the_novice
Forumsvar skapade
-
Claes Ohlsson mätaren är helt ok men tyvärr har dem slutat med den billigare varianten och säljer endast den mer avancerade med barometer och annat tjafs som man inte behöver…
-
Hade samma problem först, du måste installera/kopiera filen (comm.jar) för seriekommunikationen till GPSen även om du inte har tänkt använda det. Dvs följ alla stegen i installationen…
Det var en konstig sträcka du fått till, länsade du rakt hem efter kastfallet???
Mitt max från GPSAR (2 sec) blev föresten 26.4 knop och sattes i Fiskebäck secretspot no1…
-
Det är ju väldigt lätt att kolla med GPSAR var man har haft högst fart! Ofta kan man se att den gradvis byggs upp när man tex faller av på en slör. Dina värden (10 sec average) ser minst sagt skumma ut;
Average speed : 28.4 knots (41.7 25.8 25.6 24.6 24.3)Det måste ju vara helt omöjligt att ligga i ca 25 knop och sedan helt plötsligt göra minst 41.7 knop i 10 sekunder och sedan tvärbromsa ned till 25 knop igen!
Hur ser dina 2 sec data ut?Kastfall mm är inget problem när man analyserar track data efteråt eftersom detta är registrerade positioner vid en viss tidpunkt (tagna tex med 2 sec intervall). Så GPSen registrerar helt enkelt positioner medans man seglar och sedan positioner när man ligger ned och det ju inget problem med det, en liten höjdskillnad bara…
Den maxhastighet som visas på GPSen däremot (baseras inte på loggade trackpunkter) skulle väl däremot kanske hinna registerar den snabba hastigheten under ett kastfall (som vara mindre än en halv sekund?). Men det är ju också därför som man bör använda mjukvara för att analysera hastigheterna.
Fick själv spinnout i ca 20 knop idag med efterföljande krash och det ser mest ut som att jag tvärnitat och det stämmer ju… -
Gäller att våga ha full fart in gippen, fall av till slör innan du krokar ur. Sedan kan man även flytta bak bakhanden lite och överskota på vägen in i gippen. Flippa seglet tidigare innan det är full kraft från vinden på den nya bogen.
Böjda ben behövs för att behålla kontakten med vattnet och hålla ett jämt och lagom railtryck… -
Jag tycker helt klart att klassiska vågisar funkar bättre på plattvatten. Stubbies seglas med lite mer upprätt stance och dem ber om att få svänga på varje våg…
Detta går till viss del att påverka genom att flytta bak fenan tex men det blir aldrig riktigt samma sak ändå.
En del klassiska vågisar (tex AHD power wave eller andra freewave/freestylewave eller vad man nu vill kalla dem) är ju däremot nästan som små slalom brädor.Att vara överrigad tycker jag inte är ngt problem på stubbies men dem kräver generell lite planare rigg även om man inte har fullt tryck i grejorna. Har man för kraftfull rigg så tenderar nosen att tryckas ned och det går mest trögt genom vattnet istället för att gå uppepå.
Skall man jämföra olika brädor så får man nog bestämma sig för vad som skall avgöra storleken, volymen eller bredden?
Själv tycker jag nog att bredden är det man bör gå efter, den mindre volymen i en stubbie märks bara precis när man står helt still och inte har ngt drag alls i seglet. Planingströskel däremot avgörs mer av bredden och bottenform (rocker och konkaver etc).Klassiska vågisar från -00-01 kan ju fås för nästan inga pengar alls så det är väl bara att slå till….
-
När jag använder G7towin för att ladda ned data och sparar i .gpx format (för att sedan öppnas i GPSAR) så funkar det väldigt bra, hastigheterna är väldigt lika det jag såg medans jag seglade (dvs både hastiget och plats)
Om jag däremot använder GPSAR (2.3) och laddar ned direkt från GPSen så får jag problem med tider och annat…
-
Aj aj aj, tänkte inte på det….
Det lutar åt björlanda ikväll för min del, polarn gillar att bottna…
-
Visserligen inte Knatte men ändå…
Jag kör med Fortrex 201 som jag köpte här: http://www.sportextreme.com/pq236/ (bra priser men nackdelen är om man får problem, då får man skicka grejorna till danmark)
Iden är grymt bra, man kan välja att se tex aktuell hastighet eller maxhastighet med stor display medans man seglar. Efteråt laddar över till datorn och gör analys i tex GARtrip (freeware) med replay, plottning av hastighet, polarplottar etc.
Problemet jag haft med min visade sig vara fel på datorkabeln och inte GPSen i sig…
-
Nu har jag äntligen fått tillbaka GPSen och fått igång datorn…
När jag kikar på en gammal körning med hypern och 7.5 ifrån Björlanda så går det ungefär lika fort oberoende av vinkel mot vinden… -
Äldre brädor med centerbord funkar på det viset!
Om du fäller upp centerbordet helt så blir nog styrningen annorlunda men å andra sidan så brukar dom brädorna ha väldigt liten rocker och ibland även en negativ tailkick… -
Köp ett easy-uphaul eller ett begagnat segel utan chambers istället för att förstöra seglet!
-
Idag var det värre än vanligt….
Verkar som kitarna kontrar med att ockupera hela viken totalt! Det var minst 25-30 kitare och en hel del incidenter, kitar som kom smällande rakt ned och folk som drogs omkring på land med kompisar springande efter. Höll själv på att få en riktig tungviktare över mig när jag var på väg ned i vattnet. Det blåste nog för mycket för nybörjare idag och man borde kanske upprätta ngt varningssystem med flaggor tex? Har sett det på andra ställen utomlands och det varnar ju i alla fall folk från att ge sig ut.Föresten så borde man nog förbjuda raggare också dem intog varberg idag av ngn konstig anledning…
-
Det var helt ok!
Körde med fullt tryck i 5.3 (och Evo62) från klockan 16-19, men det är något fel med mätaren i Apelviken….
Är möjligen det där med knop och m/s som spökar??? -
Jag kör med 130-132cm på vanlig vågis så det stämmer nog att man har sitt “favorit” mått. Däremot så tycker jag att stubbyn är mycket känsligare för positionen än vad det är på en traditionell vågis och det beror nog på att brädan är såpass kort.
-
Jag har inte kört JP’n men har en Evo62 och jag tycker att den beter sig lite annorlunda jmf med en vanlig vågis. Eftersom nosrockern sträcker sig långt bak och det endast är en liten del under fötterna som är plan (om nu någon del kan kallas plan när det går från enkel till dubbel konkav till platt…) så kan det bli sämre om man har mastfoten för långt fram eftersom man då trycker ned nosrockern. Istället så hjälper det att kliva bak innan man planar och att falla av mycket när man tror att vinden räcker till och ta hjälp av en våg för att få upp brädan ur vattnet. På evon så hamnar jag med mastfoten ungefär mitt i mastskenan (ca 130 cm från tailen) och det behövs bara väldigt små justeringar ±2cm för att det skall bli stora skillnader i gången. Däremot så bryr jag mig inte så mycket om tidig planing utan tycker det är vågridningen som är viktigast och då har jag gärna mastfoten lite längre bak (128cm) men allt är ju en kompromiss som vanligt.
När det gäller fenan så är det en väldigt kort box på evon och jag har inte hunnit prova så mycket ännu men Lars_k har ju vettiga synpunkter…