the_novice
Forumsvar skapade
-
Vågar man fråga varför den blivit flyttad…?
-
Kolla så att fickan för lattan är hel längst fram, dvs så att lattan inte sticker fram och in i mastfickan… Det kan bli så om stoppet för lattan har skavt mycket mot masten eller om man överspänner lattan.
Om lattans “stopp” är helt så kan du lägga en liten distans (en bit rundstav av plast tex) innanför lattskruven för att få mera tryck på lattan.
-
Med den vikten (jag väger själv ca 64kg) så behövs det inte så stora grejor. Det beror lite på din nuvarande nivå, men en bräda kring 130liter (eller 150l beroende på din nivå) och två segel, ca 6.5 och 7.5, bör räcka långt.
-
Nä, den är ju en helt förlegad modell. Sådana brädaor körde man med på 80-talet…
Skaffa en modern, lättplanad bräda med lite mera volym, och bredd, än vad man skulle använda på kusten. Det beror lite på vad du väger, men en modern bräda kring 130-150 liter planar tidigare och är mycket roligare att segla med, jmf med Konan.
-
Med din lätta vikt så satsa på ngt lättplanat kring 95L. Det går då fortfarande att dra rigg i nödfall och den kommer att gå mycket bättre i vågorna jmf med den större brädan. Framför så kommer 5.0 seglet mycket mera till sin rätt.
-
@Consigliere 725409 wrote:
Sammanfattningsvis:
1. Hur rigga för för grundvind/byvind och hur tänker man när det är stooora skillnader mellan dessa?
2. Knep för att veta när brädan pekar rätt för att sätta sista handen på bommen och sätta igång vattenstarten?1. Rigga alltid för att seglet skall tåla full vindstyrka, känns seglet då för litet för grundvinden så behöver du helt enkelt ett större segel.
2. Träna vattenstart i lättvind med brädan ca 90° mot vinden, du skall inte behöva dras upp av vinden utan du skall själv kunna dra dig upp i bommen (med masten lodrät) och genom att samtidigt trycka rakt ned med bakfoten (inte åt sidan/lä).
-
-
the_novice
Medlem9 juli, 2014 vid 15:13 som svar på: Erfarenhet av att Windsurfa vågsurfa i VillshäradVilshärad är jättebra vindsurfställe med vågor. Funkar bäst på vindar kring SW då vågorna vrider runt den södra udden. Fina hoppramper bildas över sandbankarna strax norrut. Vid V och NV så blir det onshore…
Badvakterna är till för de badande, så det är inget problem, det kan bli lite strömt kring utloppet av en å strax norrut. Det är långrunt så det blir inga kraftiga dumpningar av vågen, men se upp med badande om det är fint väder, de kan vara ivägen…
Vid vindar kring V så åker man lätt till Ringenäs som är nästa vik söderut. 🙂
-
Vad är det för sort segling du är ute efter?
Jag åker till Lissabon/Guincho nästa vecka, hoppas på fina vågor 🙂
-
@henryk 723683 wrote:
Mäktigt att se “Bringan” korsa målinjen låååångt före i dagens andra heat i samma hårda vind :-). Massa publik och applåder när Anders B kom in till stranden :).
Vad hände sedan, blev han diskad i det racet?
Grymt bra kört av både honom och Marcus (delad 49:e?)…
-
När jag bodde i göteborg så hade jag ca ett inbrott eller incident med bilen per år. De försökte stjäla bensin, pangade en ruta, eller stal en nummerplåt etc…
Bäst var det att låta dörrlåset vara trasigt efter ett inbrott, då ser de att de inte är först på plats…
-
Ja, en Formula är framförallt tänkt för att gå så högt och så lågt som möjligt mot/med vinden, eftersom tävlingarna sker på en I-bana. En lättviktare på en stor slalom-bräda kan plana nästan lika tidigt, men Formulan har bättre vinklar och behåller även planingen bättre i vindhålen.
-
När man känner till Fiskebäck så går det ganska bra att undvika alla stenar…
Jag har själv kört mycket där med Formula innan jag flyttade norrut.De flesta äldre Formula brädor är lite lättare att segla, och roligare att gippa, än de senaste årens brädor då de har blivit allt bredare i aktern. Bland Starboards brädor så är 159-162, samt LWR och HWR bra brädor. Det gäller att ha en bra fena också, det är den som gör hela brädan.
Segel behöver du nog ett 11.0, ger en bra range och är lite roligare att segla jmf med de större seglen. Jag seglar helst 10.0 om/när det går, men jag väger bara ca 66kg.
-
Det beror lite på hur mycket du väger och vad det är för sorts segling du vill göra. Jag har inte kört JP’n men den borde vara lite enklare att gippa med och lite mera free-ride/slalom inriktad jmf med ren Formula.
Om du verkligen är ute efter lättvindsegling så tycker jag att det är en ren formula som gäller. Ett segel kring 10-11m^2 och du planar i vindar kring 5-6m/s. Största fördelen är att man har bättre vinklar på kryss och slör jmf med brädor som JP’n.
Framförallt mitt i sommaren så är det rätt kul att segla förbi alla segelbåtar, man går åtminstånde dubbelt så fort. De goda vinklarna gör också att man kan segla iväg en bit och slipper att bara köra fram och tillbaka. Nackdelen är väl att du kommer att hitta alla små grund och stenar som finns kring fiskebäck…