the_novice
Forumsvar skapade
-
the_novice
Medlem1 september, 2005 vid 06:30 som svar på: Varför lägger inte fler ut resultaten på GPS.speedOk, då har jag lagt in några mindre bra sessions också, med planing….
Sökfunktionen har ju varit lite dålig annars skulle det väl i princip var lite kul att kolla på hur fort folk seglar med en viss bräda tex. -
the_novice
Medlem31 augusti, 2005 vid 21:23 som svar på: Hur faan lägger jag in mina resultat på GPS-speedsVi hade/har 9.81 men det beror ju lite på var man bor också…
Om man då loggat punkter varannan sekund så ger 1G en fartskillnad på knappt 20m/s eller ca 40 knop (grovt räknat) och det är det väl ingen som tror på…Men 1m/s2 under två sekunder ger ju en fartskillnad på 4knop och det är väl inte omöjligt från stillastående men knappast när man ligger kring toppfarten. Det blir ju alltså väldigt svårt att på rätt sätt filtrera data men det är väl också därför dom använder medelvärden av de fem bästa 10 sek. körningarna. Dessutom så tycker jag bara att man får spikar i samband med krasher och vattenstarter mm, aldrig vid normal segling.
-
the_novice
Medlem31 augusti, 2005 vid 20:23 som svar på: Hur faan lägger jag in mina resultat på GPS-speedsSvar till:
Svar till:
Svar till:
Damn! Har loosat ett par fina toppfarter på det isf…
[/ QUOTE ]
skicka orginalfilen (orörd) till mej så fixar jag till det i så fall
[/ QUOTE ]
Har redan fimpat orginalfilen… Men jag tror nog att värden över 1 borde vara teoretiskt omöjliga..
[/ QUOTE ]
Är det inte sagt att man skall spara alla original filer för dokumentationens skull så att det går att kontrollera farter i efterhand???
Tex går det att kolla om ngn haft gps’en på under bilresan mm (eftersom filen innehåller positioner) även om det inte går att kolla om man “råkat” köra jetski…Vet inte riktigt om jag håller med om ett maxvärde på acc. vad är det som säger att man inte kan acc. fortare än 1G???
Det händer väl ibland att man blir luftburen enbart pga vinden och då är ju kraften större än vad som krävs för att acc. med 1G!
-
Instämmer med Lars och Ola på det mesta (det är nog säkrast så…). Personligen tycker jag det är väldigt svårt att sätta betyg på hur en bräda hanterar chop om man menar vid raktfram körning. Tycker det beror en del på inställningar och åkstil också. Stubbisar körs väl generellt med en mer upprätt stil och mindre fena vilket håller nere aktern bättre, sedan är klart att det blir stötigt en bit ut i apelviken men jag skulle vilja se den brädan som inte är det …
Då tycker jag det är mycket viktigare hur brädan ligger i vågridningen och hur den hanterar mindre perfekta vågor (tex med chop på). Jag har inte kört andra stubbisar men där funkar Evon väldigt bra (jag har i och för sig den minsta modellen) och har bättre bett i frontside svängen än vad jag haft på en traditionell vågis som ändå har varit smalare. Kontentan är nog att man inte skall stirra sig blind på siffror utan provsegla först för att se vilken modell man föredrar (särskilt om man inte kört stubbie förut).
Angående priser så kostar väl en ny pocket wave 9999:- på surfcompaniet
och en EVO (wood) -05 kan man väl få för ca 10500:- inkl frakt från looping.de…. -
the_novice
Medlem30 augusti, 2005 vid 17:52 som svar på: Varför lägger inte fler ut resultaten på GPS.speedDet är väl inte meningen att man skall lägga in alla sina körningar där, till det finns ju mytrims.com (nu även med gps data)?
Jag saknade ett alternativ; Jag kör mycket hellre i vågor när det blåser på riktigt.
Dessutom verkar jag ha en mental eller kunnande spärr kring 26knop på HS’en och de är ju inte så mycket att skriva om…
-
Bäst är väl att testa brädorna, om du är ärligt intresserad så hör med Surfcompaniet. Det beror väl lite på vad du är ute efter men Da Curve är ju också ganska kort och en del verkar föredra den framför pocket waven…
-
Frakten för en bräda är ganska dyr pga försäkringen, har för mig att det låg på ca 90 euro för en bräda men då har man ju också garderat sig för fraktskador och slipper chansa som med Keppler…
-
Instämmer fullständigt, jag har fått skicka min GPS till danmark två ggr hitills så med den frakten inräknad har jag inte tjänat mycket på nätaffären…
-
Strongt gjort, men hur går det att jobba efter surfet?
I och för sig så får jag väl inte så mycket gjort nu heller, sitter mest och tittar ut på vajjande träd och min fullastade bil…
Adde, hur går det med Quatron?
-
Visst blir SV ganska rakt in i Lejet men jag tycker ändå det blir bättre vågor där än i Apel….
-
Kanotcentrum (eller vad dem heter) vid p-arken säljer dem men du får räkna med att lägga till en del jmf med nätpriserna…
-
Hahaha, fy fan vad dåligt, snacka om taskigt närminne….
-
Fan, det var mycket snack om detta i Lejet igår när svek där, men jag orkade inte upp i morse…
-
Förutom att dem är väldigt tjocka och klumpiga så är dem ändå goare än vad andra juterbara stropparna brukar vara. Det går även att göra dem riktigt stora utan att neoprenet kollapsar som på andra stroppar. Tycker dem funkar bra till lite freeride (blev väl fem timmar igår i Lejet med 6.4) men har inte kört dem i riktiga vågor, på vågbrädan så kör jag med den gamla modellen.
Jag har inte provat att så mycket med olika hålposition utan satte dem i det yttersta hålet direkt för att kunna justera dem stort.Naish Hawaii hade några stoppar av den gamla modellen när jag var där för ett par veckor sedan, det borde väl gå få hitskickat därifrån också om det är ngn som är desperat….
-
Jag tycker dem är helt i klass med övriga märken både vad det gäller känsla och kvalitet utan att man tar priset i beaktande. Då har jag/har haft segel från gaastra, arrows, severne och har provseglat North och simmer bla. Det är möjligt att GUN ligger lite efter, tex kom dem väl med en sån där stropp att hålla seglet ihoprullat med efter att Gaastra infört det men å andra sidan så satte dem en på varje sidan så att man inte behöver fundera på vilket håll man skall rulla det åt…
Ett favorit segel från GUN är mitt Groove 5.3 (köptes nytt 2003 och inga kvalitetsproblem) som funkar till allt och har förfinats lite till Target modellen som jag också har ett par av.
När det gäller North så tycker jag dem är klart överskattade, jag känner ingen skillnad seglingsmässigt i alla fall och dem är definitivt inte värda dubbla priset jmf med GUN!
Hotsails däremot skulle jag gärna ha ett par stycken av i segelgarderoben….