Forumsvar skapade

Sida 134 av 164
  • the_novice

Medlem
    1 november, 2004 vid 19:46 som svar på: Master vikter och kol?

Hur räknar dom förresten ut kolhalten. Hur kan man ha en pre-preg mast med 100%kol??? Viktlös epoxi??
    En 100% kolmast borde alltså vara gjuten i rent kol och det är dom ju inte…

• the_novice

Medlem
    1 november, 2004 vid 07:38 som svar på: Ska inte vantar värma?

Om det är öppna tummvantar? och man ofta doppar dom i vattnet så får man in nytt kallt vatten som är jobbigt att värma upp…

Uppklippta fingervantar behåller vattnet bättre och skyddar samtidigt mot vindraget. Uppklippta Biltema handskar kostar väl en femtedel av priset och värmer alltså bättre!

• the_novice

Medlem
    1 november, 2004 vid 07:31 som svar på: vinterförvaring av bräda

Sådär ja nu börjar denna tråden komma igång också!!!

Bidrar med följande; 10% ändring av trycket är 0.1 bar vilket är det samma som att sänka ned en bräda till en meters djup, så passa er för att dra rigg på vågisen!

Om man väger 70 kg, står på ett ben, och är plattfotad så motsvarar det ett tryck på ca 0.3 bar, så gippa inte för ofta heller…

• the_novice

Medlem
    31 oktober, 2004 vid 20:35 som svar på: vinterförvaring av bräda

Materialet utvidgar sig nog inte särskilt mycket utan det är väl luften som behöver mer plats när temperaturen går upp (allmänna gaslagen; pV=nRT). Så en 30°C ändring av temperaturen på brädan ger ungefär en 10% ändring av lufttrycket i brädan. Det är väl ganska lite jämfört med en flygresa???
    Bagladyns, f’låt board-ladyns snack om att göra detta 365 ggr per år kräver väl att brädan ligger ute i solen hela året om (i ett varmare klimat än vårat) och det är det väl få som har?

Jag skulle nog använda luftskruven mer om jag bara litade på att jag kommer ihåg att dra åt den innan jag når vattnet, som det är nu blir man så exalterar när det blåser att man får vara glad om fenan är på och hängselen inte ligger kvar där hemma….

• the_novice

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 18:10 som svar på: Bjorn Dunkerbec,New Open Water World Record

Shit, i dom vindarna kör jag med 3.7….
    Är det ngn som vet hur mycket extra vikt dom kör med i form av viktbälte?

• the_novice

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 06:51 som svar på: vinterservice

Öööhh, kaustik soda är väl natrium hydroxid (NaOH) och det är inget jag skulle vilja ha på min bräda!
    Starkt frätande på huden och väldigt farligt för ögonen, fräter även på kläder….. crazy.gif

• the_novice

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 12:08 som svar på: vinterservice

Färsk lime på vita men gulnade brädor och dom blir som nya….

• the_novice

Medlem
    24 oktober, 2004 vid 19:56 som svar på: GWC tävling i morgon?

Ja rätt mast är rätt viktigt, har själv en sting 30 som jag inte är särskilt förtjust i men fick billigt…
    Förutom vikten som gör att seglet känns tungt och dött så är ju diametern mindre vid bomnivån pga dropp shapen och det gör ju att lattfickan blir lite för stor och trycket på cambersen blir fel. Kan även vara därför som du hade lite problem med riggningen, tycker annars inte att man brukar behöva, eller ens kan, trycka dit cambersen efter att man trätt i masten?

• the_novice

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 11:59 som svar på: Vind på väg! Askim nästa.

Skall försöka hinna med en sväng till i askim imorgon, det mörknar ju så himla tidigt, men på lördag blir det ju Apel!

• the_novice

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 14:40 som svar på: Observationer

För Gbg finns även Älvsborgsbron; http://www.gvc.gu.se/TAK-DATA/klimat.htm
    och Långedrag; http://www.24mr.com/

• the_novice

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 11:20 som svar på: när byta gummijoint?!

Problemet med Arrows är att jointen är nitad, det var den på min i alla fall inköpt hösten -01. När sedan jointen gick av 11 månader senare så var nitarna ordentligt krökta men fortfarande hela, bra gjort???
    Kruxet är sedan att borra ur nitarna och hitta lämplig rostfri skruv med mutter som passar om man forfarande vill ha en roterande mastfot, duger kanske att det roterar kring förlängaren om man kör med pin?
    För min del blev det rostfria skruvar med aluminium mutter av nit-typ. Detta höll sedan i ca 10 månader innan det blev sprickor i jointen och dags för byte igen och då bytte jag även al-mutrarna till nya eftersom dom inte gillar saltvatten…

• the_novice

Medlem
    18 oktober, 2004 vid 20:13 som svar på: när byta gummijoint?!

Tampen på arrows mastfot är för svag och går av samtidigt som jointen….
    Jag byter nu mera minst en gång per år eller så fort jag ser antydan till sprickor som börjar vid skruvarna.

• the_novice

Medlem
    15 oktober, 2004 vid 17:10 som svar på: OS 2008 igen

Nu har jag ju inte så där himla bra koll men utförsåkning skulle väl inte vara särskilt kul på OS om alla tvingades åka på en speciell sorts skidor från stenmarks tid, samtidigt som skidorna utvecklades för övriga tävlingar???

• the_novice

Medlem
    15 oktober, 2004 vid 11:24 som svar på: För vindfria dagar, ett Vindsurfingpussel!

Jag har hört att 158-orna inte håller så bra….
    Vad har hänt, kastfall framför styrsöfärjan?

• the_novice

Medlem
    14 oktober, 2004 vid 20:15 som svar på: Bästa brädan

Det är väldigt sällan man hör orden 284 och feting hopp i samma mening!? tongue.gif

Har en 266 och visst planar den upp ganska tidigt men svänger sämre än tex switchen, V87:an är mer som en stor vågbräda och är go att både surfa och hoppa med. laugh.gif

Sida 134 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums the_novice

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.