the_novice
Forumsvar skapade
-
Det är väl bara att söka lite här på konfen så hittar du en massa info. Go bräda, lättplanande och snabb, go att hoppa med etc. Sålde min i lördags, snyft…
-
Har kört zero-seven 7.6 -04 och det är ett himla gott segel (mer freerace än zero-five ovan som är ett freeride), lätt att hantera för sin storlek, känns mindre än 7.6 och lättgippat (ev. kan nedersta lattan ligga lite mot masten men det beror nog på riggning också). Har inte kört 02 eller 03, ev. skilljer det på deras stretch kontroll. Rekommenderad mast är väl SC6 och det bör man nog ha, undvik SC3 (har lovat mig själv att aldrig köra med master på 30% igen…).
-
Svårt att säga, Onsala är rätt stort och fullt med småvägar.
Skulle tippa på ca en halvtimmme när det inte är rusningstrafik… -
Hmmm, upp till 10 gäller nog södra kattegatt på danska sidan…
Det är ju inget jättedrag ännu, då var det nog mer igår, men det kan kanske funka?? -
Härligt, även om det bara blir 5-8m/s så är det ju rätt lagom till 9.8 segel!
Var går man i ngn stans? -
Jo det är nog sant, öckerö är väl bättre på SO där det är mer öppet.
Då är det nog bättre vid gottskär, det är ganska långt till andra sidan vad jag kommer ihåg. Blir det bara vind så tar jag med ett Nitro IV 9.8 för att jämföra med! -
Visst gör dem bra grejor, har bla kört med deras justerbara linor, men jag tycker nog att prolimit är minst lika bra om inte bättre…
DaKine finns bla här men england har ju lite höga priser; http://www.surfstore.co.uk/acatalog/Da_Kine_Harness.html -
Jag är sjukt surfsugen nu, det är ju rena sommarvärmen, så jag hänger definitivt på bara det blir lite vind. Onnsala mätaren visar väl kring 6m/s idag fast den sitter väl högt upp i en mast.Prognosen på DMI ser ju bättre ut imorgon så varför inte…
Har bara varit och rekat i gottskär och det borde ju funka bra på ostligt. Annars funkar ju insidan av öckerö bra på ostligt också. -
Vad är det för oväntat som kan hända där en vindsurfingväst skulle hjälpa?
Flythjälpen från våtdräkt och midjesele räcker väl till för att man skall kunna hålla sig flytande och skulle man tex slå sig medvetslös så hjälper inte windsurfingvästen ett dugg, då behövs det en riktig flytväst med krage och det tycker jag man sällan ser folk använda hur coolt det än kan verka… -
Prolimit har ju goa grejor, vad skall du ha DaKine till?
-
Dom flesta midjeselar ger ju lite flythjälp eftersom dom har tjock vadering, till skillnad från sittselar, och jag tycker inte det behövs någon flytväst.
Visst kan det vara gott med lite extra hjälp när man skall fixa runt seglet inför en vattenstart men det kritiska momentet är ju när man skall upp på brädan och då har man ingen hjälp av västen ändå. Tvärtom kanske den tynger ner en om den är vatten fylld! -
Öppna tummvantar (om det är dom du menar) tycker jag är helt kass, man får lätt in kallt vatten som lägger sig vid fingrarna och bara rinner ut om man släpper bomen och vinkar till publiken/seglet eller nazi…
Fingerhandskar däremot med öppen handflata funkar ganska bra om handsken sluter tätt kring fingrarna. Fördelen med tex Biltemas handskar är då att man klipper upp så lite som möjligt, bara precis där man håller runt bommen.
-
Ja det är nog bäst att köpa på sig ett litet lager av dom riktiga stropparna innan dom tar slut….
-
Hur går det då med neoprenet om man vill ha stora stroppar???
Tycker det är det som är problemet med vanliga stroppar, dvs neoprenet töjer sig väldigt lite och när man ändrar “inuti” så kollapsar detta eftersom neoprenet inte är töjbart. Det är väl just det som är vittsen med DaKine stropparna, dvs man flyttar på skruvarna och hela stroppen blir större inklusive neoprenet???
-
Det som frestar på ryggen värst är väl att bära till och från vattnet om man gör det med allt i ett stycke…
Väl på vattnet så är det väl precis det första när man skall ha upp riggen ur vattnet som kan fresta på men då funkar easy-uphaul kanon!
Finns här; http://easy-uphaul.com/index.htmlTror även att surfbutiken tar in dom om till ungefär samma pris.