the_novice
Forumsvar skapade
-
Så här kan det se ut med påbyggd ny nos…
-
Har sett några bilder på en avsågad sputnik som blev 233 istället för 283 men jag hittar inte dem nu…
En annan variant är ju fönster… -
Det här har varit uppe för ca ett år sedan?
Jag var där förra helgen, träden är hyfsat höga tallar och längst in i badviken är det dessutom vindsurfing-förbud på sommaren….Lär funka som vågställe annars men fin sandbotten vid badviken. Men det är väl åtminstånde en bom man skall förbi för att få ned bilen hyfsat nära stranden.
För speed så tror jag träden är för höga, finns väl en tumregel inom segling att man skall multiplicera höjden på ett hinder med tio för att få ett ungefärligt avstånd där vinden inte påverkas alltför mycket, hur hög är en tall?
-
Det som diskuterats tex på formula brädan är väl att när man skall upp i planing så blir det ett undertryck i cutoutsen om dem bara är skurna rakt framåt som på F2, särskilt om dem dessutom är långa och grunda. Där kommer alltså airpipen in och leder ner luft för att förhindra att ett undertryck bildas. Väl i full planing så behövs dem nog knappt eftersom det då är öppet rakt bakåt, men med airpipsen så skulle i princip släppet i väldigt långa och låga cutouts bli bättre. F2 testar väl just nu med justerbart djup på sina cutouts för att optimera gången före och efter planingströskeln. De tidigare formula brädorna utan cutouts (tex RRD monster) planar väl tidigt men har sämre topfart eftersom den våta ytan då är onödigt stor.
På starboards brädor så är cutoutsen öppna även åt sidorna så att luft kan ledas in den vägen i låga farter och vid planingströskeln, däremot får dem då en lite kortare lä-kant att stödja på vid höjtagningen men tycks inte hindra Wotjek och co särskilt mycket….
-
Bara av ren nyfikenhet, har dem plockat bort ett skruvhål för stropparna på tex EVO 62, eller är de tre ersatta av två nya mittimellan de gamla?
Har testat lite olika med framförallt bakstroppen och det påverkar ju en hel del för brädans gång vid vågridningen. Körde ett tag med bakstroppen lite längre fram och då kan man trycka hur hårt som helst med bakfoten i frontside svängen men det blir lite mindre snärtigt i cutbacken. Tycker nog att det är bättre med den längst bak då man får trycka lite med framfoten också i frontside svängen och sedan slänger runt den väldigt lätt i cutbacken…Tycker annars att vikten på wood versionen av de olika brädorna är helt i klass med övriga brädmärken och vikten påverkar väl mest när man kör i lätta vindar med bra vågor och hur ofta har vi det här hemma….
-
Sjögräs är ett jäkla gissel, och då får vi väl inte så mycket här som på andra ställen.
Jag tror nog att aciden har en US box…
Select gör väl sjögräsfenor för vågor annars tycker jag sällan att man ser det. Kan beror på att dem andra är för mycket inriktade på Maui segling? -
Väldigt svårt att säga, det beror lite på vad det är för segel också. Race segel är sydda för ganska mycket vind och har inte så bra bottendrag. Freerace segel med två cams ger bättre bottendrag tycker jag och har ändå hyfsat vindspann genom ändringar i trimmet. Om du redan har ett 8.3 och funderar på att skaffa 9.2 också så blir det ju ganska tätt. Sedan kräver det väl längre mast och bom osv men kan du hitta ngt billigt begagnat så kan det kanske vara värt det. Kolla även på vilka segel storlekar som är rekommenderade till brädan, att överskrida dessa ger inte särskilt mycket när det gäller tidig planing.
En annan variant är att prova med olika trim på det seglet du redan har, om det har chambers så kan man köra med negativt uthal och vinna en hel del i bottendraget.
-
Om den var inställd på 2sec intervall och du startade den kl 11:30 så borde den räcka till 17:03!
Beroende på inställningarna så kommer den sedan att antingen skriva över dem tidigaste punkterna eller också inte logga alls om jag fattat rätt…Vinkeln är lite lurig, tror jag går snabbast kring 120-130 gader men det är ju lite svårt att se medans man seglar och det beror väl lite på vindstyrkan också. Lycka till imorgon….
-
Vad jag menade var att om man är flera om en gps så kan man stänga av denna en minut och sedan starta den igen och får då uppdelat i olika sessions inför data analysen…
-
Vet inte vilken gps du kör med men Fortrexen tar ju upp till 10000 punkter vilket blir drygt 5 timmar med 2sec intervall och det räcker väl oftast?
Tycker även det går bra att stänga av gpsen om man vill utan att det blir några problem, det enda som händer är att i get7towin tex så blir det olika sessions vilket bara är bra…
-
Har dem inte ändrat den nu så att det är ett program istället för en web-sida??? Var bättre förr…
-
Jag testade lite olika fenor och trim med samma segel (severne C2 6.5) under totalt 3 timmar;
Drake 34cm; tidig planing och bra lyft men den kändes lite stor på halvvind och jag fick tail walk i byarna
North Shore slalom 30cm; lite för liten kunde inte trycka mot fenan och hade problem med att ta höjd som man ju måste om man skall kunna få till några djupa slörar. Den funkar bättre när man har fullt tryck i grejorna.
Lessacher Hyper Duo 34cm; Funkade riktigt bra, tidigt planing och bra höjdtagning utan att ha problem med tail walk ens vid 28.6 knop…
Nu ändrade jag ju lite andra saker under tiden också men för mig så tycker jag inte att små fenor funkar särskilt bra (jag har HS96). Jag tycker det behövs lite extra fena för att få upp brädan ur vattnet och minska på vattenmotståndet som betyder mer än vad den lilla delen längre fena gör. Får man för mycket lyft så kan man istället motverka det lite genom att flytta fram mastfoten och eller sänka bommen.
-
Det var en jäkla otur du har haft i år!
Vi får ta och jämföra trim när du blir bättre, jag har just börjat inse att HS och små segel funkar riktigt bra…. -
Ölen skall vara jäkligt billig i slovakien ha jag hört!!
-
Jag tror nog mer på att dem inte har ngn aning om vad det blåser. Att segla i 2ggr vindhastigheten går kanske med isjakter men knappast med surfgrejor???
I kanalen i frankrike så kör dem väl endast strax över vindhastigheten?