the_novice
Forumsvar skapade
-
the_novice
Medlem12 maj, 2004 vid 07:19 som svar på: gubbar bubbar..kanske lite surf till helgen tro!?Det är klart att det blir vind!
Apel lördag morgon??? -
Jag råkade också ut för detta för ett par år sedan, först klagade dom på att jag inte hade ngt lastskydd och sedan blev det ombesikning för att få bo i den. Ett problem är att det även krävs en takventil (som är låst i öppet läge) samt en ventil i sidan tex i dörren. Detta är väl för att inte riskera CO2 förgiftning om man sover ett par stycken i bilen. Det krävdes det också en skylt med varning för att sova utan tillräcklig ventilation. Vet inte om detta fortfarande gäller men då var det i alla fall inte bara att registrera om den utan det blev en hel del meckande, som att ta hål i taket mm.
-
the_novice
Medlem11 maj, 2004 vid 16:30 som svar på: Freestylesegel 6-6.2 som ska riggas på 4.60 mast..Arrows TRIXX 6.4 riggas på 460, medans 6.0 har luff på 458 (vario topp) och borde kunna funka också även om dom rekommenderar 430.
-
the_novice
Medlem11 maj, 2004 vid 16:25 som svar på: gubbar bubbar..kanske lite surf till helgen tro!?Prova här och klicka på kartan; http://www.dmi.dk/dmi/index/verden.htm
-
the_novice
Medlem11 maj, 2004 vid 13:40 som svar på: gubbar bubbar..kanske lite surf till helgen tro!?SMHI börjar fatta nu också;
Flerdygnsprognos:
Tor: Sydost vridande till sydväst, 1-4 m/s Dygnets högsta vindhastighet 8 m/s.
Fre: Väst, 8-11 m/s Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s.
Lör: Nord, 8-11 m/s Dygnets högsta vindhastighet 12 m/s.
Sön: Nord, 7-10 m/s Dygnets högsta vindhastighet 11 m/s. -
Tre fenor till varje bräda är väl ganska lagom eller kanske minimum?
Om du har original fenan till din bräda så ligger den väl ofta ungefär i mitten (eller mindre) av det fenspann som passar brädan och då skaffar man sig en större och en mindre. Vill man sedan testa olika utformning på fenan så blir det ett par st till (behöver inte bli så dyrt om man håller sig till begagnade). -
Om du skall köra på platt vatten, plana tidigt och kunna köra på fenan så behövs det nog en större fena. Kör själv med 29cm fena till 5.3 på platt vatten, det är bara att testa sig fram.
-
the_novice
Medlem11 maj, 2004 vid 07:00 som svar på: gubbar bubbar..kanske lite surf till helgen tro!?Ja det ser ju rätt lovande ut!
Typiskt att jag är upptagen på fredag kväll… -
För han Martin van ngt ser det ju nästan ut som masten skall knäckas åt lä. Annars ser väl dom andra inte så konstiga ut?
-
Såg att Playmaten är testad i senaste numret av Boards…
(det kom igår men jag hade så bråttom till Öckerö att jag inte hann kika på innehållet) -
Är ingen speednisse men det går definitivt bra att köra med olika fenstorlekar till en viss segelstorlek, och man får ut mycket mer vind range från varje segel. Större fena ger tidigare planing och börjar man känna sig överriggad kan man först prova med en mindre fena till samma segel. Till 7.5 segel kör jag tex med 44, 40 och 36 cm fena beroende på vindstyrka (freeride bräda 65 cm bred, kommer inte ihåg OFO måttet)
-
Det verkar vara nästan rent ostlig vind nu. Insidan av Öckerö är inte dumt, funderar på att åka dit i eftermiddag om det kommer fler?
-
Det kan vara för långa linor också, då går det att vara ikrokad när man står ganksa upprätt och då dras ju selen mycket uppåt. Jag har för mig att Guy Crib har skrivit ngt om detta, linorna skall vara såpass korta att man inte kan kroka i förrän man har ordentligt tryck i seglet. Kör själv med ca 23″ linor (justerbara) och sittsele. Måtten på fasta linor varierar också väldigt mycket mellan olika fabrikat, så det kan vara bra att mäta upp dom när dom sitter monterade på bommen. Med fasta linor märka 24″ så har jag fått allt från 23″-25″ när dom är monterade, beroende på fabrikat.
Kan helt klart rekommendera justerbara linor (metallpännnen glider inte), man kan då ha bommen där det känns bra i höjdled och justera linorna på vattnet allt efter hur mycket det blåser. -
Jäklar!!! tänkte inte på campingen, det har ju gått bra hela våren men dem öppnar kanske i maj (och stänger bommen). Ibland kan man ju få komma in ändå fast man kommer ju inte ända ut till Marholmen. Hovås är nog inte så kul SSO och det var även en låst grind när jag var där sist.
Försöker nog med marholmen ändå annars får det väl bli fenknäckar fiskebäck… -
Drar nog till Askim, verkar just nu ligga på SSO 8m/s och det kan funka där…