the_novice
Forumsvar skapade
-
Vinden kom väl vid lunchtid?
Körde 4.4 i apelviken, men det var väldigt byigt. -
Var kommer detta tipset ifrån?
Tycker easy-uphaul funkar väldigt bra på stora segel. Annars är det väl lättast att vattenstarta om vinden räcker till, och gör den inte det så är det väl inga problem med att dra up seglet? -
Jag tror nog att jag skulle ha märkt det i så fall…
Tycker helt klart att det var ofräscht vatten där, det är inte så att ni har vant er efter ett antal seglingar? -
the_novice
Medlem18 september, 2003 vid 15:50 som svar på: Helgen ?!?!?! (plågsamma prognoser peppar pissigt)Ser ut att kunna bli en del vind pa mandag och tisdag istället enl smhi…
-
Har aldrig testat Tollenäs, hur är det jmf med Getskär?
-
Jag har consept modellen som är lite tyngre, tror den är fran -99 (93 liter). Tycker den är himla go att segla med och jag kör 5.3 och 6.4 segel (skall skaffa 4.5-4.7 ocksa har jag tänkt). Nosen är som sagt väldigt “spetsigt” och gör lätt märken i seglet. Original fenan ligger väl pa 27cm?, och jag har testat 26,29 och 32 cm. Tycker helt klart det hjälper med lite sörre fena till 6.4 segel, och med tva bakre stroppar är den en himla go burn and turn bräda.
-
Tycker det funkar bäst pa syd till sydväst medans väst och nordväst blir väldigt byigt.
När det gäller bommarna sa skall det vara öppet till marhomen sedan 1 sept. (genom campingen), kallbadet däremot är nog stängt. -
the_novice
Medlem17 september, 2003 vid 13:59 som svar på: kolla denna datorn, som gjord för surfing eller vaHar precis köpt en 12″ till jobbet, funkar bra att läsa konfen pa bla…
-
Fysikens lagar kommer väl in när det gäller att hålla emot seglets kraft i sidled. Här behövs väl främst vikt i selen och en tung kille kan väl hålla ett större segel än en lättare utan att motståndet genom vattnet egentligen ökar?
Möjligen har en stor kille större luftmotstånd som bromsar men det gäller ju även i exemplet på störtlopp…
Alltså har inte en stor kille mer fördelaktigt förhållande mellan att hålla uppe stort segel och luftmotståndet?
Möjligen kan en liten stark kille med stort viktbälte vara bästa kombinationen…. -
Denna tråden skall självklart inte ligga under formula, eller klassar du tex hypersonic där också?
En kille pajade ryggen i fiskebäck vid nedhalning, han är på bättringsvägen och har skaffat en vev… -
förstår kanske vad du menar med att om seglet skall hålla uppe seglaren så skulle segelarean vara proportionell mot vikten?
Däremot blir det lite konstigt om man sätter siffror; 90 kg med 7.0 segel samt 65kg med 5.0!?
Däremot kan det väl skilja upp till 1m2 tycker jag. -
Med din vikt tycker jag inte att du skall tänka så mycket på volymen utan kanske mer på vilka segelstorlekar du kommer använda, och om du kommer skaffa mer än en bräda.
Mitt råd är följande, om du bara vill ha en bräda så sikta på ca 105L och största segel på ca 7.0.
Om du kan tänka dig att skaffa ytterligare brädor i framtiden så skulle du kunna skaffa en på ca 125L nu och sedan kommpletera med en på ca 90L tex. Om du bara väger drygt 60 kg så går det även att dra segel på en 90 liters med lite träning. -
Att det skulle vara hålen till fotstropparna som låter tycker jag verkar väldigt osannolikt, dessa blir ju vatten fyllda när man seglar?
Jag håller med övriga, kommer ljudet från brädan så är det nog fenan som är skyldig. Annars är det väl bara att täppa för lite olika hål med silvertejp och testa.
Själv har jag två vinande segel (av tre möjliga), ljudet verkar komma från mastfickan i masttoppen… -
Jag tror inte mjölkpaket är så bra kalibrering. Har själv testat detta tidigare på en digital badrumsvåg och fick då 1.1 för en liter och 2.2 för 2l, paketet väger lite också? Dessutom kan det ju vara luft i en del paket. Bäst är nog att väga brädan både före och efter lagning.
Viktangivelser ges väl generellt utan stroppar och fena, men padsen är väl på särskilt i tester. Sedan kan det väl variera ca 5% ? mellan olika brädor och det blir ju lite det också. -
Var glad för att bommen klarade sig, eller hur ser den ut?
Har själv en bom som börjar kröka uppåt mer och mer, men linorna har klarat sig hittills…