the_novice
Forumsvar skapade
-
Nort Shore har även passande äckliga fena!
-
Det låter ju väldigt mycket men en del av det är nog till en försäkring för frakten, vilket Keppler tex inte använder…
-
Håll ut på söndag kommer det…
Angående skydd så finns det skydd att limma på ovansidan av brädan eller så limmar man ngt själv typ liggunderlag, rörisolering eller pad material. Det finns även bomskydd som går ned en bit på masten men det är lite i vägen om man vill greppa masten i gipparna, det går även att sätta ett klassiskt mastskydd upp och ner under bommen.
Sedan finns ju även deviatorerna med då löper man risken att mastskenan skadas och det är ju värre än en skada på nosen…
Har själv testat att limma rörisolering på ovansidan av nosen och det tycker jag funkar bra (har i och försig inte haft ngt riktigt kastfall ännu men det skyddar även seglet mot tryckskador). Ser inte så vackert ut men det är inte ivägen och om man limmar med tex kontaktlim så går det lätt att lösa upp limmet med aceton om man inte är nöjd eller skall sälja brädan. -
Jag tycker nog allmänt att rean brukar vara bättre utomlands (medans nypriser inte skiljer så mycket) och att det är där man kan göra dom verkliga fynden. Särskilt Keppler kan ju vara grymt billigt!
-
Det är nog allmänt lite dåligt med uppdatering av hemsidor, om du vet vad du vill ha så är det bara att maila runt till lite olika firmor. Har just beställt en HS96 wood (2004) för 990 euro (ord. 1450) hos Looping.de och dom nämner inget om detta på sin hemsida.
-
Sommar rean är dessutom på full gång nere i tyskland, en HS96 Wood (2004) can man tex få för 990 euro…
-
Har väl varit sjöbriser på upp 6-7 m/s i fiskebäck de senaste veckorna, men det kan kanske bli lite mer nu på fredag. DMI och SMHI har prognoser på NO ca 10 m/s….
-
Hahaha inte illa, han med local-spirit mastfot klarade sig ju rätt bra han med!
-
Skicka samma bild till Keppler och hör med honom. Han verkar vara schysst även om det kan ta tid att få svar på e-mail. Skadan tycker jag inte ser farlig ut, men det kan kanske bero lite på exakt var den är ngn stans. Farligast är väl nära skarven?
När jag fick en fraktskadad bräda så tog jag ersättning istället för att skicka tillbaks brädan, men en mast borde väl annars inte kosta så mycket i frakt. -
Varför inte köra med ett manuellt relä/switch?
Koppla in förbrukningsbatteriet när motorn är igång och koppla isär när den är avstängd. Eller ännu säkrare koppla in ett vanligt relä som går på tändningen och bara ger kontakt när tändningen är på? -
the_novice
Medlem5 augusti, 2004 vid 12:02 som svar på: Brädhjälp, snälla 🙂 (Literhjälp först och främst)Alltid lurigt att välja volym åt andra (väger själv knappt 70 kg) men med din vikt och nivå skulle jag föreslå 150 liter så kommer du att ha kul nu och inte om ett år!
Dom jag vet som slutat med vindsurfing gör det mest på grund av att dom har för små grejor och går och väntar på vind i veckor, när vinden väl kommer så funkar inget eftersom dom seglar så sällan…
Med 150 liter så kommer du lära dig snabbare och när du sedan blir riktigt biten så skaffar du en bräda kring 100-110 liter också och har kvar 150 litarn som lättvindsbräda. -
Saltet i sig väger väl inte så mycket men det drar åt sig fukt ur luften, jmf tex med “torrbollen” och andra torkmedel. Man bör därför skölja skadan i sötvatten innan man torkar den.
Brädor med gjutskarv är rätt värdelöst och tillverkas väl som tur är inte längre….
När brädan blir varm brukar det mycket riktigt bubbla ur läckor och då kan man passa på att märka ut dessa med en penna för att senare lagning när brädan torkat. Se även upp med läckor kring fotstropps infästningarna, är lite luriga att hitta eftersom stopparna i sig tar tid att torka…. -
Det beror lite vad 6.0 är för slags segel, och vilka storlekar som är rekommenderade för brädan (max 8.0?).
Om 6.0 har freestyle stuk så kan det räcka med ett extra segel på ca 7.5 och då kan du kanske slippa att skaffa extra mast och bom. En passande fena (ca 40 cm?) är också bra för att plana tidigare. -
Vikten varierar ofta med ±6% från tillverkaren, dvs ±0.48 kg på en nominell 8 kg bräda. Om du inte vägt brädan när den var ny så kan det alltså bero på detta. En fotstropp väger också ca 150g så fyra stroppar blir ca 0.6 kg, så ha inte för brottom med att borra hål i brädan…
-
the_novice
Medlem28 juli, 2004 vid 13:51 som svar på: Erfarenheter av Vindsurfing.se Kult RDM mast?Tjockare gods i RDM master…