the_novice
Forumsvar skapade
-
Jag kör mitt MC 3.7 (-04) på normal 370 mast och tycker också det funkar bäst med fladder i toppen. Körde så igår men tyckte ändå att det gick för fort i vågorna…
-
Jag har ett groove 5.3 (-03) som jag är himla nöjd med och jag riggar det ungefär som jag gör med alla andra segel dvs varierar mycket i nedhalet beroende på vindstyrka. Att det bara skulle finnas ett nedhal som är rätt (enl. GUN) tycker jag inte alls stämmer (jag tycker inte det stämmer på Arrows segel heller men det kanske är fel på mig?). Deras bild kan väl stämma för lätta vindar men har man bra tryck så kör jag med betydligt mer nedhal än på deras bild, fladder ned till bommen går bra om man inte samtidigt drar en massa uthal, brukar ha uthalet så att lattorna vid bomnivån ligger vid sidan av masten när seglet är obelastat.
-
Det är väl alltid kul att testa olika fenor problemet är ju att det kostar en hel del, eller får du mängdrabatt?
-
Yes, nu har jag fixat ledigt också!!!
Prognosen ser ju grymt bra ut! -
Ja det var rätt gott drag, jag riggade 8.5 vid 6 tiden och körde sedan till drygt tio tiden. Moderna segel tål ju grymt mycket vind…
-
Hahaha, det tog ett tag innan jag såg t-shirten, jag skulle nog vara lika glad för en av brädorna…
-
Haha, är det jämt nu då?
-
Läckra bilder, skit att jag bara hann till björlanda den dagen!
-
Spela mot datorn, påminner lite om pingvinen som gick här förut…
-
Getskär är söder om campingen (men norr Jörlanda). Sväng av vid Stora Höga avfarten, kör över motorvägen och följ vägen tills det står skyltat Getskär åt vänster.
-
Ja det var väl inte så genomtänkt det där om att modifiera en befintlig bräda, tycker bara det verkar vara mycket pyssel med att få en egentillverkad bräda tillräckligt stark med stringers och träinläggningar? Infästningen av mastfot, fenkasset och fotstroppar är ju också ganska viktig….
Men det är säkert himla kul att köra på egendesignade brädor! -
Kolfiber, glasfiber och epoxy mm finns hos tex EMPE produkter nära fiskebäck, men styrofoam vet jag inte om dom har.
Är det inte billigare och lättare att köpa en gammal beg bräda och modifiera den jmf med att bygga en ny bräda helt från skratch? -
Antar att det är Lechner A-390 som det pratas om. Användes väl i OS när det begav sig. Har sökt på nätet men inte hittat ngn bild, skulle annars vara kul att se hur det ser ut med en modern formula rigg på en sån bräda!
-
Prepreg innebär väl bara att fibrerna är förimpregnerade med epoxi?
Har för mig att man också ändrar på fibrernas riktning på master med högre kolhalt och att det är detta som gör den stora skillnaden i uppförande mellan 50-55% till 75-100%?