Forumsvar skapade

Sida 141 av 164
  • the_novice

Medlem
    6 juli, 2004 vid 21:09 som svar på: GPS-kännare!

Det ser ut som du fick kläm på kryssningen till slut efter “lite träning” inne i viken!!!

• the_novice

Medlem
    6 juli, 2004 vid 21:03 som svar på: Ta höjd med vågis??

Genom att trycka ned lovartskanten kan man ju ta höjd med hjälp av brädans kant i relativt låg fart, att luta åt lä funkar väl bara om man vill köra på fenan (som ju normalt är för liten för detta på en vågis)?
    I björlanda kan man ju annars köra med lite större fena eftersom det knappast blir ngn vågridning utan bara lite hoppande. Körde själv 5.3 och 29 fena (på 87l freeride) vilket var i största laget men var gott att ha när jag kryssade ut i farleden.

• the_novice

Medlem
    6 juli, 2004 vid 20:52 som svar på: följa med till varberg idag?

Fan, körde i björlanda med 5.3, visst blir det lite hoppramper längst ut men det blir ju inga riktiga vågor…

• the_novice

Medlem
    30 juni, 2004 vid 15:46 som svar på: Fanatic Falcon teaser…

Låter ganska extremt att köra med upp till 8.5 segel på en 90 liters bräda (60cm bred), funkar detta verkligen eller är det mest ett marknadsföringstrick för att kunna konkurera med hypersonicen?

• the_novice

Medlem
    30 juni, 2004 vid 15:24 som svar på: hur högt ska man ha bommen?

Högre bom ger mindre mastfots tryck och tidigare planing, lägre bom ger mer mastfotstryck och bättre kontroll på brädan.
    Tror detta beror på att seglets tryck-punkt alltid ligger ovanför bommen.

• the_novice

Medlem
    30 juni, 2004 vid 15:10 som svar på: Hjälp mig, är detta ett bra/dugligt paket för en n

Tror inte att ngn av dom brädorna är ngt vidare att börja med. Samtliga ligger väl på runt 100 l i volym och ca 56 i bredd?
    Rådet om 120-130l och >67 i bredd låter vettigt om du har surfat lite förut, annars behövs nog större om du är riktigt nybörjare?

• the_novice

Medlem
    30 juni, 2004 vid 15:03 som svar på: Roligaste/bästa brädan?

Antar att frågan var ställd till mig, eeh just nu väger jag ca 68 kg tror jag…
    Om det gäller volymen så brukar det gå bra att dra rigg på 87l brädan om det inte gungar för mycket.

• the_novice

Medlem
    29 juni, 2004 vid 14:23 som svar på: Roligaste/bästa brädan?

Problemet är väl att få allt i en och samma bräda…
    En lättplanad bräda (tex Mistral Flow) är ju kul just för att det går lätt att köra fort men den svänger ju inget vidare. Brädor med mer rocker (tex F2 wizzard) svänger ju bättre men är lite tröga att få upp i planing och går väl inte särskilt fort och kan kännas lite tråkiga.
    Jag antar du har lite snabba brädor att låna ut så det borde väl kompletteras med en freeride med mycket rocker. Kör själv en Mistral switch (87 l) som är himla go just för att den svänger så bra och är lätt att hoppa med, modellen verkar klart underskattad tycker jag och kan fås väldigt billigt.

• the_novice

Medlem
    28 juni, 2004 vid 22:07 som svar på: Ryggskott!

Själva seglingen har jag aldrig haft problem med däremot kan det bli dumma lyft när man bär brädan och seglet ihop. Det tog ett tag innan jag insåg detta men dom gånger jag fått ont i ryggen är dom gånger jag burit segel och bräda ihop och jag försöker oftast undvika detta nu. Midjesele tror jag inte är värre för ryggen än sittsele, snarare tvärtom. Med midjesele så tycker jag man har rakare armar och hänger ut mer med kroppen, ryggen får då det lättare jmf med sittsele där man nog kröker en hel del på ryggen särskilt om man har lite för långa hängsele linor.

• the_novice

Medlem
    24 juni, 2004 vid 22:43 som svar på: Askimsbadet idag

Kom iväg lite sent och det fick bli askim istället för lejet. Grymt drag efter regnet vid åttatiden, kör lite överriggat 5.3 fram till elva tiden, det blir ju riktigt goa hoppramper när det blåser såpass!!
    Annars tycker jag driver det in mycket skit i viken nu (förutom kitebräder som är ganska lömska efter som dom knappt syns i vattnet), det var fullt med sjögräs och brännmaneter, lyckades även träffa på drivved i full fart samt hade en go krash rakt i ett stim av brännmaneter och fick plocka trådar från ansiktet som fortfarande svider. Ngn som har ngt bra tips för att mildra svedan, aloha Vera igen kanske??

• the_novice

Medlem
    24 juni, 2004 vid 07:32 som svar på: Askimsbadet idag

Jag tvekar mellan Lejet och Askim, blir det ordentligt med vind så blir det Lejet… Såg förresten att många körde in på badområdet i askim i söndags fast det är förbjudet för all motortrafik? Man slipper ju bära grejor och betala parkeringsavgift men är detta ok eller kommer folk att bli förbannade och låsa dom grindarna också???

• the_novice

Medlem
    21 juni, 2004 vid 13:24 som svar på: Stropp-medicin

Lite svårt att säga på direkten det är ju många saker som påverkar, men det låter som om du står för mycket på fötterna, prova även att flytta fram mastfoten. Det gäller att inte ha ngn vikt på fötterna utan att hänga i riggen istället, kan hjälpa att böja på benen här om man inte har fullt tryck i seglet. Hängsele tamparnas position måste också vara riktig (ganska långt bak) för att man skall få över vikten på riggen. Kroppen skall inte vara S formad men man kan behöva vrida på bakfoten och böja frambenet för att inte hänga förmycket bakåt. Har man fullt tryck i grejorna så är man i stropparna även på kryssen men om det är dåligt med tryck i vinden och man vill ta mycket höjd så kan man gå ur stropparna och istället trycka ned lovartskanten på brädan.

• the_novice

Medlem
    19 juni, 2004 vid 16:09 som svar på: Windsurfing för dummies avdelning
  • the_novice

Medlem
    15 juni, 2004 vid 14:47 som svar på: VIND TISDAG ! , Apel i retur !

Nu kommer vinden också enl. onsala mätaren (14 m/s), hinner inte ned till apel idag men det kan väl bli en sväng till Björlanda kanske. Gäller att passa på nu, helgen skall bli kass som vanligt!

• the_novice

Medlem
    15 juni, 2004 vid 13:39 som svar på: Segelregister

Finns ingen generell formel utan det är bara att prova sig fram. Det beror en hel del på vad det är för segel typ. Race segel är ju sydda för att seglas med fullt tryck och freestyle är väl tvärtom. Det beror även en del på teknik och kroppsvikts samt att det är svår att ha en tillförlitlig vindmätning, mäter man vid land så blåser det väl mer längre ut på vattnet tex.
    Bifogar ett ungefärligt diagram som jag tycker gäller för mig (väger knappt 70 kg) och det kommer väl ingen annan att hålla med om här på konfen….

Sida 141 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums the_novice

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.