the_novice
Forumsvar skapade
-
Eller varför inte en AHD attitude wave från året innan dess???
-
Strunta i glasfiberspackel, har du inte haft tillräckligt problem med detta redan?
Ta istället epoxi och glasfiberväv i ett par lager som överlappar med den hela delen. Slipa och spackla med gelcoat, slutlacka med billack och rubba (autosol funkar också bra) till slät overgång med den gamla lacken. -
Är det inte plus/minus två veckor på sådant?
Prognosen har också ändrat sig så nu blir det väl på måndag istället;
Fre: Sydväst, 4-8 m/s Dygnets högsta vindhastighet 8 m/s.
Lör: Nordväst, 2-6 m/s Dygnets högsta vindhastighet 8 m/s.
Sön: Väst, 4-8 m/s Dygnets högsta vindhastighet 9 m/s.
Mån: Väst, 9-13 m/s Dygnets högsta vindhastighet 14 m/s. -
Det gäller att ha så bra fart som möjligt in i gippen, gippa i byarna och inte i mellan, och att inte svänga för långt (hänger ihop med att behålla mastfotstrycket och pilbåge fattningen). Sväng först av till slör och gippa sedan till slör. Har sett ngnstans att gippen skall se ut som ett “V” och inte som ett “J” (snirkligt “J” som slutar i vatten plask).
Ett annat misstag kan vara att greppa långt fram på bommen för att förbereda riggflippet med det är helt onödigt och dödar bara farten i svängen. -
Jag har testat mastskydd under bommen men gillar inte det eftersom man ibland kan behöva ta tag i masten, missar man lite i gippen så är det enklare att ta tag i masten än att gå från bom till bom tycker jag. Det senaste jag testat är att limma upp en uppskuren rörisolering längs kanterna i ovan kant på nosen. Jag har limmat detta med kontakt lim som går att lösa upp med aceton när man inte vill ha det längre. Blir snyggare än med eltejp och det blir inget på undersidan av brädan som kan bromsa farten, enda skillnaden mot originalet blir väl lite extra flytkraft i nosen om denna hamnar under vattnet (och kan ju vara bra att ha). Jag har inte vågat testa ngt ordentligt kastfall än (kommer nog det också) men vid mindre slag mot masten så har det funkat fint och när nosen trycks mot seglet så blir det också snällare än utan skydd.
-
Sätter du bara på ett ordentligt dingskydd så är det väl en väldigt bra bräda, risken är väl förstås att du blir frånseglad!
-
Det börjar bli en lång tråd det här nu…
Om jag fattat rätt så anger keppler en fraktkostnad som motsvarar att skicka ett vanligt paket och då har man ingen (eller väldigt dålig) försäkring mot fraktskador. När man skickar värdefulla saker så bör man alltså teckna en extra försäkring som täcker utrustningens värde, och denna måste alltså tecknas av keppler innan han skickar grejorna.
Detta gäller väl framförallt brädor som lätt skadas i frakten, har inte haft samma problem med segel och master. -
En nackdel är att spelet verkar vara beroende av snabbheten på datorn. På mina slöa dator hemma så går sekunderna med rätt hastighet men surfningen går väldigt lååååååångsamt…
-
Jag har inte gjort ngt med dom papprena och saknar också stämpel, men borde väl räcka med att man har kvittot också?
Det jobbiga som jag ser det är väl annars att det kostar 5-600kr att skicka en bräda, plus en extra försäkring mot fraktskador så det blir ju en hel del pengar/problem om man skulle vilja reklamera en bräda tex. -
Helt klart roligare än pingvinen men jag lyckas inte komma till nästa nivå, man får lite dåligt med poäng för dubbel loopar tycker jag…
-
Jag har äntligen fått mina 100€ nu! Vågade inte riktigt hota med reklamation men nämde den möjligheten och fick tillslut mina pengar men inget svar på mina e-mail.
Så allt har alltså gått schysst till tillslut, men man är allt lite hjälplös när det uppstår problem… -
Jag har ett GTX 8.5 och jag tycker det är mycket race över det och det riggas ganska plant med mycket flex. Då är tex Arrows dragster mer allround (har ett 7.5) och kan riggas med mycket buk för bra botten drag om man vill men går även fint att rigga plant för högre toppfart och har alltså ett större register. Segelfickans storlek är väl inget problem, vattnet töms om man vilar bommen mot brädan och sedan är det bara att dra iväg.
-
Rätt skall vara rätt, på lördagen var det faktiskt inget vidare surfvind här heller och på fredagen var det bara 8 m/s…
-
LiquiSole funkar bra men gulnar ngt med tiden.
-
Tycker björlanda var väldigt byigt och choppigt inne i viken men lite jämnare vind och en del dyning i farleden. Körde med fullt nedhal på modernt 3.7 och jag hade problem på slören…
Hoppas handen läker bra, två veckor är väl annars bara fram tills att stygnen dras sedan tar det väl ytterligare ett antal veckor innan man har full styrka? Har för mig att jag blev borta ganska länge när jag fick sytt min fot.