the_novice
Forumsvar skapade
-
Förstår inte vad som är problemet? Lattorna skall ligga vid sidan av masten när det inte är ngn vind i seglet. När man sedan har vind i seglet så bildas buken i seglet och lattorna ligger bakom masten. Detta gör att seglet inte drar ngt när det inte är fyllt med vind och det blir därför lätt att snurra med vilket man vill ha i freestyle? Vill du ha buk redan innan seglet är fyllt med vind så behövs det cambers, två stycken räcker väl och vips så har du ett freerace segel…
-
Jag har en Pro-Tec, old-school, som jag köpte på Stadium. Funkar bra tycker jag, stoppningen är fäst med kardborre och kan lätt tas ur, sköljas med sötvatten och hängas på tork. Priset är också helt ok jmf med tex Gath.
-
Prognosen var att det skulle vrida från sydväst till nordväst (vilket det också gjorde) och då brukar Askim vara kass!?
Därför körde jag i fiskebäck som egentligen är värdelöst, bara chop och pajade fenor… -
Är väl inget vanligt segel direkt, bommen ser lite speciellt ut eller vem vill gippa med en sån?
Han verkar också köra med inbyggd viktsele till skillnad mot Dunken och Naish… -
Visst ser det lovande ut men man kan inte lita på prognoserna, eller vad tror ni om denna:
-
Man blir ju nästa köpsugen, kolla tex vad dom skriver om 286:an “Planar upp tidigt och håller planingen otroligt länge”
Är helt säker på att jag hört samma sak om en bräda inför 2004… -
kom på en grej till, om startmotorn drar dåligt så kan det bero på dålig kontakt. Kolla jordledningar (blir ofta rost och ärgning här) och den kraftiga kabeln som går till startmotorn.
-
Håller med om det mesta även om jag inte kan “toytoan” så bra. Det som slits ut är ofta kolen och lagren i generatorn. På en del är kolen och regulatorn i ett paket så prova att byta detta (om du inte får 14V vill säga). Det går även att byta lagrena själv om dessa är dåliga. I extremfall kan det vara andra fel på generatorn dvs dioderna kan vara skadade, detta kan inträffa om man svetsat med el/MIG utan att koppla bort jordledningen. Doioderna kan man också kontrollera själv men är du osäker kanske det är lika bra att skaffa en ny/renoverad. Högeffektsgenerator behövs väl egentligen bara om man behöver mycket power medans man kör, dvs mycket extra ljus, kyl, kraftig stereo…?
-
the_novice
Medlem24 oktober, 2003 vid 16:16 som svar på: Tänkte fråga vad vågbrädan F2 MP 8’2″ -03 ger migHärlig analys! Har själv funderat på att skaffa ngn av dessa brädor och inte riktigt förstått designskillnaderna förut. Ett litet tillägg, tailkicken på -03 är väl bara liten i centrum medans den blir stor på kanterna (i och med kanalerna) och brädan svänger därmed bättre än man kan tro om man stirrar sig blind på tailkicken i centrum av brädan.
Flera märken (F2, JP) verkar skippa kanaler på dom rena vågbrädorna inför -04. -
Det kräver väl isåfall att man har oturs/klumpighets försäkring?
-
Olika segel är nog inget problem, värre kanske med sand i maskineriet vilket dom även varnar för i artikeln.
-
Det brukar sällan stämma så pass långt iförväg, dessutom är det väl NO vind? Kan bli lite farligt kanske med +2 grader också…
Sist jag var ute så brast både hängselelina och mastfot så nu när det blir lite kallare får det nog blåsa åt rätt håll om jag skall ge mig ut.SMHI hade annars en “rolig” prognos tidigare i veckan:
Flerdygnsprognos:
Ons: Lugnt Dygnets högsta vindhastighet 2 m/s.
Tor: Lugnt Dygnets högsta vindhastighet 2 m/s.
Fre: Lugnt Dygnets högsta vindhastighet 2 m/s.
Lör: Lugnt Dygnets högsta vindhastighet 2 m/s. -
Designen har varit uppe i andra trådar här på konfen också.
Nya järva grepp att inte ha ngn fenbox… -
Jag kör windsurfing med Pro-tec’s oldschool hjälm (ca 395:- på Stadium). Funkar bra tycker jag men skulle inte vilja ha den till snowboard, där behövs ju en varm hjälm, gärna också med fasthållning av remmen till glasögonen.