Forumsvar skapade

Sida 116 av 164
  • the_novice

Medlem
    5 maj, 2005 vid 09:15 som svar på: Surfa imorgon snubbs?

Dyker nog också upp om det blir vind, prognosen ser ju hyffsad ut även om det verkar bättre längre norrut.
    Är det ngn som har koll på vatten nivån, sist jag var där gick det knappt att segla med 35cm fena…

• the_novice

Medlem
    5 maj, 2005 vid 07:39 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

Angående extra låsning av dörrar så hade jag en variant på min gamla transit. Det bestod av två rör som passar i varandra samt en bygel som fästs i dörren. Det större röret fästs i golvet rak nedåt vid dörren (med hål genom golvet) och bygel sätts i dörren rakt ovanför detta hål. Utifrån så för man sedan upp det lite mindre röret, som är tillräckligt långt för att även gå igenom bygeln på dörren, och låser det sedan med ett hänglås genom de två rören.

Låset blir hyfsat dolt men ett annat problem kan då bli när ngn bryter upp det vanliga låset och sedan sliter allt dom orkar i dörren (som kan bli skev)!
    Hände mig en gång men dem kom i alla fall inte in…. tongue.gif

• the_novice

Medlem
    4 maj, 2005 vid 11:20 som svar på: kallt om fossingarna

Om du har för stora skor så kanske det funkar med neopren strumpor men annars är tex Atans 6.5mm skor grymt varma och sköna att segla med… cool.gif

• the_novice

Medlem
    3 maj, 2005 vid 19:22 som svar på: Kommer ni ihåg luft skruven!

Dessutom så används ju o-ringen som en vanlig packning och det är ju som gjort för att dra för mycket och skada o-ringen!!! blush.gif

Det skulle tex vara ett spår i skruven eller i brädan som gör att ngt annat bottnar när o-ringen komprimerats tillräckligt, 10-15% ?

• the_novice

Medlem
    3 maj, 2005 vid 19:17 som svar på: AHD Free Diamond 68

Har inte seglat den det finns ju lite info på AHD hemsida tex; http://www.a-h-d.com/boards/index.wrd?s01|y02|r20|b56

• the_novice

Medlem
    3 maj, 2005 vid 11:18 som svar på: Bra GPS?

Tanken med fortrex 201 är väldigt bra, man kan ha den på armen/handleden och läsa hastigheten med stora siffror medans man seglar, loggar upp till en punkt per sekund för senare analys i datorn mm.

Tillförlitligheten är dock inte den bästa. Bla är pinnarna till armbandet lite klena och slår man i den så kan dom tydligen hoppa ur och då tappar man GPS’en som sjunker…
    Den är vattentät till 1m men vid krasher så kan trycket bli mycket högre än så. Jag har själv haft problem med min, efter två seglingar utan att ha krashat eller ens haft armen under vatten så slutade data överföringen fungera, så jag har skickat tillbaks den och hoppas att det går på garantin….

• the_novice

Medlem
    2 maj, 2005 vid 19:27 som svar på: köp-och-sälj-spam

Om han inte är ärligare än så, då är det ju bättre att slänga ut honom än att låta fler bli lurade.
    Det kanske inte är så konstigt att han försöker kränga grejor i sverige då om ryktet redan har gått i danmark…. smirk.gif

• the_novice

Medlem
    1 maj, 2005 vid 21:24 som svar på: Haga Park i helgen….

Tycker det är ngt skumt med sex dygnsprognosen hos DMI, den stämmer dåligt och det är inte samma om man kollar vindprognosen under farvandtsutsikter…
    Idag I Gbg har det varit soligt och ca 2-4m/s, men inte enligt DMI! (regn och 8 m/s?); http://www.dmi.dk/dmi/index/verden/verdensvejr.htm?city=110046002&country=Sverige

• the_novice

Medlem
    1 maj, 2005 vid 20:53 som svar på: Fy fan sicken dag…

Det ser ju väldigt likt ut, alla siffror är identiska, mapsource är nog baserat på sjökorten…. wink.gif

• the_novice

Medlem
    1 maj, 2005 vid 19:00 som svar på: Fanatic x-ray

Om du inte alls seglat förut så kan den kanske vara lite jobbig att lära sig på, särskilt om du väger mycket. Det finns då riktigt breda nybörjar brädor som funkar bättre. Har du däremot seglat lite förut så är det en go bräda, lättplanande och snabb och kommer funka som lättvindsbräda även när du blivit bättre seglare. Pris är himla svårt att säga, beror på skicket, kolla efter dingar/lagningar och skador efter masten mot nosen mm.

• the_novice

Medlem
    1 maj, 2005 vid 18:45 som svar på: Torkelstorp i morgon måndag

Jag tror nog jag avstår den här gången, har just vässat fenorna igen efter fredagens bravader…

Det ser fint ut inför kommande långhelg med regn och västliga vindar! cool.gif

• the_novice

Medlem
    1 maj, 2005 vid 18:40 som svar på: Fy fan sicken dag…

Tackar, jag hade väl hoppats på att det skulle vara lite tätare mellan “djup-kurvorna” och ev. även också visa var det finns stenar… wink.gif

• the_novice

Medlem
    1 maj, 2005 vid 11:05 som svar på: Fy fan sicken dag…

det var det där med bilden också…

• the_novice

Medlem
    1 maj, 2005 vid 11:01 som svar på: Fy fan sicken dag…

Jag riggade om till 7.5 och satte på en mindre fena och vinden ökade så det blev väl två timmars surf i alla fall, fast det var bara mot slutet som jag vågade köra för fullt, var fortfarande rätt skraj efter krashen. På vissa ställen sitter det lite nedkörda vägpinnar, antar att dom varnar för stenar och frågan är ju hur många omärkta det finns?

Stället är nog bra på ost-sydost och säkert väldigt bra för freestyle och kite, men den långa promenaden är inte rolig. Jag trodde att det skulle gå att köra rakt över till onsala sidan men då får man nog runda kalvö först…
    (ev. var det extra lågt vatten nu?)

Bifogar en liten bild (grönt är seglingsbart med hjärtat i halsgropen tongue.gif ), hade varit kul att se ett riktigt sjökort över platsen.

• the_novice

Medlem
    30 april, 2005 vid 07:59 som svar på: Fy fan sicken dag…

Hittade en gammal tråd, Lundh sails vid Nya varvet var det jag tänkte på…
    (andra sidan hamnen alltså)

Sida 116 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums the_novice

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.