the_novice
Forumsvar skapade
-
Du var inte ute idag då?
Jag körde hypern och 6.5 och fick skrämt upp den i 28.6 knop, funkar ju kanon med små segel… -
Jag rekommenderar helt klart midjesele
Antar att du inte är så erfaren efter som du ställer frågan och midjesele är lättare att kroka i och ur med och jag tycker man får bättre stance och kan hänga ut bättre jmf med sittsele där man lätt tenderar att sitta ner, särskilt för nybörjare.
Stora segel är inget problem, kör själv 9.8 segel med midjesele, möjligen är sittsele bättre om man vill upp i farter över 30knop…Ett problem man kan uppleva med midjesele är att den kanar upp men det gäller bara att ha rätt storlek och att dra åt den hårt i midjan så är det inga problem. Sittsele kan å andra sidan krossa känsliga/vitala delar på kroppen…
-
Hög parkeringsavgift och lååångt att bära grejorna….
Eller så kör man igenom den bommen som finns där och riskerar att bli inlåst…. -
Prognosen för ikväll är väl SW-W och det blir inte bra i askim då det är ett berg ivägen och det blir väldigt byigt och platt…
På S-SW så är det däremot det bästa man kan hitta i gbg! -
Det är väl från den beryktade hummerviken på öckerö…?
-
Appropå ingenting och surfspots i Lidköping, jag var vid svalnäs i helgen och såg till min förskräckelse att det var förbjudet att vindsurfa där under sommaren???
Men Kite går bra då eller? -
Förlängare nr2 blir väl då en på ca 40 cm, och då täcker man ju 400-440 utan glapp och utan det extra röret. Frågan är väl då hur mycket man kan/vågar förlänga när man använder det extra röret?
Det finns kanske en liten nischmarknad där för lätta seglare som har ett segel med luff på runt 450, men dem kör nog också med ganska låg bom så hur blir det då med förstärkningen som skall vara i bomhöjd… -
Hur är det med bommarna?
Jag var där förra veckan och då var bommen stängd och receptionen obemannad….
Bommen på andra sidan campingen var visserligen öppen men det hjälpte ju inte… -
Lite kul att han dessutom vunnit varje deltävling av Maui speed challange hitills, och gör 39 knop på öppet vatten!
-
the_novice
Medlem6 september, 2005 vid 09:10 som svar på: länken till hur man trär nedhalstampen sökesHmm, tror jag kör lite annan ordning, får kolla på det nästa gång…
Är det ngn som fattar the Team way, hur drar man nedhalet utan att använda clemcleatsen?http://www.gaastra.com/sails/rigging-guides/general/downhauling_2.html
-
Om det inte är kabeln så är det väl port inställningarna. Tycker det är mycket lättare med G7toWin som söker av portarna automatiskt, datan kan sedan sparas i GPX format (eller vad det heter) som GPSAR kan läsa. I GPSAR så har jag haft problem med tider mm när jag läst av direkt från GPS’en.
Finns även inställningar i GPS’en för överföringen, sätt denna på Garmin.
-
Jag har inte provat själv, eftersom jag har serie port, men det lär funkar med adaptrar från tex Keyspan, då kan man även föra över till Macintosh om man kör med det…
-
Sökfunktioner tillåter väl inte att man sorterar på en brädmodell?
Hyper är ju framför allt snabb på olika vinklar mot vinden, och hybriden är säkert snabbare med vinden. Har själv sneglat en del på hybriden men har lite kärv budget just nu…
I tisdags när jag tyckte HS’en gick trögt, fastande kring 26 knop med ett 7.5 segel, så flyttade jag över riggen till min switch 87 och det gick inte ett dugg fortare även om det kändes så! Tror det mest beror på att farten och höjden på kryssen var så jäkla dålig!
-
Såg just att onwater.se har rea också, EVO wood -05 för 9950:-
Det klår ju till och med looping.de och så klagar folk på att rean är dålig här hemma….