Forumsvar skapade

Sida 113 av 164
  • the_novice

Medlem
    10 juni, 2005 vid 15:45 som svar på: Göteborg ikväll?

Enligt marstrands mätaren så är det drygt 8 m/s nu…
    Jag drar till Björlanda så fort jag packat bilen! cool.gif

• the_novice

Medlem
    5 juni, 2005 vid 21:14 som svar på: Någon som testat dessa?

Testa dom med korta fingrar istället, mindre klumpigt och dem skyddar ändå på rätt ställen. Viss tendens till att få skavsår på nya ställen men man kan i alla fall fortsätta att surfa och det är gott att kunna ta på sig ngt när det känns som blåsorna är på väg. Bästa lösningen är förstås att surfa året runt…

• the_novice

Medlem
    2 juni, 2005 vid 06:56 som svar på: Hur bemöts kunder…?

Det beror väl på hur gammalt och trasigt seglet är?
    Sedan kan man ju alltid ringa innan man åker 10 mil i onödan…

• the_novice

Medlem
    1 juni, 2005 vid 18:55 som svar på: Fentest?

Hade också gärna sett lite fler tester av fenor, det blir ju ganska dyrt att själv testa…
    Angående affärer så är det nog ingen i sverige som vågar ha ett lager av tex riktiga slalom fenor men det går ofta att beställa via dom för att slippa stå för frakten av enstaka fenor från USA.

Annars är väl konfen ett bra ställe att få fen tips på!
    Kanske är dags för en avdelning med test utlåtanden av utrustning här också?

• the_novice

Medlem
    1 juni, 2005 vid 18:45 som svar på: Bomtest 2004

Rostfritt stål innebär inte att saker är helt rostfria (det är fortfarande huvudsakligen järn) så det behöver inte vara ngt fel på bommen. Problemet är att när man väl fått lite rost på rostfritt stål så katalyserar denna rosten vidare rostning osv… tongue.gif
    Lösningen är att polera bort rosten (tex med autosol) och sedan skydda med olja eller fett.

• the_novice

Medlem
    29 maj, 2005 vid 18:45 som svar på: Blir det nåt i Gbg idag? Vart?

Härlig aktion…
    Trodde du skulle ta en bild på hypern i 25 knop? smirk.gif

• the_novice

Medlem
    29 maj, 2005 vid 18:41 som svar på: uthalstrim

Chinook blocket funkar ju men det är inte kullagrat om det nu behövs. En fördel med att köra rakt igenom öljetten istället är ju att det blir lite mindre utväxling (1:4) och man slipper få slut på justeringen efter ett par vändor. Tycker 1:8 är lite onödigt i alla fall på lite mindre segel, skotar man bara ut lite så orkar man ju lätt dra ändå. Men om man tex vill justera 1 cm på uthalet så blir det ju 8 cm vid justeringen och det är rätt mycket. Och när man i extrema fall nästan vill justera upp till en dm på uthalet så behövs det ju 80cm på justerlinan….

• the_novice

Medlem
    29 maj, 2005 vid 18:22 som svar på: Exakt hur gör man gecko?

Eller så gör man på grunt vatten istället för att få luft under…. shocked.gif

• the_novice

Medlem
    27 maj, 2005 vid 06:58 som svar på: ONSALA MÄTAREN !!!

Ja det hände nog ngt den 8 januari… smirk.gif
    Innan dess fick man väl lägga till ca 10 men nu har det nog blivit värre. Annars tyckte jag nog att det stämde med byig SSE i askim igår.

• the_novice

Medlem
    26 maj, 2005 vid 11:51 som svar på: Mstdjungeln -nya diametrar i nya race-segel/master

Ja 30% är ju rätt värdelöst, men 75% tycker jag funkar särskilt på de lite kortare masterna.

Jag har kört en del med Loop 75% i 430 längd och det har funkat bra i tex Severne C2 (6.5). Annars har ju gun även 100% race master, till bra pris dessutom. Om man skall köra mindre diameter än vad seglen är sydda för så behöver man kunna komma åt att trimma in cambersen, och det går inte på alla segel (inte på mina i alla fall)…

• the_novice

Medlem
    23 maj, 2005 vid 14:41 som svar på: Hur ska jag sätta fast brädan på taket på bilen?

Spelar väl ingen större roll om nosen är fram eller bak bara man vänder rätt sida uppåt;
    Nosen fram på bilen => däcket nedåt
    Nosen bak på bilen => däcket uppåt

Sista fallet ger väl bättre aerodynamik enligt starboard, medans nosen fram och däcket upp är farligt… shocked.gif

• the_novice

Medlem
    22 maj, 2005 vid 11:18 som svar på: Ta bort rutor i caravelle?

Vet inte hur proffsen gör men det kan vara bra med ngt som smörjer när man ska i runtan igen annars kan det vara lite kärvt. Funkar med tex samma smörja som man har när man lägger på däck. När jag haft problem med tätningen så har det funkat med lite badrums-silicon, kan ev bli svårt om den skall ut igen men tätt blir det…

Solfilmen kan vara lite pillig att få dit utan bubblor, såpalösning skall funka, då fäster den inte med en gång utan man kan få ut bubblorna. Sist jag gjorde det så blev det ändå en hel del svordommar, bubblig solfilm ser ju så himla klantigt ut…

• the_novice

Medlem
    21 maj, 2005 vid 19:09 som svar på: Film….

Läckert, head-cam rules… cool.gif

• the_novice

Medlem
    21 maj, 2005 vid 11:14 som svar på: Surf som träning

5 km på 20 minuter blir 15km/h = ca 7 knop? Jaha, so what?

• the_novice

Medlem
    20 maj, 2005 vid 13:45 som svar på: En Film från Björlanda den 17:e Maj

Klicka på bilden så får du en film som inte startar. Höger klicka sedan på länken “start this item in external..” ngt, spara mål som osv.
    Sedan är det bara att vänta ett par timmar på nedladdningen…. smirk.gif

Sida 113 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums the_novice

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.