the_novice
Forumsvar skapade
-
Det verkar inte vara ngn har som ar radd for hajar och strommen ar val mest sideshore…
Havsskoldpaddor far man daremot se upp med!
Holl pa att dra ratt in i en med full fart pa formula grejor igar. Eftersom som dem ar fredade nu sa borjar antalet vaxa och tydligen sa ryker bade fenan och tuttleboxen om man traffar medans skoldpaddorna inte bryr sig… -
Har haft lite otur som vanligt, under forra veckan nar jag jobbade sa blaste det ganska ok men denna veckan ar prognosen samre…
Korde ett par timmar med 6.6 i Kailua bay och skall dit imorgon ocksa. Nu nar jag kikat lite narmare pa kartan sa skulle jag nog aldrig komma pa tanken att ga med prylarna till diamond head! Helt klart bragdguld!
Vagorna har inte varit sa stora men det var en del som guppade omkring med 5.0 vid Diamond head igar men det var lite val smatt for att vara bra. En av dagens hojdpunkter var nar dem lyckades leta fram ett par riktiga DaKine stroppar till mig ibland all braten pa Naish Hawaii!!! -
Claes olsson har väl en variant utan armband (och ev. så har Naturkompaniet en del också) men jag hittade inte den modellen jag ville ha så det var enklast att beställa direkt från aqua-life (via den länken). Dem svarar hyfsat snabbt även om just den modellen jag ville ha inte fanns på lager…
(tog väl ca tre veckor innan jag fick den) -
Ja det är inga problem, det är bara on/off knappen som kan vara lite svår eftersom den ligger i nivå med ytan på gpsen, dem andra står ut en bit så det är inga problem.
-
Öhh, man tar av armbandet på fortrexen och lägger gpsen i påsen…
-
Om/när köpsuget kommer tillbaka så kan jag rekommendera den minsta aquapacen jag kunde hitta med armband (model 207; http://www.aqua-life.se)
-
Fortrex 101 har samma mjukvara som 201:an som jag har. En av menyerna/displayerna är med stora siffror och man väljer själv, med ett par knapptryckningar, vad som skall visas där med stora siffror. Antoine tex hade den inställd på maxhastighet i filmen, själv brukar jag köra med aktuell hastighet så kan man se hastigheten medans man kör (max hastigheten lagras ändå och kan tas fram med ett par knapptryckningar). En liten fartökning medans man kör känner man ju självklart och man behöver inte titta på displayen hela tiden, men när man gör en större trimm ändring och sedan ger sig ut igen så är det rätt bra att ha displayen för att se om det blivit ngn fartändring.
Jag är helnöjd med min fortrex 201 (när jag väl fick en riktig data kabel). Det jag hört är att det kan uppstå problem vid krasher då vatten trycket vida kan överstiga det som den är tänkt att klara. Jag kör därför med min i en auquapac på armen och det har fungerat bra. Fortrex 101 har också en batterilucka som kan börja läcka om man får skräp vid packningen. Pinnarna som håller fast armbandet är tydligen också lite svaga och man kan riskera att tappa gpsen vid en krash och då sjunker den (den flyter dock om man har den i en aquapac, och då kan man även ha en rem runt halsen för säkerhets skull…).
-
I länken jag gav är priset nu 2,120.71 sek inklusive moms (var nere på ca 1700:- i vintras…) Momsen måste man alltid betala men eventuellt kan man slippa om man har tur och det slinker igenom postens kontroller (dem kontrollerar och tar betalt på uppdrag av tullen) men det blir också lite extra besvär och avgifter om man misslyckas.
Fortex 201 kom med europeisk laddare (passar direkt i sverige), engelsk manual och data kabel för serieport (lär fungera med tex keyspan adapter till usb om man föredrar det). Mjukvaran har svenskt språk om man vill ha det men på GPS-speedsurfing rekommenderar att man använder det engelska för att undvika problem.Skall man köra med 2 sec intervall så bör man nog också ha möjlighet att lagra minst 5000 punkter och gärna 10000 som man kan med fortrexen.
-
Jaha vet inte vad som hände där riktigt hann inte granska och blev utslängd från inloggningen, börjar nog bli lite sent…
Undrade mest om det kan vara så att vindmätaren har blivit omräknad två gånger från knop till m/s och nu visar hälften av vad den borde göra???
-
Fortex 201 har inbyggt batteri (klarar ca 12 timmar vid normal användning) medans Fortex 101 har batteri lucka som kan läcka.
Ett problem med dessa lär vara att armbandet kan lossna vid häftiga krasher och GPSen sjunker. Det fixas lätt med en aquapac på armen som ger extra vatten skydd och dessutom så flyter den om den remmen skulle råka lossna (medföljer även snöre som man kan ha runt nacken som extra säkerhet). Det går fortfarande att se igen aquapacen och man kan även komma åt knapparna utan att öppna påsen.En klar fördel som jag ser det med fortex är att man kan läsa hastigheten medans man seglar, så länge man nu vågar vill säga….
Vid prisjämförelser så bör man kolla på vad som ingår. Fortex 101 kan verka billig men då ingår inga batterier (möjligen har man redan två AA laddningsbara batterier och laddare men ändå) eller data kabel vad jag vet. Fortex 201 levereras däremot komplett med innbyggt batteri, laddare och data kabel.
Priset för Fortex 201 ligger på ca 2800 kr hos Kanotforum (eller vad dom heter) i Gbg. Bättre priser kan man hitta här tex (det finns även andra ställen inom EU med liknande priser) ; http://www.sportextreme.com/pz228x10303ySEK/
(är väl inte så stor skillnad nu längre när dollarn är på väg upp igen…)
-
Just det, vad gör man om det är snöstorm i Apelviken och detta händer???
För min del var det bara att simma in med riggen och leta efter brädan; http://ftp.surfzone.se/pp/showphoto.php?photo=28&sort=8&cat=506&page=25
-
Jag antar att det är pin-koppling? Det är förmodligen så att låsningen av pinnen inte tar ordentligt, har sett detta med flera förlängare och det är bara att ta bort lite på basen av förlängaren så att mastfotspinnen kommer längre in i förlängaren. Kolla även att låsningsknappen hoppar ut ordentligt när du sätter i mastfoten, och att det finns lite glapp så att pinnen kan rotera lätt.
-
Jag fastnade tydligen också, alltid kul med bilder…
Vad betyder finger tecknet på sista bilden, en hårdrockande surfare???
-
Aquapac funkar rätt bra…
-
Det är lite långt dit, ca 3km fågelvägen, och säkert det dubbla när man skall kryssa…
Väl där uppe i fart så hade jag en del problem med fenplaning (34 cm fena och mastfoten lite väl långt bak) så jag vågade bara ta en vända. Men annars var vattnet hyfsat platt där och sträckan är lite längre än i björlanda…Du får väl ta en tur till fiskebäck så får du känna på vad det innebär med choppigt vatten!!!