Forumsvar skapade

Sida 114 av 164
  • the_novice

Medlem
    19 maj, 2005 vid 07:16 som svar på: GBG imorgon Väst, 9-13 m/s (onsdag), men vart?

Ja det var väldigt mesigt i Apel, körde 6.4 fram till 20.30 när vinden började komma men då var det lite sent… smirk.gif

• the_novice

Medlem
    18 maj, 2005 vid 08:00 som svar på: Severne S-1

Precis, och då ligger alltså fördelen inte i priset och färre master att släpa på, utan i stället är fördelen att man alltid en resermast med sig eller…

• the_novice

Medlem
    18 maj, 2005 vid 06:23 som svar på: Severne S-1

Som nämnts förut när denna frågan kommit upp så finns det en fördel med olika master också. Om det är ojämn vind så är det ganska surt att först behöva rigga ned och sedan rigga upp ett annat segel på samma mast. För att en halvtimme senare rigga tillbaka. Då är det ju mycket smidigare att bara flytta över bommen till ett annat segel med sin mast i. cool.gif

Dessutom borde det bli en kompromiss både på designstadiet och i seglingen att ha en mast till en hel linje…

• the_novice

Medlem
    18 maj, 2005 vid 06:10 som svar på: GBG imorgon Väst, 9-13 m/s (onsdag), men vart?

Haha, var i Gbg? Varberg… tongue.gif

Håller tyvärr med, gäller bara att försöka flexa lite men prognosen ser ju bra ut för kvällen också! smile.gif

• the_novice

Medlem
    15 maj, 2005 vid 20:33 som svar på: kommande vecka… kan de va nåt?

Ja tyvärr är dem prognoserna på DMI helt värdelösa, stämmer inte ens med deras egna prognoser för dagen….

Men SMHI förutspår också vind senare i veckan från W, och då blir det apel. Har inte fått ngn surf i varberg sedan Gudrun härjade… tongue.gif

• the_novice

Medlem
    15 maj, 2005 vid 16:37 som svar på: GUN segel?

Sök här på konfen så lär du hitta en del, Gun gör riktigt goa segel!
    Priset är lägre på grund av färre mellanhänder…

• the_novice

Medlem
    15 maj, 2005 vid 16:34 som svar på: SLALOM

Ja det är ju lätt att vara anonym och skrävla…

Ingen som funderar på Gaastra Neutron då?
    Undrar i vilka vindar man bör segla med 4.3:an, 8 lattor och 4 cambers! shocked.gif

• the_novice

Medlem
    15 maj, 2005 vid 10:28 som svar på: vinterservice

Näe, det tror jag inte är ngn bra ide.
    Undersidan skall vara matt för att ha lågt motstånd i vattnet och ovansidan skall vara skrovlig så att man inte halkar…

Om brädan är vit och har gulnat så är det bara att ta färsk lime, låta det verka 10-15 min och sedan skölja av med vatten. cool.gif

• the_novice

Medlem
    14 maj, 2005 vid 17:19 som svar på: NP V8 7.5 Brädval?

Hypern körs väl generellt sett med lite mindre fenor jmf med vanliga brädor. Det är väl lite en smaksak också, dvs om man vill ha hjälp av fenan för att komma upp i planing eller om man faller av ordentligt först för att komma upp i planing och sedan tar höjd när man väl fått upp farten (det beror ju lite på vindstyrkan också). Jag kör bla med select superfast 51cm/lightning 46cm till 9.8 segel och det stämmer väl inte så bra med deras rekommendationer heller…. smirk.gif

• the_novice

Medlem
    14 maj, 2005 vid 11:12 som svar på: SLALOM

Och var kommer denna anonyma Kungen att segla, eller det kanske inte bör avslöjas innan grejorna testats??? grin.gif

• the_novice

Medlem
    14 maj, 2005 vid 11:09 som svar på: NP V8 7.5 Brädval?

Fenorna till första hypern lär inte vara så bra (för kraftfulla med stort drag motstånd),prova med tex Sr-6b istället. 40cm tror jag blir för stort till hypern och 7.5, tycker 34-36cm är mer lagom (o andra sidan så väger jag lite mindre än dig om det kan påverka). Till HS96 och 7.5 så kör jag med original 34cm (gjuten kopia av Sr-6b fast med tunnare profil och högre aspect ration) eller en select eagle 35cm (freeride/freerace fena med en tunnprofil och lite lägre aspect ratio) när det är dåligt med vind.

Generellt så tycker jag hypern är ganska känslig för fenan så man behöver ett par stycken för att kunna trimma med…

• the_novice

Medlem
    13 maj, 2005 vid 18:10 som svar på: Sjöbris i gbg i helgen?

Matade du dom gässen då eller…

Problemet med sjöbrisen är väl att det bara blir ca 5-6m/s och det är ju lagom till formula men inte till så mycket mer tongue.gif

• the_novice

Medlem
    13 maj, 2005 vid 17:57 som svar på: Bra speedställen för Göteborg??

Det är ju goa rigg ytor i alla fall…
    Jag har provat att gå i vid liknande ställen förut och det går ju om det bara inte är för halt på stenarna, då kan det vara riktigt farligt…
    Varifrån är bilderna tagna, dvs var på sjökortet?

• the_novice

Medlem
    12 maj, 2005 vid 19:13 som svar på: Formula bilder, filmer

Sam Ireland har nyligen gett ut en film “Pro Secrets”, fylld med trimtips från dom bästa seglarna!!!

• the_novice

Medlem
    12 maj, 2005 vid 19:06 som svar på: Jaha! Det var så den…

Det är väl ekonomin som styr som vanligt, starboards alltså, har väl med patent att göra…

Sida 114 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums the_novice

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.