the_novice
Forumsvar skapade
-
@McRill 707288 wrote:
Är det inte så att en formula är ganska svår att få upp i planing och dessutom är riktigt utmanande när man ska ha in fötterna i stropparna?
De senaste Formula brädorna har väl kanske blivit lite extrema nu, de är både korta i längden och väldigt breda i aktern. Men de lite äldre var inte fullt så extrema och det finns även modeller som är lite längre, tex Apollon, och de går lite mera gradvis upp i planing. Just Apollon med sin djupa original fena (75cm) tycker jag var väldigt lätt att få upp i planing.
Med de lite mindre seglen, 10-11m^2 så är det inte så svårt, det är lite värre med de tyngsta seglen på 12-12.5m^2 då de trycker ned brädan och även är jobbiga att pumpa. Men med ett segel på 9-10 m^2 så kommer man väldigt långt, kommer väl upp i planning i vindar kring 5-6m/s och håller dem i +10m/s utan några större problem. Ett justerbart uthal är ett måste för att utnyttja segel rangen.
Att “komma i” stropparna är inget problem när man bra tryck i seglet, det blir då helt naturligt att kliva bak och ut på kanten av brädan. Trimmet är dock relativt viktigt, annars kan det bli tungt att segla, är väl bra om det finns lite mera erfarna seglare som kan hjälpa till i början. För lite nedhal och för låg bom, är nog bland de största fällorna för en nybörjare. Har man väl fått känna på full planing i lätta vindar så är man fast…
-
Jag funderar fortfarande på vad de menar med styrbord/barbord och att händerna avgör.
Går det bra att köra med ryggen mot seglet för att få fritt fram eller? -
I vindfattiga områden så är formula ett utmärkt nybörjar kit, särskilt för tungviktare, du får planat mera och har en stabil plattform att stå på. En 10:a eller 11:a segel kommer man långt med, finns även brädor som har en lite tåligare konstruktion än de rena tävlingsbrädorna, kolla på Formula experience tex.
-
Jag har ett 5.8 segel som mest känns väldigt tungt, det drar mycket i armarna men det drar inte framåt. Hur riggar ni för bättre bottendrag och lättare känsla?
-
Ser intressant ut, stålkanten kanske kan greppa lite bättre på ren is i gipparna också?
-
Har ni någon bild på den nya varianten?
-
@Bicless 707050 wrote:
Känns nästan fånigt att packa bilen när man skall kitea. Kite, skidor, pjäxor klart. När man är van vid 2 skrymmande issurfbrädor 4 segel, 2 master 2 bommar, påse med riggdelar.
Äh, jag körde cirklar kring en Kitare på skidor förra helgen… :rolleyes:
En liten bräda med fena och en liten rigg till det, kan ju inte bli enklare än så. 😀
-
Det är lika illa kring Karlstad, vi har ca 1 dm kramsnö med vatten i botten på porös is, blev inga speedrekord idag…
-
-
Jag har inte samma kroppsbyggnad (70kg, 175cm) men har haft ryggproblem av och till och har testat en hel del olika selar genom åren. Generellt så kan man väl säga att midjeselar är lättare att komma i och ur, det är därför man använder dem i vågor där selen mest används för att avlasta armarna lite då och då. För race segel däremot så kör man mucket längre sträckor ikrokad och krokar bara ur vid gipp och slag. Där är en sittselen mycket bättre då belastningen ligger mera över höfterna jmf med midje-sele.
Till en nybörjare så är en midjesele nog lättare att lära sig på, testa i butik vilket som passar bäst (håller med övriga att PatLove är bra). De flesta butiker brukar även ha en lina att provhänga i, så att man känner hur de funkar med drag i kroken (draget skall ligga över svanken och inte över revbenen). Om du inte hittar en midjesele som känns rätt så kolla även på sittselar med hög krok och mycket ryggstöd (tex DaKine XT). Det blir liknande krokhöjd som en midjesele, inte riktigt lika högt men med fördelen att selen inte kan glida uppåt.
Jag skulle även rekommendera justerbara linor, det gör att du kan justera linlängden efter behag och oberoende av bommens position. Man kan mycket väl ha lite längre i början och sedan korta dem allteftersom du blir säkrare på att komma i och ur.
-
the_novice
Medlem11 februari, 2013 vid 21:27 som svar på: Vilket freeracesegel 2012-2013 ska man ha?@Spray 706831 wrote:
Ingen som provat Severne Override ?
Jodå, men freerace segel är väl alltid lite av en kompromiss och jag tycker att Reflex seglen är bättre. Ett rent race segel tål mera vind och de går bara bättre ju mera det blåser, man byter bara till mindre segel för att det går fortare då och inte för att man “måste” för att hålla dem. Förra årets modell på Reflex seglen roterar dessutom väldigt lätt i och med den större/längre cambern. Har man väl fått känna på de fullcambrade seglen så är det svårt att gå tillbaka…
-
@kinetic 706769 wrote:
Att köra på snö är lite av en teknikfråga, kort förklarat, mininalt bakfotstryck o massa framfotstryck…
Jag kör nog tvärtom, fullt tryck på bakfoten, iaf på kryssen, men det kanske mest kommer ifrån vanlig surf…
Men 8.5 segel blir lite för stort också (har själv testat), jag kör numera 6.7 som störst.
-
Vänern bjöd på fin is/snö-surf idag, det är väl drygt en dm snö men det är fint puder och RAD brädan funkar riktigt bra med den högre fenan. Man tar inte höjd som på is, men laydown gipparna funkar desstå bättre. GPS hittade tyvärr inga sateliter, kan ha varit kylan kanske (-10°).
-
När man blir överriggad med 6.4 så plockar man fram bly-västen.
Jag har kört med 6.7 segel på 50 liters bräda (28cm fena) och hade 5kg bly i västen…
-
Kan bidraga med en liten rapport ifrån norra vänern då jag rekade lite med långfärdsskridskorna idag; Solsken och nära nog perfekt is men ingen j…kla vind i sikte!