Forumsvar skapade

Sida 118 av 164
  • the_novice

Medlem
    25 april, 2005 vid 13:42 som svar på: Svenska surftjejer kör F2

Gott att se men vad är det som händer med AHD?
    Dom har ju gjort grymma brädor förut men nu går det massa konstiga rykten, någon som ha koll på läget?

• the_novice

Medlem
    25 april, 2005 vid 11:01 som svar på: Köpes: North Superstar 3.7 2004

Det kommer, det kommer, om inte vid midsommar så blir det kring nästa jul och nyår…

• the_novice

Medlem
    24 april, 2005 vid 10:02 som svar på: Gissa spot

Ser ut som första viken efter Getskär, vad den nu heter…

• the_novice

Medlem
    24 april, 2005 vid 08:40 som svar på: Får man testa nya brädor från svenska butiker?

På surfcompaniet har jag blivit erbjuden att göra just det, dvs låna med mig en bräda ned till Apel, fin service! cool.gif

• the_novice

Medlem
    24 april, 2005 vid 08:36 som svar på: Hypersonic: va är bruksanvisningen???

Japp, det låter riktigt, nu är det bara vinden som saknas cool.gif

• the_novice

Medlem
    23 april, 2005 vid 22:13 som svar på: Gissa spot

Haha, 7’an va ju lite väl enkel med Rambos prylar mitt i…
    Dvs fågelviken i Björlanda

• the_novice

Medlem
    23 april, 2005 vid 22:03 som svar på: Får man testa nya brädor från svenska butiker?

Det gör väl dom flesta, eller i alla fall Surfcompaniet och SP vad jag vet. cool.gif

• the_novice

Medlem
    23 april, 2005 vid 20:28 som svar på: Hypersonic: va är bruksanvisningen???

Så där ja, nu har det blivit ungefär lika många olika åsikter som inlägg…

Det är säker personligt och olika stilar mm. Men punkt nr 1 förstår jag inte. Mastoften trycker mest nedåt, och för mig gör då en flyttning av mastfoten framåt att nosen hålls nere och då kan man få känslan av att man måste lyfta med framfoten. Framförflyttningen av seglet medelpunkt tycker jag spelar mindre roll, sitter bara linorna på rätt ställe så håller man ju emot riggen med kroppen och det är ju oberoende av mastfotsplaceringen. Nä får det allt blåsa snart så man inte fastnar i teorier…

Det är föresten en riktigt go vurpan i Sam Irelands nya video, en snubbe på formula halkar ur med framfoten i full spätta tongue.gif

• the_novice

Medlem
    23 april, 2005 vid 15:33 som svar på: -Hängsele linor-

Smaken är ju olika, men eftersom jag har samma bom till allt från 3.7 vågsegel till 6.4 freestyle så tycker jag att jag vill kunna justera bomhöjd och linlängden oberoende av varandra och beorende på hur mycket det blåser mm.
    Har bla kört med DaKines justerbara i drygt ett år utan problem, innan dess körde jag av ett par fasta linor (Gaastra märkta med 24″) och lyckades sedan inte hitta “rätt” längd igen med fasta linor…

Vem vill inte ha en fikus-mastfot, fast det kanske är värre att missa en Willyskipper med en sån! crazy.gif

• the_novice

Medlem
    23 april, 2005 vid 14:45 som svar på: -Hängsele linor-

Kan ni inte ta in ngr justerbara från DaKine också/istället dom är mycket bättre…

• the_novice

Medlem
    23 april, 2005 vid 14:12 som svar på: -Hängsele linor-

Tjena Rambo, klart du skall skaffa justerbara linor det är kanon! Kostar väl en hundring mer men sedan kan man justera bomhöjd och linlängden oberoende av varandra och medans man seglar (linorna alltså).
    Ett problem med fasta linor är ju att längden aldrig stämmer med märkningen och det kan vara allt möjligt beroende av tillverkaren. Jag har tidigare kört med 24″ linor från lite olika märken och ingen av dom har samma längd! När jag mätte på monterade linor så fick jag följande: Local spirit var knappt 22″, Gaastra var ungefär 24″ och NP var drygt 25″…. tongue.gif

Annars kör jag med följande ungefär:
    9.8 segel: 28-30″
    7.5-8.4: 25-26″
    3.7-6.4: 23-24″

Midjesele till samtiliga men bomhöjden varierar rätt mycket, från ögonhöjd på 9.8 till axelhöjd på vågseglen!

Men nu kör jag ju inte ngn Freestyle eftersom jag är helt kass på det….

• the_novice

Medlem
    23 april, 2005 vid 13:51 som svar på: Hypersonic: va är bruksanvisningen???

Nu seglar jag ju aldrig med weedfenor och vet inte hur det påverkar?
    Men jag har också haft problem med att framfoten åker ur. Förstår inte riktigt varför det skulle hjälpa med att flytta fram mastfoten, jag tycker tvärtemot att det som hjälper för mig är att ha mastfoten längre bak (då behöver man inte lyfta med framfoten längre utan kan istället ha lite tryck där också om övriga trimmet är bra) Framstroppen längre fram tycker jag också funkar bättre i vågor och man kan göra låga hopp utan att det stör nämvärt och risken för spinnout är ju mycket lägre än för andra brädor. Sedan är klart att linorna måste sitta rätt mm för att man skall kunna hänga rätt i riggen.

Storleken på fenan kan nog påverka här också och det är ju lite lurigt hur man skall mäta på en weed fena. Vid vilka farter är det som du har problem? När man väl kommer över 20 knop så tycker jag att det går ganska mycket av sig själv och det gäller väl mest att kunna parera vågor och att inte tappa kontrollen…

• the_novice

Medlem
    23 april, 2005 vid 10:23 som svar på: Hypersonic: va är bruksanvisningen???

Just det ang. kanställningen, vad kör du för fena till 7.8’an?

Kör själv med en 35cm fena till 7.5, och det tycker jag är rätt lagom. Om du kör med större så kan det kanske vara det som gör att brädan går på kanten, lite grann är ju bra men om det blir för mycket så kan man få plötsliga spinnouts….

• the_novice

Medlem
    23 april, 2005 vid 10:12 som svar på: Hypersonic: va är bruksanvisningen???

Glömde logga in så klart, fan nu blir det ju ett innlägg för lite på topplistan!

(ööhh, eller not eftersom detta räknas…)

• the_novice

Medlem
    22 april, 2005 vid 13:52 som svar på: Topplistan på Surfzone! (Vindsurfare)

Rambo borde ju leda ligan i inlägg per dag, drygt 1300 inlägg på ca ett år. Det blir ju minst 3 inlägg om dan i snitt! shocked.gif

Sida 118 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums the_novice

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.