the_novice
Forumsvar skapade
-
Inom segling så skulle man ett tag ha 90 graders kant hela vägen utom vid vatten ytan där det skulle vara knivskarpt, för att inte suga ner luft och få kavitation (spin-out).
De senaste (läs dyraste) Formula fenorna är verkligen knivskarpa, och i kolfiber hela vägen ut, så de är rent farliga att ta i utan fenskyddet eller med handskar på sig.
För lite mera vanliga fenor så bör man först se till att ytan är slät i närheten av bakkanten, en del tillverkare lägger extra färg där eftersom det är svårt att få det snyggt utan hand-bearbetning. När bakkanten är skarp så kan man slipa lite i 90° så att den inte blir för vass och sedan gradar man av den ena kanten i ca 45° (väldigt lite). Tanken är att det blir krafter när de två vattenflödena skall mötas, och det uppstår fluktuationer som ger vibrationer. Genom att göra kanten assymetrisk så kan man undvika fluktuationerna i hur de två flödena möts och fenan blir tyst.
-
Tycker att det ser ut som att masten är för styv till det seglet, prova med en annan mast om du har en.
-
Jag kör bara med Atan också, när stortån sticker ut så är det dags att köpa nya…
-
Ser härligt ut!
Jag hade premiär i veckan här hemma med +5°C och regn… -
Jag är inne på min andra VW Passat nu. Fäll ned högra delen av baksätet, kör fram framstolen och fäll sätet bakåt (tag bort nackstödet). Jag har kört med full Formula utrustning i bilen (tre segel och master upp till 560, en bom, plus bräda) men då ser man inte så mycket bakåt…
-
the_novice
Medlem16 april, 2013 vid 11:32 som svar på: Vad ska jag göra på riggfronten? Behov av 112…@mes 709233 wrote:
Jag kan köpa 5.0an från Onwater och då har jag tre segel av samma modell fast 2006, 2008 och 2010. Med två år mellan modellerna misstänker jag att poängen med att ha samma segel försvinner!? Något måste ju hända på 5 år!?
Visst utvecklas seglen men grundtanken är densamma, så det blir en mindre omställning jämfört med att byta både modell och tillverkare mitt in en linje.
-
the_novice
Medlem15 april, 2013 vid 12:34 som svar på: Vad ska jag göra på riggfronten? Behov av 112…Blade seglen är riktigt goa segel och när du har rätt mast och övriga segel i den linjen så det är ett rätt enkelt val att köpa till en 5.0, tycker jag.
Om du vill byta till ngt annat så behöver du nog köpa en hel “linje” plus rätt mast till det.
Just NP har väl ordentligt toppflex i sina master, så det är inte bara att ta en annan mast till det. I andra änden av spektra ligger väl Gaastra med mycket flex på mitten av masten, dvs styva toppar.
-
Ser ut att vara fin is iaf, var någonstans är det ifrån?
-
Jag har sett ett Mausails segel (12.0) riggat på Severne 550 mast, och det ser ok ut. Men jag har inte seglat med de två olika masterna för att jämföra, så jag vågar inte lova att det går bra men det är nog värt att testa iaf.
-
@andersbq 707821 wrote:
Annars har du franska Plance Mag, som rangordnar (men med övervägande 75 kg gubbar i testpanelen)…
Planche Mags tester är riktigt bra, särskilt deras stora testnummer varje vår är ju värt en prenumeration bara det. Skulle bara vilja se lite testgubbar i min viktklass också, dvs under 70kg…
-
Det gick nog lite fort där, det är nog inte en faktor fyra man skall använda, främre delen motsvaras ju av brädan. Men den bakre delen har bara en relativt kort med jämfört med två lite längre på en fyrmedars.
De gånger jag provåkt en fyrmedars så har glidet varit mycket bättre på isen, men surfkänslan är bättre på Pirate/RAD. Får testa med en dubbel så lång kanske till nästa säsong…
-
Vad har du ändrat på Pirate-meden?
Jag skulle vilja testa med en lite längre, alternativt annan vinkel på eggen, tycker att det lätt skär fast i mjukare is. En fyrmedars får ju bara en fjäderdel så mycket tryck på varje med (om medarna är lika i övrigt). -
Samma här, det är därför jag bara har ett SF segel. :smirk:
Inser att jag borde har gjort lite mera research först, jag kör nog hellre ett mindre segel med mera drag i än tvärtom.