte att man vinner något på att köra med större fena än så. Denna fena borde också gå bra att testa på Tri-waven som single fin.
För Tri-waven i nära “stock-mode” så skulle jag nog rekommendera 2x10cm fram (K4 incinerator tex) och 18-19cm K4 Scorcher bak. Möjligen upp till 20cm, med det tror jag nog är max.
Jag har bara seglat en tri-wave från fanatic när jag hyrde på Grekland (för några år sedan) och jag tycker att den var ungefär som en FSW rakt fram, den gippade fint men på vågen så kunde jag inte svänga så snävt som jag helst skulle vilja. Så med fokus på vågridning så skulle jag istället rekommendera en lite livligare set-up: 2X8-10cm assymetriska fenor fram (2-3° toe-in), tex K4 Ezzy eller AI. Grovt förenklat så kan man se det lite som att center-fenan väljs efter hur man vill att brädan skall gå rakt fram, medans sidfenorna framförallt väljs efter hur brädan beter sig i bottensvängen (front side). Med lite extra toe-in så får man en brädan där man svänger mera med brädan, framfenor hjälper fortfarande till att hålla nere kanten och ge driv framåt, men man styrs inte lika mycket av fenorna och det går lättare att justera svängradien.
Andra tri-fins än fanatics (Goya, simmer mfl) har också, för mig iaf, haft lite känslan av att vilja gå lite för rakt fram eller hålla en lite större svängradie där man håller svängen emot framfenan snarare än brädans kant. Detta kanske bara är något som jag har problem med, men extra toe-in är något som jag tycker löser detta och det är något som jag verkligen gillar.
-
Det låter som ett bra första steg ifrån en bräda med singel fena. Sedan behövs det nog en liten uppsättning med olika fenor också för att få till känslan som man vill ha den. Tack vare K4 så behöver det inte kosta så mycket…
Jag såg denna bild på en annat forum och kan nog känna igen mig lite, jag har numera fått förhållningsregeln; en bräda “in” och en bräda “ut”… (!)
-
Det låter bra! 🙂
Har du några bilder? -
Angående kurvformen på bommen, jag har inte provat just North bommen, men tanken är väl att formen (i den främre delen) skall underlätta i manövrar när man vill gå från “bom till bom” i freestyle och vanliga jippar etc.
Vet inte om det blir så stor skillnad egentligen, viktigast är ju att sätta gippen ordentligt, med rätt fart och flyt så går ju rigg-flippen enkelt från “bom till bom” i gipparna ändå.
- Detta svar ändrades 3 år, 2 månader sedan av the_novice.
-
När det gäller att välja mellan kol och aluminium så är valet enkelt, tycker jag, kol är både bättre och faktiskt mera prisvärt. Budget kol eller högprestanda kol, är kanske ett lite svårare val.
En aluminum bom är tyngre och håller bara i ett par år, på västkusten iaf, efter det så blir aluminiumet föråldrat och det är bara en tidsfråga innan den går sönder. En kolbom däremot håller “hur länge som helst” nästan, min första kolbom köpte jag ca 2005 tror jag (en vågbom) och den funkar än idag även om greppet börjar bli lite slitet på sina ställen efter spolningar över stenrevet i Åsa mm…
Inte bara svikten/styvheten i en bom är intressant utan också själva vikten, en tyngre bom ökar på svängvikten och allt känns lite trögare, särskilt i manövrar men även för responset när vinden varierar. Det gör kanske inte så mycket på hårdvindssegling men i lättare vindar (dvs “lättare vindar” jmf med segelstorleken) så betyder det en hel del för känslan i seglet. Så för lättvinds foil (gissar att det är det som det kan handla om?) så skulle jag rekommendera högprestanda kol. Man betalar en gång och blir nöjd, istället för flera gånger och är missnöjd…
- Detta svar ändrades 3 år, 2 månader sedan av the_novice.
- Detta svar ändrades 3 år, 2 månader sedan av the_novice.
-
Angående Starboards quad så bifogar jag två bilder på en Starboard Quad, 77L, ifrån 2011, jag har dock dålig koll på vad de ändrade till 2015 modellen. 77-litarn går att segla med 5.3 segel, men det är gränsfall, det blir mycket bättre med 4.7 och mindre, och jag kör ned till 3.7 utan problem. Så “segelrangen” är också något att tänka på när man skaffar en mindre bräda, inte bara vilken volym man behöver för att ha flythjälp vid stilla stående. När det gäller storlek på quad-bräda så upplever jag att man lätt kan köra cirka en “storlek större”, ca 7-8liter större jämfört med single fena, för samma segelrange och vindstyrkor.
På 2011 modellen så är det helt “raka” fenboxar, alltså helt utan toe-in både fram och bak. Det tycker jag funkar väldigt dåligt, jag kunde tex segla rakt fram och ha full spin-out på enbart den ena framfenan (den på lovartsidan). I svängen (frontside) så kändes det också som att man körde helt på framfenans grepp, snarare än brädans kant.
Jag tycker att det blev mycket bättre när jag gick över assymetriska fenor med toe-in. Nu kör jag Ezzy assymetric både fram (8cm, 3°) och bak (14cm, 2°) och det blir en helt annan bräda. Den assymetriska profilen ger nog ca 1° i sig, så vinklarna blir snarast ca 2° fram och 1° bak, vilket är ganska likt de som andra tillverkare har nuförtiden. Med toe-in så släpper fenorna lite mera samtidigt när man kör rakt fram, och på vågen så svänger man mera med brädan och dess kant, än med fenorna, som jag upplever det. Mycket goare surfkänsla och lättare att ändra svängradie. 🙂
-
Gissar att linan utefter bommen är ett “on-the-fly” justerbart uthal, och att knapen skall sitta framme på fördäcket för att lättare förtöja vid bryggor. :))
-
Brädan på bilden är en Cortex 90, min lättvindsbräda. 🙂
Det är nog något med perspektivet i den förra bilden som gör att bakfenorna ser överdrivet stora ut, men det är faktisk 2x K4 Incinerators på 15.5cm där. Jag har även 14.5cm som jag har tänkt att testa med, det kan nog vara ännu bättre på vågen i större vågor och i saltvatten. I sötvatten så upplever jag att man behöver lite extra fena för att inte brädan skall suga fast.
Nedan är en bild till på samma prylar. Detta är min “hemma” spot i Vänern (ca 25 minuter bilresa hemifrån för min del) man kryssar först ut ca 500m mellan kobbar och skär och sedan så seglar man så nära ett rev/grund som man vågar…
- Detta svar ändrades 3 år, 2 månader sedan av the_novice.